A fejlesztők elképzelése szerint, levegőbe emelkedése után, kikötés, azaz kipányvázás nélkül látná el feladatát a Flying Whale, azaz Repülő Bálna névre keresztelt léghajó, elsősorban az erdőgazdálkodáshoz kapcsolódó teherszállításban - számol be erről a Bloomberg.
A Flying Whales nevű, viszonylag új francia cég nem kevesebbre vállalkozik, mint arra, hogy a földhöz kötött dolgokat segíti bekapcsolni a globális gazdaság vérkeringésébe. Ez az első pillantásra szokatlannak tűnő célkitűzés érthetőbbé válik arra pillantva, amin a franciák – kínai támogatással – dolgoznak.
A vállalat 200 millió eurós tőkepiaci biztosítással rendelkezik, ez több mint 60 milliárd forint.
2021-re ígérik teherszállító léghajójuk prototípusának levegőbe emelkedését, melyet Kínában gyártanak.
S amely várhatóan mintegy 500 láb (152 méter) hosszú lesz, és akár 60 tonnát is képes lesz szállítani.
A cégnél azt mondják, tervezett, stratégiai döntés volt, hogy
kifejezetten a faszállítási feladatokra fókuszáljanak teherléghajójukkal.
Úgy vélik, a rönkök szállítása ily módon gazdaságos és környezetbarát, ezért az erdőgazdálkodás mindig ad munkát a léghajóikank.
A Repülő Bálna hosszabb, mint egy Boeing 747-es. Héliumos rekeszeket alakítottak ki rajta, ezek révén emelkedik a magasba, nem pedig belső gáznyomással, ezért technikailag léghajónak számít. Kisebb méretű, kiegészítő funkciójú, környezetbarát dízel vagy elektromos motorral ellátható a jármű.
A vállalatnál arra számítanak, hogy 10 év alatt akár 150 darabot is értékesíthetnek a francia és kínai gyárakban épülő repülő szerkezetekből, 5 milliárd euró értékben.
A Repülő Bálnának mindazonáltal akadnak konkurensei, illetve nem egy sikertelen kísérlet is volt már a próbálkozások történetében.
A Bombardier szintén folytat ilyen célú fejlesztéseket, a Lockhead Martin viszont már 2016-ban begyűjtött egy 12 darabos megrendelést saját fejlesztésére – igaz, annak csak 20 tonna a teherbírása.
A közelmúlt egyik legkevésbé szerencsés próbálkozása a világ jelenleg legnagyobb légi járművéhez, a HAV's Airlander 10 nevű szerkezethez köthető.
A léghajó két tesztrepülésén is lezuhant – pontosabban, jellegzetességeiből adódóan, lassan, méltóságteljesen csapódott a földhöz és szenvedett komoly károkat.
A Flying Whales-nél mindenesetre optimisták. Véleményük szerint a léghajók kapcsán a Hindenburg katasztrófájának emléke meghatározza az azokról való gondolkodást. Bíznak abban, fejlesztésükkel ezt megváltoztathatják.