Az autóipar széles körben megérezheti a negatív hatásait a gépjárműimportra kivetett amerikai vámoknak – hangsúlyozták friss elemzésükben a Moody's Investots Service elemzői. Ennek oka elsődlegesen a globális beszállítói láncot érő csapások lennének – írja a CNBC.
Egy 25 százalékos vám kivetése az USA autóimportjára nem hagyná érintetlenül az iparág egyetlen szereplőjét sem, beleértve az autógyártókat, az alkatrészek beszállítóit vagy a szállítmányozási vállalatokat is.
Ha ugyanis az amerikai kormány bármilyen vámot kivet, akkor az autógyártóknak el kell nyelniük a pluszköltségeket, mégpedig úgy, hogy megvédjék az eladásaikat.
Ez pedig súlyosan károsíthatná a társaságok nyereségességét. Vagyis végső soron a vámokból eredő költségeket a cégeknek – legalább részben – át kell hárítaniuk a fogyasztókra, éppen azt kockáztatva ezzel, hogy pont az eladásaikat rombolják – figyelmeztet a Moody's jelentése.
Donald Trump amerikai elnök egyébként a múlt héten lengette be, hogy 20 százalékos vámmal sújtaná az Európai Unióból érkező autóimportot. Ezzel együtt a várhatóan július 6-án életbe lépő döntések értelmében az USA 25 százalékos vámot vet ki a kínai importtermékekre, beleértve a gépjárműveket is.
A Moody's hangsúlyozta, az amerikai autógyártó vállalatok nem lesznek immunisak az importvámokra. Külön kiemelték, a General Motors (GM) és a Ford például nagyban támaszkodik Mexikóból és Kanadából beérkező importtermékekre.
A vámok tehát negatív hatással lennének a GM-re és Fordra is. A GM számára a terhek azonban kellemetlenebbek lennének, éppen a fentiek miatt, vagyis mert
a cég az amerikai működésének támogatása során igen erősen támaszkodik mexikói és kanadai importra.
Ráadásul a GM esetében éppen a legnagyobb haszonkulccsal értékesített járművek használják fel ezeket a termékeket. Ha tehát az autóipari vámok valóban életbe lépnek, mindkét cégnek fel kell dolgoznia a költségeket, és vissza kell vágnia a mexikói és kanadai termelését.
Ez azonban nem lenne egyedi, ugyanis
Trump kereskedelmi politikája már eddig is arra késztette a vállalatokat, hogy változtassanak a gyártási terveiken.
A Harley-Davidson részvényei például beszakadtak hétfőn, miután a híres amerikai motorgyártó bejelentette, gyártásának egy részét külföldre telepíti, hogy ellensúlyozni tudja az EU és az USA közti kereskedelmi konfliktusból származó hátrányokat és veszteségeket.