A vállalati magánrepülőgép-gyártók elárasztják a piacot, a túlkínálat miatt pedig az új gépek jelentős kedvezményekkel forognak. Ráadásul a használt repülők esetében is fokozódik a három éve tartó árcsökkenés.

A legtöbb vezető magánrepülőgép-gyártó, mint a Gulfstream vagy a Bombardier, visszafogta a gyártást az elmúlt néhány évben, ahogy megcsappant a kereslet a magángépek iránt. Ez viszont még mindig nem volt elég ahhoz, hogy megállítsa az árcsökkenést a piacon. Vagyis a 18 milliárd dolláros iparág szenvedése egyelőre még folytatódik – írja a Bloomberg.

Noha a Donald Trump megválasztását követő optimista hangulatban a magángép-gyártók a vállalati repülővásárlás felfutásában reménykedtek – köszönhetően a várt adócsökkentéseknek –, a helyzet mégsem javult. Mi több, a General Electric például el is adta a vállalati flottáját, hogy ezzel csökkentse a költségeket.

Hiányzó vásárlók

A túlkínálat az egyik oka annak, hogy a használt magángépek augusztusban 16 százalékkal voltak olcsóbbak az egy évvel korábbi szinteknél. A probléma az, hogy egyáltalán nem valószínű, hogy felpörögne az új gépek iránti kereslet, ami stabilizálhatná a piacot. Ezt támasztja alá, hogy a Honeywell International kutatása szerint

a vállalatok vásárlási hajlandósága 17 éve nem volt ilyen alacsony. A következő öt évben a cégek átlagosan a jelenlegi flottáik 19 százalékának megfelelően terveznek gépet cserélni, vagy újat vásárolni. Ez az arány pedig igencsak elmarad a tavalyi éves felmérés 27 százalékos eredményétől.

Tovább szenvednek a magánrepülőgép-gyártókForrás: Bombardier

Nem véletlen tehát, hogy a magángép-gyártók igen jelentős kedvezményeket ajánlanak a vásárlóknak. A Gulfstream például mintegy 35 százalékkal vágta vissza a G450-es gépének árát, ahogy a szériát kivezetik az új G500-as érkezésével. A G450-es eredeti listaára egyébként nagyjából 43 millió dolláros volt. Az egyébként is nehéz helyzetben lévő Bombardier ezzel párhuzamosan mintegy 7 millió dolláros kedvezményt adott a Challenger 350-es gépének nagyjából 26 milliós listaárából, hogy fenntartsa magát a versenytársakkal szemben.

Elmaradt talpra állás

A jelenség hátterében részben az áll, hogy a vállalati magángépek globális piaca még mindig nem tudott teljesen talpra állni az amerikai recessziót követően, amikor a kereslet összeomlása véget vetett a buboréknak ezen a piacon is. Ráadásul a 2013-ban és 2014-ben érezhető talpra állást később bedöntötte az olajár és más nyersanyagok árfolyamainak összeomlása. Ezek pedig eltüntették a keresletet az olyan feltörekvő piacokról, mint Oroszország vagy Brazília.

Míg 2007-ben és 2008-ban egyaránt ezres nagyságrendben szállítottak le a gyártók új magángépeket, a JPMorgan előrejelzése szerint ebben az évben csupán 630-ra lehet szállítani a tavalyi 657, valamint a 2015-ös 689 után. A bank várakozásai szerint azonban jövőre némi felpattanás jöhet 640 leszállított géppel.

Mindazonáltal jól látszik, hogy

a jelenlegi helyzet a vevőknek kedvez a használt gépek piacán. Egy ötéves magángép például tavaly – átlagosan – az eredeti listaár 56 százalékáért kelt el. Ez 2012-ben még 64 százalék volt – derül ki a Jetcraft jelentéséből.