Rasszizmus a vád: ezzel a szappannal bárki fehér lehet

Dove botrány
A posed picture taken in London on October 9, 2017 shows a journalist looking at screenshots retweeted by Twitter users on the social networking site of a video-clip used in an online advert by the personal care brand Dove that originally appeared on social networking website Facebook and has since been removed amid accusations of racism. Personal care brand Dove has apologised for an advert that showed a black woman removing a top to reveal a white woman underneath, following accusations of racism. The three-second video clip appeared in the United States on the social networking site Facebook. / AFP PHOTO / Daniel SORABJI
Vágólapra másolva!
Amerikában az emberek talán az általában megszokottnál is hamarabb felkapják a fejüket, ha valami szerintük súrolja a rasszizmus határait. Most az egyik szépségápolási cégnek - nyilvánvalóan akaratán kívül - sikerült felpaprikázni a közvélemény egy részét.
Vágólapra másolva!

A Dove nyilvánvalóan nem akart rasszista lenni, de az úgynevezett politikailag korrekt beszéd követelményével (bizonyos esetekben terrorjával) nem számolt.

A reklámban egy fekete nő szerepel, aki mellett a Dove egyik terméke látható, majd a következő pillanatban a nő fehérré változik. Természetesen a cég üzenete nem az volt, hogy jobb fehérnek lenni, mint feketének, hiszen másodpercekkel később a fehér nőből ázsiai lett.

Az üzenet lényege az volt, hogy a Dove terméke minden típusú bőrnél használható, legyen az ügyfél fehér, ázsiai vagy afroamerikai.

Csakhogy Amerikában bizonyos körökben az ilyen típusú reklámok mondhatni teljesen célt tévesztenek.

Sokan tüntetnek a rendőri brutalitás ellen Forrás: AFP/Kena Betancur

Idén már volt egy hasonlóan félresikerült reklám, akkor a Pepsi hibázott sokak szerint. A Kendall Jenner által jegyzett reklámban békés tüntetők kerülnek szembe a nem túl barátságos rendőrökkel. Amikor Kendall átnyújt egy doboz Pepsit a menet útját elálló rendfenntartóknak, hirtelen minden megváltozik, és ők is a tüntetők és a béke mellé állnak.

Ez a reklám egyébként a rendőröknek sem tetszett, mert míg a tüntetők sokszínű, multikulturális közeget alkottak, addig a rendőrök kizárólag fehérek voltak. A politikai hangvételűnek tartott üdítőreklám nem volt hosszú életű, gyorsan levették, majd a Pepsi és Kendall is elnézést kért.

A Dove ezúttal a Twitteren kért bocsánatot a kilenc másodperces reklám miatt.

Nem ez volt az első eset a vállalat történetében, hogy magukra haragították az afroamerikai közösséget. 2011-ben egy hasonló fotó miatt kerültek célkeresztbe.

A reklám ugyan nem volt hosszú, de azoknak, akik akarták, így is sikerült kiszedniük a számukra fontos kétharmadot, amikor is a fekete nő fehérre változik, a reklám utolsó néhány másodperce viszont, úgy tűnik, már nem számított.