Miközben egyes részvénypiaci befektetők fogják a fejüket az erős euró miatt, a közös fizetőeszköz ereje a kontinens vállalatainak körében is visszatérő téma. Az exportőrök számára ugyanis különösen kellemetlen lehet a kitartó izmosodás.

Az euró idei ralija már kezd olyan szinteket elérni, hogy a piaci elemzők úgy látják, a régió vállalatainak profitjai is kellemetlen hatásokat szenvedhetnek el – írja a Bloomberg. Mindez különösen az exportőrökre igaz.

Mivel az euró minden 10 százalékos elmozdulása akár 8 százaléknyi nyereséget is kisöpörhet a cégektől, nem meglepő, hogy

a társaságok egy része igyekszik alaposan levédeni magát az esetlegesen káros devizahatásokkal szemben. Mindazonáltal egyes elemzők szerint még a teljes fedezet is csak arra jó, hogy kitolja a következményeket. Éppen ezért nem mellékes, hogy a vállalatok pénzügyi vezetői mit gondolnak az euró erejének következményeiről az egyes szektorokban.

Technológia

Az Infeon Technologies német chipgyártó pénzügyi vezetője augusztus elején jelezte, minden 0,01 dolláros elmozdulás az euró/dollár árfolyamban

nagyjából 9 millió eurós hatást vált ki a bevételekben negyedévenként. Hozzátette, majd csak novemberben lehet tisztábban látni, hogy alakul jövőre a cég nyereségessége.

Nem minden vállalat örül az erős eurónakForrás: Reuters

A szintén német Software szoftvergyártó ezzel együtt úgy számol, az idei harmadik negyedévben mintegy 2 százalékos ellenszelet jelenthet, ha a dollár átlagosan 1,14-es szinten helyezkedik el az euró ellenében. Ráadásul ez a hatás akár 4-5 százalékosra is nőhet az év utolsó három hónapjában – mondta Arnd Zinnhardt, a társaság pénzügyi vezetője. Mindazonáltal hozzátette, az esetleges devizahatásokat számolgatni gyakran olyan, mint a kristálygömbből való jóslás.

Fogyasztói javak

A Gucci mögött is álló Kering pénzügyi igazgatója, Jean-Marc Duplaix július végén hangsúlyozta, egyelőre túl korai megemelni az Európán kívüli árakat. Ezzel egy időben viszont elismerte, a devizamozgásoknak lehet hatása az árazásra, a turizmusra, valamint a nyereségességre egyaránt.

Emellett az Adidas sportszergyártó, amely jól jár a gyenge dollárral, már le is védte magát a kellemetlen devizahatásoktól a következő 18 hónapra. A cég pénzügyi vezetője, Harm Ohlmeyer nemrégiben azt mondta, a nyereségességre gyakorolt hatás tekintetében 2017 második fele jobb lehet, mint az első, és a társaság jövőre is előnyökhöz juthat.

Autóipar

Míg a Michelin gumigyártó úgy számolt július végén, hogy a dollár/euró árfolyam átlagos rátája 1,15-ös lesz az év második felében, a Daimler autógyártó már fedezte magát a kellemetlen következmények miatt 2018 jelentős részére.

Az exportőrök különösen rosszul járhatnak, de vannak akik nyernek az árfolyammozgásokonForrás: Formula E/LAT Photographic

Ezzel párhuzamosan a Volkswagen pénzügyi vezetője szerint a devizahatások idén valószínűleg nagyjából 500 millió eurós nettó pozitív hatást jelentenek majd a vállalatnak.

Ipari területek

Noha a Siemens általában a következő 3-6 hónapra fedezi magát a devizahatásokkal szemben, a vég pénzügyi igazgatója nemrég jelezte, az erős euró jövőre 50-100 bázisponttal vághatja meg a vállalat haszonkulcsát.

A német Bayernél úgy vélik, az euró minden 1 százalékpontos elmozdulása a legfőbb devizákat tömörítő kosárhoz képest

mintegy 300 milliós bevételi és 80 milliós profithatást generál évente a cégnek. Ezzel együtt a Bayer még július végén csökkentette a profit- és bevételi várakozásait 2017-re, köszönhetően éppen a devizahatásnak, illetve a gyenge mezőgazdaságnak.

Végül a Merck vegyipari és gyógyszeripari társaság is azt közölte, hogy ellenszéllel kell szembenézniük az idei év második felében, részben a kellemetlen devizahatás miatt. Marcus Kuhnert pénzügyi vezető hozzátette, a pénzügyi célok elérése ebben az időszakban nem lesz sétagalopp.