Hatalmas kedvezményekkel indul a Fekete Péntek

B Black Friday  fekete péntek bevásárlás árleszállítás
MADRID, SPAIN - NOVEMBER 27: Workers of the consumer electronics company Media Markt wear Black Friday shirts while attending customers during 'Black Friday' discounts on November 27, 2015 in Madrid, Spain. Originating in the USA as a sales day following the Thanksgiving holiday, 'Black Friday' is becoming an increasinglyduring popular shopping day in Spain. After years of stagnation the Spanish economy grew 1% in the second quarter of 2015 on the back of a strong consumption drive according to government statistics. (Photo by Denis Doyle/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Fekete Péntek az Egyesült Államokból indult és hagyományosan minden évben a hálaadást követő első péntekre esik. A boltok ilyenkor komoly leárazásokkal készülnek a vásárlók rohamára. Az utóbbi években Magyarországon is egyre népszerűbb lett az év egyik legforgalmasabb kereskedelmi napja, ezért rengeteg bolt készül leárazásokkal és különleges akciókkal a mai napra.
Vágólapra másolva!

Tavaly mintegy 2,1 millió felnőtt vásárolt a Fekete Pénteken, idén ez már meghaladhatja a 3,3 milliót. Az esemény nemcsak online, hanem offline is sikeresnek bizonyul. A 2,1 millió vásárló közül tavaly 800 ezren csak az ilyen akciót hirdető webshopokon, míg 510 ezren a Black Friday-t hirdető üzletekben vásároltak, 700 ezren pedig online és offline egyaránt kihasználták a kedvezményes időszakot.

Felkészültek a hazai boltok

Az eMag több mint 600 ezer termékkel készült a mai eseményre. A vállalat szinte minden kategóriában előállt akciókkal, beleértve a játékokat, televíziókat, de még gumiabroncsot is leárazva lehet vásárolni.

Mindemellett 65 000 akciós kis- és 27 000 nagy háztartási készülék várja a látogatókat.

illusztráció Forrás: AFP/Sakis Mitrolidis

A legnépszerűbb kategóriákban bőven lesz választék. A mobiltelefonból 29 000, táblagépből 9500, laptopból 9000 darabbal indít az eMAG, míg az akciósan megvásárolható okoseszközök száma eléri majd a 8 ezret, az akciós játékkonzolok száma pedig meghaladja a kétezret.

Az Extreme Digitál már egy héttel korábban megtartotta a Fekete Pénteket, 80 ezer terméket vettek az akcióvadász vásárlók, akik összességében körülbelül egymilliárd forintot spóroltak a vásárlással. A legtöbb érdeklődő náluk reggel 7 óra 20 perckor volt a webáruházban, ekkor hatvanezren böngészték a kínálatot egyidejűleg.

A nagy sikerre való tekintettel, ma is beszálltak a vásárlókért folytatott versenybe.

Illusztráció Forrás: Getty Images/2015 Getty Images/Denis Doyle

A múlt heti Fekete Péntek vásárlói között az Extreme Digitalnál a férfiak voltal többségben (57,1 százalék), míg a nők aránya 42,9 százalékot tett ki. Korcsoport szerint a legnagyobb arányban a 25-34 éves korú (34 százalék), illetve a 35-44 éves korú (30 százalék) felhasználók költöttek ezen a napon.

A tavalyi 38 százalékról 50 százalékra emelkedett a bolti átvételt kérők aránya,

ami azt mutatja, hogy a magyar vásárlók jobban szeretik jól megnézni a kiválasztott terméket a vásárlás előtt és személyesen kifizetni a rendeléseket.

A Fashion Days is rengetek érdeklődőre számít. A divatportál szerint a magyar eladások az előző évekhez képest 95 százalékkal nőhetnek a hatalmas leértékelések miatt, és ha a becslés beigazolódik, a Fashion Days idén meg is duplázhatja a tavalyi, 570 ezer eurós Black Friday bevételét.

Az akció november 23-án este kezdődik, és három napig, november 26-ig tart.

illusztráció Forrás: MTI/EPA/Jim Lo Scalzo

A Media Markt az idén harmadik alkalommal elvégzett reprezentatív kutatásából kiderül az is, hogy négyből három ember webáruházból tervezi beszerezni a kiszemelt műszaki terméket. A felmérés azt mutatja, hogy a vásárlást tervezők 35 százaléka tudatosan készül, előre kiszemeli a vágyott műszaki cikket. 44 százalék ugyan nem választja ki a konkrét terméket, de tudja, mire van szüksége, és abban a termékkategóriában keresi majd a legjobb ajánlatot.

Az Euronics műszaki áruházlánc idén a szórakoztató elektronikai termékek, valamint az okostelefonok megnövekedett forgalmát jósolja.

November 20. és 26. között az áruházlánc egy egész héten keresztül várja a vásárlókat.

Mire érdemes figyelni?

A K&H Bank összegyűjtött néhány tippet, amivel elkerülhetőek a Fekete Péntek csapdái és a kontroll nélküli költekezés, emellett arra is figyelmeztet, hogy ez egy kitűnő alkalom gyermekünk pénzügyi tudatosságának fejlesztésére.

illusztráció Forrás: Anadolu Agency/2015 Anadolu Agency/Cem Ozdel

A bank szerint fontos jól tájékozódni a vásárlás előtt. Érdemes kicsit utánanézi az egyes termékek, szolgáltatások nagyságrendi értékének és átgondolni mennyi pénzt szán azokra. Ezzel megelőzhető a túlzott költekezés. A lista írása is jó megoldás lehet, így nyomon lehet követni a vásárlást és tényleg csak a szükséges dolgokra koncentrálni.

A járulékos költségeket is jó figyelembe venni. A végösszeget és talán a vásárló döntését is befolyásolhatja, hogy van-e külön költsége a házhozszállításnak.

illusztráció Forrás: AFP/Paul J. Richards

Sokszor előfordul az is, hogy a különböző webshopok szuper kedvezményes ajánlatokkal csábítanak be vevőket, majd a készlet kifogytára hivatkozva egy kisebb kedvezményes ajánlatot adnak. Ilyenkor már általában kialakult a vásárlási szándék, szinte magunkénak érezzük az adott terméket és nehéz róla lemondani.

Ez egyfajta alku szituáció, ahol fel kell ismernünk, hogy mekkora engedményt is kaphatunk valójában.

A vírusvédelemmel foglalkozó G Data arra figyelmeztette a vásárlókat, hogy megszaporodtak a csaló webáruházak, ezért nagyon körültekintően kell eljárni a vásárlás során. Mind a magyar, mind a külföldi webáruházak esetén érdemes betartani az alapvető biztonsági javaslatokat. Először is a böngésző címsorában keressük a böngészési forgalom titkosítását jelző https kapcsolatot (lakat ikon vagy zöld https felirat), és csak akkor vásároljunk, ha adatainkat titkosított kapcsolaton keresztül adhatjuk meg.