Az USA 300 százalékos büntetővámmal védi a Boeinget

2017.12.22. 12:23

Állami segítséget kapott a kanadai Bombardier repülőgép gyártó vállalat, ezért tudott mélyen piaci ár alatt szerződést kötni a Delta légitársasággal utasszállító gépek eladásáról, ezt állapította meg az amerikai kereskedelmi minisztérium vizsgálata. A kormány ezért mintegy 300 százalékos büntetővámot vet ki a Bombardier szóban forgó, C típusú gépeire. A vita már kormányfői szintre került, és a beszállító britek és írek is tiltakoznak a döntés ellen.

Bizonyítást nyert, hogy a kanadai Bombardier jóval a piaci ár alatt, vagyis dömpingáron szerződött le 125 darab C típusú személyszállító gép eladására a Delta légitársasággal. Az eladási ár 33 millió dollár helyett mindössze 20 millió volt gépenként, amit kizárólag állami támogatás segítségével tudott kigazdálkodni a kanadai nagyvállalat, legalábbis ezt állapította meg az amerikai kereskedelmi minisztérium napokban zárult vizsgálata.

A két fél vitája hónapok óta húzódik, amelybe az ügyletben beszállítóként érintett Nagy-Britannia és Írország is bevonódott a Bombardier részéről.

A vizsgálat lezárultával 292 százalékos büntetővámot vet ki az Egyesült Államok a kérdéses C típusú gépekre, ezt azonban sem a vásárló Delta Airlines sem pedig a gyártó Bombardier nem hajlandó kifizetni.

A Bombardier belfasti központja: itt gyártják a "dömpingáron" eladott C-széria szárnyait. Legalább ezer munkahely kerül veszélybe, ha bevezeti az USA a büntetővámot.Forrás: AFP/Paul Faith

A szövevényes történetben a felek kölcsönösen zsarolhatják egymást már meglévő megrendelésekkel, illetve a másik fél állami támogatásáról szóló bizonyítékokkal. A brit Unite szakszervezet politikai döntésnek nevezte az amerikai kereskedelmi tárca állásfoglalását, amely szerintük legalább ezer állást veszélyeztet Nagy-Britanniában.

 A szakszervezet arra is figyelmeztetett, hogy ennél a géptípusnál az alkatrészek fele az Egyesült Államokból érkezik, a büntetővám bevezetése tehát vissza fog ütni, és könnyen amerikai munkahelyeket is veszélybe sodor.

A britek szerint a Boeing visszaél erőfölényével és állami kapcsolataival, amikor egy új piaci szereplőt próbál ellehetetleníteni. Az ügyben megszólalt Kanada washingtoni nagykövete is, amely a Bombardier-t védve kilátásba helyezte, hogy a Világkereskedelmi Szervezethez (WTO) fordulnak, amennyiben az USA tényleg bevezetné a vámot. A történet már korábban állami szintre emelkedett, a kanadai kormány ugyanis törölte a Boeing felé korábban leadott megrendelését, amely Superhornets vadászgépek vásárlásáról szól.Justin Trudeaux kanadai miniszterelnök már korábban kijelentette, hogy nem kíván olyan vállalattal üzletelni, amely „beperel minket és ellehetetleníti kanadai dolgozók munkahelyét".

A vita azért is durvulhatott el ennyire, mert a Bombardier számára a túlélést jelentik az új megrendelések, annál is inkább, mert 2015-ben csak alig tudtk elkerülni a csődöt.

A vitában a kanadai Bombardier mellett felsorakoztak a britek is.Forrás: AFP/Paul Faith

Az USA álláspontja szerint nem szabad engedni a nyomásnak, és nemsokára az amerikai nemzetközi kereskedelmi bizottság elé viszik az ügyet. Ha ott is rábólintanak a büntetővámra, akkor azt azonnal érvénybe is léptetik.
A helyzetet bonyolítja, hogy az USA, Kanada és Mexikó alkotta Észak-amerikai Szabadkereskedelmi megállapodás (NAFTA) szerint vámmentesen hozhatnak be kanadai terméket, Ottawának tehát jó esélyei lehetnek egy nemzetközi bíróságon. Ugyanakkor a NAFTA éppen most áll újratárgyalás alatt, és a Boeingnek sok szempontból igaza van:

a Bombardier ugyanis valóban kapott segítséget Quebec tartománytól és a kanadai nyugdíjalaptól a C modell kifejlesztéséhez.

A Bombardier-t támogatja a vitában Nagy-Britannia és Észak-Írország, mert a kanadai óriáscégnek négy olyan gyártóegysége is működik Észak-Írországban, ahol a C utasszállítók szárnyát készítik. A Boeing álláspontját támasztja alá, hogy a belfasti gyár korábban 130 millió font támogatást kapott a brit kormánytól.

A Boeing 737-es az egyik legnépszerűbb utasszállító gép. Az amerikaiak is kaptak állami segítséget.Forrás: AFP/Pascal Pavani

A Bombardier ugyanakkor azzal is érvel, hogy a Delta utólag vitatott pályázatán a Boeing nem is indult, és korábban sok adókedvezményt, és exporttámogatást kapott az államtól, a tiszta piaci versenyt tehát nincs erkölcsi alapja a kanadaiakon számon kérni. Legutóbbi közleményük szerint haladnak a Delta-rendelés gyártásával, és nem hajlandóak büntetővámot fizetni.

A WTO előtt egyébként eddig a Boeing és az Airbus rendszeresen vitába keveredett, és minden alkalommal tiltott állami támogatással vádolták egymást a felek, most - úgy tűnik - hamarosan egy harmadik vitapartnerrel bővül a kör.

A Boeing egyébként már a vita kirobbanása után figyelmeztette a briteket, hogy összesen 16.500 főt foglalkoztatnak az Egyesült Királyságban a beszállítói hálózatuk révén, jobb lesz tehát mielőbb békét kötni a C-típusú gépek ügyében.