12 trükk a hatékony cégvezetéshez

adult beautiful business businessman businesspeople businesswoman colleague company computer conference corporate desk discussion employee executive explaining female finance group lady laptop male man manager meeting modern office organization people per
22475345 - top view of working business group sitting at table during corporate meeting
Vágólapra másolva!
Néhány éve, amikor a startupok elkezdték meghódítani a világot, új módszertanokkal ismerkedett meg a világ. A „klasszikus" vállalkozók viszont szkeptikusan fogadták a friss tanokat, mondván, hogy egy nagy szervezetnél ezeket nem lehet bevezetni. Holott a lean módszertan épp egy nagyvállalatból, a 19 ezres NASA-ból ered. Íme az új vállalatvezetés 12 trükkje a Lechner Tudásközponttól!
Vágólapra másolva!

Both András, a Lechner Tudásközpont infokommunikációs igazgatójának irodafalán post-it-ek tengere látható. Mint mondja, „fontos, hogy ezt ne csak egy szoftveren, digitálisan lássuk, hanem a valóságban, nagy felületen. Ide bárki belép a kollégák közül, átlátja a helyzetünket".

A hozzájuk tartozó e-epites.hu megtriplázta látogatóinak számát, sőt minden mutatóban sikerült szinte ugyanezt az arányt felmutatni.

A csapat fluktuációja is minimálisra csökkent. Szóval hatékony. De hogy csinálták? Íme a 12 trükk!

Ötletek a hatékony cégvezetéshez Forrás: Origo

1. Sorbaállított feladatok: sürgős helyett a fontos

Ha megmutatjuk a megrendelőnek (ez lehet cégen belüli vagy külső megrendelő), hogy egy bizonyos fejlesztés, átalakítás előtt, milyen feladatok állnak sorba, akkor az „azonnal kell" felkiáltást valószínűleg átgondolja. A megrendelő felületen rákérdeznek, hogy kinek hasznos ez, mi a célja stb. Ha ezen a szűrőn átmegy az igény, akkor a két fős projekt discovery team kezdi vizsgálni, maximum két napig. Ők két szempontot figyelnek: az üzleti hasznosságot és azt, hogy mennyi idő leszállítani. Enélkül nem indul el a munka.

2. Fejlesztés közben is tervezni kell

A fejlesztés a Lechner esetében úgynevezett sprintekben (két hetes ciklusban) történik. Minden sprint végére értékelhető, működő, a megrendelő számára bemutatható eredménynek kell születnie.

3. Átláthatóság

A már említett irodai fal funkciója ez. Ezen pontosan látszik, hogy kinek milyen feladata van és mikor lesz kész. Az is kiderül, ha valaki túlterhelt és előre készülni lehet a késére vagy át lehet szervezni és levenni a válláról a terhet.

4. Ki miért felelős?

A delegálás mindig nehéz és sok vezető fut bele abba a hibába, hogy mindent egy kézben akar tartani, vagy ellenkezőleg: mindent másra hárít. A Lechnernél bevált egy olyan mátrix, melyben az egyes feladat-kategóriák úgy vannak összekötve az emberekkel, hogy mindenkinek világos legyen: van-e döntési jogköre egy adott helyzetben.

5. Számonkérhetőség

A számonkérhetőség 5 pontja:

  • tudja mi a cél és rá is kérdez
  • tervez: a cél alapján, határidőkkel, feladatokkal
  • monitoroz: folyamatosan figyeli, hogy áll a projekt. Ha menet közben a vezető tudni akarja, hol áll a feladat, akkor válaszolni tud.
  • újratervez: amennyiben szükséges
  • segítséget kér, ha szükséges

6. Napi értekezlet: állva

A kötelező heti, vagy akár napi értekezleteket is lehet hatékonyan tartani. Lényegesen felgyorsítja a folyamatot, ha senki nem ül le! Fontos az is, hogy a meeting tervezett időtartamát ne lépjük túl.

7. Motivációs kártya és kérdőív

Készítsünk motivációs kártyákat és kérjük, hogy állítsák sorrendbe fontosság szerint! Sokan úgy gondolják, hogy minden munkavállalónál a pénz a legnagyobb motiváció, pedig nem így van. Valakinek a sikerélmény vagy a tanulás, önmaga fejlesztése sokkal lényegesebb, pláne az Y generációnak és még fiatalabbaknak.

8. A tudásmegosztás a legfontosabb

A képzéseknek viszont akkor van értelme, ha az ott hallottakat nem felejtik el rögtön. A Lechner workshopjain csak olyan témát lehet bemutatni, amelyet az előadó frissen tanult. Erre pedig készülni kell, fel kell eleveníteni a tudást, amely így jobban megmarad.

9. Jó a coach

Nagyon fontos, hogy valaki külső szemmel nézze végig a cégünket. Ne sajnáljuk erre a pénzt és az időt!

10. „Ezt elszúrtad!" helyett

Dorgálás helyett fogalmazzon úgy a vezető, hogy „Az az érzésem, hogy ennek így kellene lennie és az a feltételezésem, hogy Te nem így csináltad. De segíts, hogyan tudnánk megoldani, illetve miben tudok én Neked segíteni, hogy máskor ne így legyen?"

11. Ne projektben gondolkozzunk, egy termék soha nincs kész!

Sok uniós projekt is ezért bukik el a projektidőszak után. Adott egy komolyabb összeg, elkezdődik a fejlesztés, aztán utólag senki nem javít rajta, nem dolgozik vele. Elévül és használhatatlanná válik. Főleg az IT fejlesztéseknél soha nincs olyan, hogy elkészült/tökéletes és többé nem kell hozzányúlni.

12. Mindent egyből bevezetni, amit tanultunk

Ebből a 11 pontból néhány tipp azonnal bevezethető, egyes folyamatok pedig idővel rögzülnek a cég működésében. De fontos, hogy ne csak tervezzük, hogy „majd egyszer talán, a jövőben, valamikor" bevezetjük ezeket, hanem lépjünk! Könnyen lehet, hogy a szervezet egyes módszertanokat nem fogad el, de ha ki sem próbáljuk, akkor nem is derül ki.