Még mindig sokat költ a fosszilis energiahordozókra Európa

2017.10.03. 07:03

Elsőként készítették el nemzetközi szakértők azt az összesítést, amely az Európai Unióban jelen lévő fosszilisenergia-támogatások mértékét tartalmazza. A jelentés a 2014 és 2016 között az EU és 11 tagállamának a kőolaj, a földgáz és a szén kitermelésére nyújtott támogatásait összegzi. A jelentésből kiderül: a közösség hatalmas összegeket fordít a fosszilis hordozókra, holott a vállalások szerint, 2020-ig ki kellene vezetnie azok támogatását.

A fosszilis energiának nyújtott támogatások életben tartása szembemegy az európai kormányok és az EU ígéretével, miszerint 2020-ra kivezetik az ilyen típusú támogatásokat, és ellentétes a Párizsi Klímamegállapodással is – állítják közleményükben a jelentést elkészítő szervezetek, a CAN (Climate Action Network) és az ODI (Overseas Development Institute). A dokumentum összeállítói úgy számoltak, az EU – költségvetésből, fejlesztési és befektetési alapjain keresztül – évente átlagosan 4 milliárd eurót juttatott a fosszilis energiák számára. A fosszilis energiák kitermelésére és felhasználására az európai kormányok pedig évente összesen 112 milliárd eurót fordítanak.

Európa még mindig sokat költ az emissziót produkáló energiahordozókraForrás: AFP/Patrik Stollarz

A közlekedés a legnagyobb szennyező

A gázolaj árát csökkentő adókedvezmények és más formákban, a közlekedési ágazat kapta a legtöbb támogatást, mintegy 49 milliárd eurót. Az ágazat a beazonosított kormányzati támogatások 44 százalékából részesült. Ezért szakértők attól tartanak, a támogatások ösztönzik a gázolaj további használatát, ilyen módon növelve a légszennyezettségből fakadó egészségügyi kiadásokat is.

A jelentéshez kapcsolódó közlemény megemlíti, hogy évente 4 milliárd euró megy el gázinfrastruktúra építésére és 2 milliárd eurót kapott a széntüzelés támogatása is. Ez a kontinens fosszilis hordozóktól való függését erősíti. Ennek a helyzetnek az erősödése ellentétes azzal, hogy az országok 2020-ig a károsanyag-kibocsátó hordozók dotálási rendszereinek megszüntetését vállalták.

Magyarországon még az adóbevételek is megérzik

Gyakori, hogy Magyarországon a magáncélú autóvásárlást és -használatot is céges költségként számolnak el.

Ez akár a GDP 5 százalékának megfelelő összegű adóbevétel-kiesést is jelenthet a szakértői számítások szerint. Történik ez úgy, hogy eközben a magyar kormány az elektronikus autók elterjedését szorgalmazza.

A WWF Magyarországnál úgy vélik, az energiaátmenetet, az energiahatékony szolgáltatások elterjedését kellene támogatni a fosszilis hordozók helyett Magyarországon is.

Magyarországnak is növelnie kellene az e-autók számát és csökkenteni a hagyományos meghajtású járművekétForrás: Pixabay

A Magyar Energiahatékonysági intézet szerint pedig idehaza a lakosság a legnagyobb energiafogyasztó, az elsődleges felhasználásból 35 százalékkal részesül.

Hatékonyabb technológiai megoldásokkal ennek jelentős része megtakarítható lenne. A jelentésben foglaltak emellett arra is felhívják a figyelmet, hogy bár az európai kormányok vállalták, hogy 2018-ig megszüntetik a szénbányák támogatását, az EU tagállamok és uniós intézmények közel 3 és fél milliárd eurót fordítanak évente erre a célra.