A piacfigyelés mentheti meg cégét a biztos bukástól

2017.07.07. 07:06

Megvan a bombaötlet, az új termék, az aranytojást tojó tyúk, biztos működni fog minden – sokan így indulnak neki a vállalkozásuknak. De biztosan így van ez? Vagy csak nagyon szeretnénk, ha bejönne az üzlet? Mielőtt komoly lépésekre szánnánk magunkat, vizsgáljuk meg objektíven a helyzetünket és lehetőségeinket. Pontos számításokkal idejekorán rájöhetünk, nem fog bejönni a tervünk, illetve csak úgy lesz működőképes a cégünk, ha változtatunk.

Ha megvan az ötlet, nézzük meg, megvalósítható-e. Fontos, hogy ne tippeljünk, és ne a vágyainkat írjuk le, hanem objektív adatok és mérések segítségével számítsuk ki, mire van lehetőségünk. Első körben piacfigyelést, piackutatást kell csinálnunk. Nem kell nagyon ördöngös dologra gondolni,

csak nézzük meg, a környékünkön hány hasonló cég működik, mint a mienk, azoknál mekkora a forgalom, elfér-e még egy hasonló profilú üzlet! A negyedik pékséget vagy kisboltot talán felesleges megnyitni az utcában, ám egy vegyesbolt mellé jó ötlet lehet egy zöldséges üzletet tenni.

Rossz helyen van a kocsi

Annak is utána kell járni, hogy hol legyen a boltunk, üzlethelyiségünk. A központban nagyobb a forgalom, de ott a bérleti díjak is magasabbak. Félreeső helyen azonban nem akad bele senki a boltunkba. Ez sem gond feltétlenül, ha nem a „beeső" vendégekre, vevőkre számítunk. Például egy tapétabolt esetében valószínűleg sokkal kevesebb az impulzusvásárló, mint egy zöldségesnél, vagyis nem kell az utcáról becsábítani a vevők többségét.

A helyszín kiválasztásánál is nyomon kell követni a versenytársakat. Ha a forgalmas buszmegálló mellett működik a konkurencia péksége, nem sok esélyünk lesz egy utcával beljebb üzemelő kenyérbolttal. Lehetőség szerint még a központban se nyissunk ott üzletet, ahol korábban sorra dőltek be a boltok! Ez elég árulkodó jele annak, hogy jónak tűnik, ám mégis rossz helyen van az üzlethelyiség.

Pontosan térképezzük fel, hogy hol és hogyan indítsuk el vállalkozásunkatdreamstime

Tűnjünk ki, de ne haljunk bele

Gondoljuk végig, miben tudunk mi mást nyújtani, mint a versenytársak. Egy sor lehetőség áll előttünk, hogy kitűnjünk, csak a megfelelő eszközöket kell jól használnunk. Működtethetünk webshopot, adhatunk tanácsokat, lehetnek plusz szolgáltatásaink, de lehetünk mi a legolcsóbbak vagy a legszélesebb választékot biztosítók. Egy a lényeg:

ezeknek a lehetőségeknek mindig pontosan utána kell számolni, mert nem biztos, hogy megvalósítható.

Jó dolog a webshop, de ehhez egyrészt biztosítani kell a megfelelő technikai hátteret, ami informatikai fejlesztést igényel. Emellett a csomagolás, szállítás is külön feladat, és sok esetben ezt a költséget nem lehet egy az egyben áthárítani a vevőre – egy kétezer forintos rendelésre nem számolhatunk fel ugyanekkora szállítási költséget, mert senki sem akar négyezer forintot fizetni egy feleannyit érő áruért. Vagyis a szállítási költség egy részét nekünk kell lenyelni – azt viszont ki kell számolni, milyen keretek között tudjuk ezt kitermelni.

Ha a legolcsóbbak szeretnénk lenni, akkor azzal kell számolni, hogy az árrésünk nagyon alacsony lesz, vagyis csak iszonyatos forgalom mellett maradhatunk a felszínen. A túl széles választék biztosítása azt a veszélyt hordozza, hogy rengeteg pénzünk ragad benn az eladhatatlan vagy nehezen eladható termékekben, ha pedig ezek romlandó áruk, akkor veszteségünk is keletkezik. A plusz szolgáltatások, tanácsadás pedig nagyon időigényes lehet, ami adott forgalom fölött már kivitelezhetetlen.

Fejlesszünk okosan

A piacfigyelés persze nemcsak a vállalkozás indításánál fontos. A piac változik, s ezt a versenytársaink és mi is érezzük, s a változásokra reagálnunk kell. Nemcsak a technológiai szektorokban kell a folyamatos frissítés, minden cég, minden tevékenység frissítendő bizonyos időközönként. Egy fodrász, kozmetikus új termékeket, új technikákat, alapanyagokat ismerhet meg, de követnie kell a divatot is, tudnia kell, mit szeretnek a vendégei. A pékségek, zöldségesek az egészségtudatos vásárlók új igényeire is kell hogy figyeljenek, egzotikus gyümölcsök, divatos magvak és alapanyagok beszerzésével.

Ha komolyabb fejlesztést, frissítést tervezünk, mindig módosítsuk az üzleti tervünket is ennek fényében. A változás várható költségeit és plusz bevételét is becsüljük meg, és csak akkor hozzuk meg a döntést, ha a várható eredmény pozitív. Csak azért nem érdemes átalakítani az üzleti modellünket, mert a konkurencia így tett. Ám ha minden versenytárs fejlesztett, lépéshátrányba kerülünk, ha nem cselekszünk hasonlóan.