Leonardo DiCaprio beszállt a gyémántbizniszbe

2017.05.28. 10:57

Bajban van a gyémántipar: a mostani huszonéves generáció halogatja a házasságkötést, amit "az örökre szóló" ékszer gyártói is megéreznek. Most marketingstratégiát váltottak, egyúttal megállítanák a mesterségesen előállított, olcsóbb gyémántok piaci terjeszkedését is. Egy ilyen vállalatba fektetett a „Véres gyémánt" című, 2006-os filmben főszerepet játszó Leonardo DiCaprio is.

Nagy hatással lehetett az afrikai háborús konfliktusok fegyvereinek vásárlásához szükséges, embertelen körülmények között kibányászott gyémántokról szóló, 2006-os, Véres gyémánt című film Leonardo DiCaprióra.

 Az afrikai "konfliktusgyémántokhoz" vezető rögös utat közelebbről is megismerő, Oscar-díjas színész ugyanis beszállt egy mesterségesen előállított gyémántokkal foglalkozó, San Franciscó-i cégbe, amely a drágakövek piacán már érzékeny veszteségeket okozott a nagy gyémántipari vállalatoknak.

Leonardo DiCaprio a Véres Gyémánt című filmbenForrás: AFP/Collection Christophel/Warner Bros/Virtual Studios

 A gyémántokat a földben lezajlott kémiai folyamatokat „lemásoló" eljárással készített drágaköveket előállító cég honlapján a színésztől származó idézet is sokatmondó. Ezek szerint DiCaprio

büszke arra, hogy emberi és környezeti veszteségek nélkül állítanak elő gyémántokat,  amelyeknek szükségtelen a (nem háborús) eredetét igazolni, ráadásul nem mennek át egy tucat közvetítő kezén sem.

Nyilvánvalóan arra utal a cég, hogy

ezekhez a gyémántokhoz nem tapad vér, vagyis nem háborús zónákból származnak.

Charlize Theron gyémánt fülbevalóval az Oscar-gálánForrás: AFP

A gyémántiparnak azonban ennél sokkal nagyobb csapást jelent a fiatalok házasodási kedvének megcsappanása, amely az ékszerbizniszben nagyon is érezhető.

Az 50-es években születettekhez képest a most 24-34 éves, úgynevezett millenniumi korosztályban megduplázódott a házasságra nemet mondók, vagy az ezt halogatók aránya.  A gyémántipar meghatározó cégei ma már nem „a gyémánt örök" szlogennel, hanem „a ritka az igazi" jelszóval próbálnak piacot nyerni, azokat megcélozva, akik ódzkodnak az egy életre szóló elköteleződéstől.

A másik probléma a tetemes diákhitellel rendelkezők számának növekedése: ők érthető okokból nem akarnak nagyobb tételt költeni, amíg vissza nem fizették a kölcsönüket.

A La Légende nevű, 92 karátos, szív alakú gyémánt a Christie's aukcióján New Yorkban, 2017. május 3-ánForrás: AFP/Don Emmert

A gyémántipart másrészt segítette a válság: 2009-től folyamatos emelkedést mutat a befektetési szándékkal vásárlók köre.

A kínai milliomosok számának gyarapodása is bővítette a piacot, ennek a hasznát azonban már a kínai kereskedővállalatok fölözik le.

Ma az USA után már a kínai ékszerpiac számít a legnagyobbnak, az esküvők száma azonban itt is jelentősen csökkent, ami visszafogja a keresletet.