Óriási fennakadásokat okozott a világ légiközlekedésében, hogy a British Airways informatikai rendszere meghibásodott. Az összeomlás következtében több tízezer utas rekedt a reptereken. Nem ez az első alkalom, hogy egy légitársaság informatikai hiba miatt állította le járatait, hasonló eset történt tavaly az Egyesült Államokban. Akkor 100 millió dolláros volt a kár.

A British Airways légitársaság informatikai rendszere május utolsó hétvégéjén teljesen összeomlott. Szombaton a járatokat törölték, komoly fennakadások voltak vasárnap is. Hétfőn fokozatosan indítják újra a járatokat, de napokba telhet, mire a rendszer teljes egészében hibátlanul működni fog.

A Bloomberg arról számolt be, hogy 50 járatot már ma is töröltek a Heathrow repülőtéren, ezzel már 583-re növekedett a törölt járatok száma. Az 50 járat egyébként a járatok 6 százalékának felel meg.

A két leginkább érintetett reptér, a Heathrow és a Gatwick közül utóbbin vasárnap már közel normális volt a működés, míg a Heathrow-n a járatok több mint harmadát törölték.

Utas a Heathrow reptéren a szombati járattörlést követőenForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

A légitársaság elsősorban a hosszú távon közlekedő járatokat igyekezett elindítani.

Óriási kártérítések jönnek

A British Airways a hiba miatt megtéríti annak a több ezer károsult utasnak az ellátási és szállási költségeit, akik nem jutottak el a kívánt úti céljukra.

Ez az összeg több tízmillió fontra rúghat. A járat törlése miatt az utasok az alábbi összegeket igényelhetik naponta:

  • 200 font szállodai költség,
  • 50 font transzferdíj a reptér és a szálloda között,
  • 25 font étkezésre és frissítőkre.

Azonban egy olyan drága városban, amilyen London, ezek a költségek jóval magasabbak lehetnek, ezért a fogyasztóvédelmi szakértők és a British Airways szerint is érdemes minden számlát megőrizni, legyen az egy egyszerű menetjegy vagy szállodaszámla.

Törölt British Airways-járatokForrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

Ez azonban a BA költségeinek csak az egyik része. Az Európai Unió szabályai szerint, ha egy európai székhelyű légitársaság járata késik vagy törlik, akkor az utasoknak kártérítés jár - írja a BBC.

Ennek a kártérítésnek az összege változó, és egyben magyarázat arra is, hogy a British Airways miért a hosszú távú járatokat indította először útra.

A kártérítés mértéke:

  • rövid távú (1500 kilométernél rövidebb) utak esetében 250 euró, ha a késés legalább háromórás,
  • középtávú (1500-4000 kilométer közötti) utak esetében 400 euró, ha a késés legalább háromórás,
  • hosszú távú (4000 kilométernél hosszabb) utak esetében 300 euró, ha a késés 3-4 óra között van, viszont 600 euró négy euró késés felett.

Az utasok novemberig jelezhetik kártérítési igényüket.

A British Airways a tőzsdén is vesztett értékéből. A londoni tőzsde ma szünetel a brit hosszú hétvége miatt, de a madridi tőzsdén a részvények 2,9 százalékot vesztve 6,81 eurón álltak.

Hogy pontosan mekkora veszteség érte a brit légitársaságot, azt egyelőre természetesen nem lehet tudni, de a korábbi leállások tanulságaiból az derül ki, hogy több száz millió dolláros veszteség várható.

Az utóbbi évek öt legkomolyabb IT-összeomlása

Nagyon jó viszonyítási alap lehet a British Airways rendszerének meghibásodásához a Delta Air Lines tavalyi esete. 2016 augusztusában az amerikai légitársaság kényszerült arra, hogy törölje 2300 járatát egy elektronikai meghibásodás miatt. Akkor a társaság adatkezelő központjában tűz ütött ki, amelynek köszönhetően nem csak az elsődleges, de a tartalék IT-rendszerek is leálltak. A háromnapos káosz

100 millió dolláros bevételkiesést jelentett a cégnek.

2017 januárjában egy kisebb hiba miatt több száz járatot törölt ugyanez a légitársaság.

Delta Airlines Boeing 757Forrás: Flickr/Aero Icarus

A légitársaságoknál csak a pénzügyi szektor van még jobban kitéve az informatikai rendszer sebezhetőségének.

A HBSC 2015 augusztusában bocsánatot kért, amikor 275 ezer tranzakciót nem hajtott végre a bank szoftvere. A bank ügyfeleinek augusztus 28-án, egy pénteki napon kellett volna megkapniuk a fizetésüket, de ez csak a hétvége után történt meg. Hasonló problémával szembesült a Royal Bank of Scotland (RBS) is 2015 júniusában, náluk 600 ezer ügyfél nem jutott időben a pénzéhez a bank elavult informatikai rendszere miatt.

RBS, illusztrációForrás: AFP/NurPhoto/Jonathan Nicholson

Egy évvel korábban az RBS óriási büntetést kapott, 56 millió fontot kellett fizessenek az Egyesült Királyság felügyeleti szervének, mert az informatikai hiányosságok 2012-ben 6 millió ügyfelet érintettek.
Ez a valaha volt legnagyobb kiosztott büntetés egy IT-hiba miatt.

Ausztráliában a St. George's bank omlott össze 2015-ben, amikor egy szoftverfrissítésnek köszönhetően az ügyfelek egy teljes napon keresztül nem tudták a pénzintézmény online, mobil és telefonos rendszerét használni – írja a Financial Times.

2015. július 8-án a New York-i tőzsde közel négy órán keresztül nem működött, mert a rendszer egy frissítést követően lefagyott. A konfigurációs problémát később elhárították, de a vizsgálat még nem zárult le a balesettel kapcsolatban. A lehetséges kártérítések és bírságok miatt a tőzsde tulajdonosa elhatárolt 10 millió dollárt.