Az újrahasznosított kobalt jelentheti a megoldást az elektromos autók nyersanyagéhségére

- Horizontal
A man digs through some mine waste searching for left over cobalt in a mine between Lubumbashi and Kolwezi, on May 31, 2015. AFP PHOTO/FEDERICO SCOPPA / AFP PHOTO / FEDERICO SCOPPA
Vágólapra másolva!
A kongói szavannától 14 ezer kilométerre új kobalt forrást találtak bányászok – a ritka ásvány az elektromos autók piacának növekedésével vált egyre fontosabbá. Az új forrás az autóipar igényének akár a 10 százalékát is fedezheti, miközben a lítiumion-akkumulátorokat is újrahasznosítják.
Vágólapra másolva!

A Vancouver külvárosában található Amerikai Mangán Vállalatnál dolgozó tudósok olyan eljárást fejlesztettek ki, amivel képesek kinyerni a kékesszürke fémet a hibás akkumulátorokból. Az átalakuló autóiparnak ugyanis már nem benzinmotorokra és gyújtógyertyákra van szüksége, hanem olcsó kobaltra, rézre és lítiumra.

– mondta Larry Reaugh, az Amerikai Mangán Vállalat elnöke, aki szabadalmaztatja az új eljárást.

Kobalt bánya Forrás: AFP/Federico Scoppa

Az Amerikai Mangán Vállalat tíz százalékát újra kívánja hasznosítani azoknak a lítiumion-akkumulátoroknak, amelyek elbuknak a minőségi teszteken, ezért hulladéklerakóba kerülnek. Ez

akár 4 ezer tonna kobaltot is jelenthet, ami megegyezik az idén felhasznált teljes kobalt mennyiségével

– állítja Reaugh.

Az újítóknak hála a Tesla és a Toyota nyersanyagszükségletének 10 százalékát 2025-ig az újrafeldolgozás fogja kitenni, enyhítve a lítium- és kobalt bányászatára gyakorolt hatást. A fém ára az elmúlt években a kétszeresére, 10 dollárról 30 dollárra emelkedett – állítja a Bloomberg New Energy Finance tanulmánya.

Tesla autók Forrás: AFP/Imaginechina/Zhou Junxiang

A viszonylag ritka kobalt több mint fele a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, ami nemcsak a világ egyik legszegényebb országa, de állandósult az erőszak és korrupció, miközben egyes bányákban még mindig gyerekmunkásokat alkalmaznak.

– nyilatkozta James Frith a Bloomberg New Energy Finance elemzője.

Litiumion akkumulátor Forrás: Shutterstock

A globális felmelegedés mérséklésére irányuló párizsi megállapodás céljainak eléréshez azonban a kormányoknak biztosítaniuk kell, hogy az autók akkumulátorai – amik egyes esetekben akár 500 kilogramm súlyúak is lehetnek – ne hagyjanak maguk után nagy ökológiai lábnyomot. Jelenleg több olyan vállalat is van, amelyek elégetik ezeket, mérgező gázokat bocsátva ki, míg mások egyszerűen csak a földbe ássák.