A direkt marketing stratégiát a tömegmédia megjelenésével a márkaépítés váltotta fel. A következő fordulatot az online eszközök jelentették. Ezzel ismét a direkt marketing lett az uralkodó nézet, ám ma újra eljött a márkák kora. Aki érzelmeket, életérzést kommunikálva megszólítja a vevő lelkét, az győz – mondta Wolf Gábor a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Az internet hatására a marketing gyökeresen átalakult, az online marketing eszközei kezdetben olcsó és egyszerű, bárki számára elérhetők voltak. Mára ez megváltozott: a marketing eszközök menedzselése bonyolulttá és drágává vált.
Eközben az offilne tömegkommunikációs eszközök - mint a TV, rádió, újság, óriásplakát - a kkv-k számára is megfizethető közelségbe kerültek, csökkent a reklámzaj, javult a hatékonyság. Ráadásul az offline marketing eszközök számos fronton jobban teljesítenek mint az online. Vagyis el kell kezdeni offline eszközöket használni. Ehhez azonban el kell felejteni az online reflexeket, beidegződéseket, ugyanis offline lesznek olyan dolgok amiket nem lehet - vagy nagyon bonyolult - mérni. Azonban ez nem jelenti, hogy nem is működik.
Érdemes több, online és offline marketing eszköz integrált, összehangolt használatában gondolkodni. A marketing költés legalább tíz százalékát célszerű offline eszközökre fordítani – tanácsolja Wolf.
Az online megjelenésével a kis- és közepes vállalkozások maguknak kezdték csinálni a marketinget, ez azonban egyre bonyolultabb és egyre nehezebb. Csak a Facebook hirdetési szabályzata több mint tíz oldal, tele kereszthivatkozásokkal. Ezért aztán egyre több cég szervezi ki a marketinget külső szakértőknek, kivitelezőknek, vagyis mindez azt jelzi: a csináld magad marketingnek vége.
Újra eljött a marketingesek és kivitelezők ideje. A vállalkozók nem a cég marketingjéért, hanem egy márkáért felelősek. A különféle eszközök kezelését jobb szakértőkre bízni. A nagyobb cégeknek pedig érdemes saját marketingest felvenni és kinevelni.