Szürkezónában a közösségi alkalmazások dolgozói

UBER sofőr utazás taxi közlekedés
2016. július 24-én az Uber megszünteti működését Magyarországon. Az utolsó UBER kör. Az UBER sofőrök egy 6km-es tiszteletkörre indulnak, majd visszaérkeznek a kiindulópontra. Hősök tere. 2016.07.23.
Vágólapra másolva!
Bár egyre több országban terjedtek el a közösségi alkalmazások és szolgáltatások, az azok segítségével dolgozó emberek jogi státusza sok szempontból rendezetlen. Erre keresik most a megoldást Nagy-Britanniában, de rögös út vezethet a végső megoldásig.
Vágólapra másolva!

A brit kormányra figyel a világ jelentős része, de most kivételesen nem a brexit miatt. Egy olyan problémát próbálnak megoldani, ami az országok többségében, de leginkább az Egyesült Államokban, Franciaországban, Indiában és Ausztráliában jelent óriási gondot.

Ez nem más, mint a közösségi alkalmazásokkal dolgozó emberek jövője.

Napjainkban egyre több applikáció segítségével lehet bekapcsolódni a „sharing economy" piacára, és itt pénzt keresni. Az Airbnb, az Uber és a többi cég ugyan vonzó munkahelynek tűnik, de sok – főleg jogi – szempontból még

a senkik földjének számít.

Sokan nem fizetnek adót, ráadásul a többségnek rendezetlen a nyugdíj- és egészségbiztosítási státusza - írja a Financial Times.

Az Egyesült Királyság kormánya büszke arra, hogy a technológia-barát cégeknek biztosítja a szükséges keretet a működéshez, az Uber például már majdnem minden városban ott van, de ez nem várt kihívásokat is jelent.

Az Uber sofőrök jól kereshetnek, de kérdés honnan lesz nyugdíjuk Forrás: Getty Images/Alexander Hafemann/Alexander Hafemann

Ezek az alkalmazások gyakorlatilag egy platformon keresztül kötik össze az alkalmazottakat a felhasználókkal,

de semmilyen munkaadói felelősséget nem vállalnak.

Bár az applikációk igyekeznek monitorozni az alkalmazottakat, de a munkások többsége úgy dolgozik, ahogy neki tetszik.

A javaslat szerint létre kell hozni egy harmadik, köztes jogi kategóriát, ami az önellátó, vállalkozói státusz és az alkalmazotti státusz között helyezkedik el.

Ez lenne az úgynevezett függő vállalkozói (dependent contractor) státusz.

Ez a kategória egyesítené a két státusz legfőbb tulajdonságait. A javaslat szerint a vállalatok fizetnék az adóterheket, viszont az „alkalmazottaknak" kellene járulékot fizetniük maguk után.

Az adót a munkával töltött órák után fizetné például az Uber, ami a cég szerint problémás megoldás. A közösségi sofőrök különböző tarifákkal dolgoznak bizonyos napszakokban, így akik az alacsony szorzós időszakban autóznak,

azokat hátrányosan érintene egy egységes adókulcs.

A hivatalos brit szakszervezetek szerint visszalépés lenne a javaslat elfogadása, mert az adófizetés elrettentheti a közösségi megoldásokat ajánló cégeket az egyes országoktól.