Azon túl, hogy minőségi alternatívát kínálnak az utcai étkezésre és évente többször saját rendezvényeken vonulnak fel a food truckok, az étkeztetés területén is egyre nagyobb a sikerük.
Nagy előnye a szolgáltatásnak, hogy a megszokott cateringhez képest a gasztronómia jóval szélesebb szeletét öleli fel, az ország bármely szegletébe könnyedén eljut és sokkal inkább személyre szabott.
A food truck cateringben rejlő lehetőséget már olyan nagy cégek is felismerték, mint a Telenor, az Opel, a Ford vagy éppen a Raiffeisen Bank, és már ötven fő körül, akár esküvőre vagy születésnapra is megéri igénybe venni a szolgáltatást.
Manapság a food truck – a street food világával együtt – egyértelműen elmozdul a nem is mindig olcsó, sokadrangúnak tartott "szemét kaják" (junk food) világából, és minőségi, gazdaságilag is jövedelmező gasztro-üzletággá fejlődik.
Az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete (FAO) úgy számolja, világszerte mintegy 2,5 milliárd ember fogyaszt street foodot nap mint nap, és ennek a tömegnek a nagy része Ázsiában él. A Távol-Keleten már az 1980-as években ez a szektor szívta fel a női munkavállalók jelentős részét. A számítások szerint például Malajziában évi 2,2 milliárd dolláros üzletté nőtte ki magát az utcai ételek forgalma az évtized végére.
A street food és a food truck gazdasági és társadalmi vonatkozásainak feltárása ma már az ökonómiai kutatások kedvelt témái közé tartozik. Számos tanulmány igazolja, hogy Zimbabwétől Dél-Amerikán át Kanadáig, a street foodot leginkább gazdasági szektornak tekintik, és mint ilyen, számos közös jellemzőt mutat – ilyen például szigorú egészségügyi szabályozás.
A street food, különösen pedig a food truck egészségügyi szempontú magyarországi szabályozása roppant szigorú, európai uniós viszonylatban is az. De ez érthető, és semmi baj nincs vele. A támasztott feltételek teljesíthetők a mozgóárusok számára"
– nyilatkozta az Origónak Vad-Horváth Zoltán, a Magyar Street Food Egyesület elnöke.
A növekvő piaci lehetőségek miatt a food truckok sorra szaporodnak, az új vállalkozások mellett több sikeres truck működtet egynél több egységet is. Nem csoda, hogy ilyen sokan belevágnak a guruló gasztronómiával járó életmódba, hiszen 5 millió forint kezdőtőkéből már el lehet indítani egy kisebb vállalkozást, a befektetett pénz pedig egy-másfél év alatt megtérülhet.
Egy-egy rendezvény alkalmával általában a bevétel negyedét kell a rezsiköltségre költeni, az ételek bekerülési költsége, valamint az útiköltség pedig a kínált termékek árának körülbelül 35 százalékát teszi ki.
Egy minőségi szolgáltatást nyújtó truck egy átlagos rendezvénynapon önmagában 100 és 800 közötti tételt ad el a kínálattól függően.
A korábban hamburgerek, hot-dogok, szendvicsek és sült-főtt alapanyagok (burgonya és más zöldségek) árusítása után, a mostani kínálat már a kényesebb gasztronómiai elvárásokat is képes kielégíteni minőségben és változatosságban.
A food truck egyik fontos jellemzője, ami a street food világára nem mindig igaz, hogy mindinkább a minőségi ételek irányába tolódik el. Magyarországon is. A minőség válik fontossá, és ez lényegében egységesen fontos a mozgóárusítást végzőknek"
– jellemezte az uralkodó szemlélet Vad-Horváth.
A minőségi étel- és italkínálat mellett a rendezvények jelentik a hazai food truck szegmens igazi gazdasági húzóerejét.
Március és szeptember között a food truckok a 110 rendezvénynap alatt 166 ezer tételt értékesítettek együtt összesen. A food truck catering szolgáltatás további elterjedése ezt a számot is növelheti majd a jövőben.