Ne a plázák standjainál igényeljünk hitelkártyát

2017.08.04. 10:10

Alaposan érdemes megfontolni, szeretnénk-e hitelkártyát, és ha igen, akkor milyen típusút. Alapvetően nem az átmeneti pénzzavar kezelésére szolgál a kártya, ha ilyen gondjaink vannak, sokkal jobb megoldás a folyószámlahitel. A hitelkártya akkor a leghasznosabb, ha a kártyabirtokosnak alapvetően van pénze.

A hitelkártya főként a kiegészítő szolgáltatások miatt lehet jó választás – pontgyűjtő rendszer, pénzvisszafizetés –, főleg azért, mert ezeknek a kártyáknak magas lehet a díja, és ha a kedvezményeket nem sikerül kihasználni, a kártya nagy valószínűséggel felesleges lesz – foglalta össze röviden Gergely Péter, a BankRáció.hu szakértője.

Forrás: AFP

A kártyák között a legegyszerűbb a standard kártya. Itt a legfontosabb, hogy

a visszafizetési határidőt be kell tartani, különben ha a 45 napos kamatmentes időszakot túllépi a kártyabirtokos, igen magas kamatot számol fel a bank, a THM jellemzően 39 százalék. A bankoknál eltérő, hogy mekkora összeget kell mindenképpen visszafizetni, ennek érdemes szintén utánanézni.

Az ügyfelek nagy része nem olvassa át a részletes tájékoztatót, de vannak olyan dolgok, amelyekkel mindenképpen tisztában kell lenni. Ilyen a kártya díja, aminek sok esetben elengedik az első éves díját a bankok, de ezt követően igen magassá válik, minimum 3000 forint lesz a hitelkártya díja. A költségek összehasonlítására a BankRáció.hu részletes összehasonlítója a legnagyobb segítség.

Sok ügyfelet csábítanak a kiegészítő szolgáltatások. Népszerűek a visszafizetési kedvezményt nyújtó kártyák, amelyek a vásárlás értékének 1-5 százalékát jóváírják. Ez jelentős költésre is sarkallhat, de nem árt tudni, hogy a bankok többnyire beépítenek egy felső korlátot, vagyis csak adott költésig jár a visszatérítés.

Forrás: Northfoto

Az efféle ajánlatoknál nagyon komolyan végig kell gondolni, milyen szolgáltatást tudunk kihasználni. Jól hangzik, hogy adott kártya használatával kedvezményesen bérelhetünk autót, vagy fizethetünk valamilyen szállodaláncnál, vagy vásárlásaink pontgyűjtő rendszerben íródnak jóvá, amiért repülőjegyet vehetünk. De ha ezeket a szolgáltatásokat nem használjuk ki, nem biztos, hogy megéri emiatt kiváltani a hitelkártyát.

Számos rejtett költség lehet, így mindenképpen érdemes elolvasni a hitelkártya tájékoztatóját, például ha ATM-ből kérdeznénk le a kártya egyenlegét, annak jóval magasabb a díja, mint egy klasszikus kártyánál, ugyanakkor az is jellemző, hogy az egy évre adott kártyák automatikus meghosszabbításáért díjat számolnak fel a bankok.

A hitelkártya keretének adott százaléka ráadásul beleszámít a jövedelemterhelési mutatóba. Vagyis ha a kártyabirtokos hitelt szeretne felvenni – tipikusan lakáshitel felvételénél jelentkezik a probléma –, akkor a teljes hitelkeret öt százalékát figyelembe kell venni a jövedelemterhelési mutató alkalmazásánál. Ez azt jelenti, hogy ha a teljes hitelkeret – vagyis nem csak az, amit rendszerint felhasznál a kártyabirtokos – fél millió forint, akkor ennek öt százaléka alapból havi fix törlesztőrészletként számításba veendő, ami 25 ezer forint.

A szabályok értelmében azonban a jövedelemnek csak 50 százalékát terhelheti bármilyen hiteltörlesztő. Ha az átlagbérrel számolunk, az nettó 190 ezer forint, amelynek 50 százaléka 95 ezer forint. Vagyis a 25 ezer forint hitelkártya-törlesztővel együtt már csak 70 ezer forint lehet a havi törlesztője a felveendő lakáshitelnek – így sokkal rosszabb az igénylő hitelképessége. A kártyát le lehet mondani természetesen, de a KHR-ből való kikerülés átfutási ideje 45 nap.

Mindenképpen érdemes jól átgondolni a hitelkártya igénylését, mert számos járulékos költség és szabály tehet keresztbe a számításainknak. És mivel a bevásárlóközpontok standjainál csak 1-1 bank ajánlatai közül választhatunk, így nem valószínű, hogy lesz időnk belemerülni a részletes tájékoztatóba.