Lassan mindenütt hiánycikknek számít Kína híres párlata

moutai, maotai, kínai ital
--FILE--Bottles of Kweichow Moutai liquor are for sale at a store in Dalian city, northeast Chinas Liaoning province, 2 January 2011. A 20 percent price rise this year of Chinas national liquor, Moutai, on the back of tight supply and rising raw material costs has got Chinese consumers hot under the collar, especially as Beijing tries to tackle growing inflation. Now the Moutai debate has found its way into the annual meeting of Chinas parliament, normally a much drier affair with hand-picked delegates taking turns to outdo each other in praising government policy.
Vágólapra másolva!
A világ legértékesebb italgyártó vállalata, a kínai Moutai, több kihívással is szembe kell, hogy nézzen idén - írja beszámolójában a Bloomberg. Az egyik ezek közül a készlethiány. A likőrszerű ital ugyanis annyira keresett termék, hogy – a gyártás technológiai behatároltsága miatt – nem győznek belőle eleget készíteni.
Vágólapra másolva!

Tüzes, bizsergető ízű, és nem lesz tőle az ember másnapos – mondják sokan azok közül, akik már fogyasztottak a leginkább likőr és pálinka egyvelegére hasonlító Moutaiból (vagy Maotai). Kínában annyira népszerű, hogy szinte nemzeti itallá vált. A gyártó nagy kihívás előtt áll, most, hogy elfogytak a készletek a termékből.

A legnagyobb lett

A Kweichow Moutai a világ legértékesebb italgyártója. Piaci értéke már meghaladja a Diaego-t is, noha az angol whiskyóriás a legnagyobb márkákat birtokolja, ám a Moutai már ezt a céget is lekörözte.

A vállalat értéke jelenleg 145 milliárd dollár körül van, ami 38 ezer milliárd forintnál is több.

Ez nagyobb, mint Magyarország éves GDP-je.

Nagyon népszerű ital Kínában és a környező országokban a Moutai Forrás: AFP/Imaginechina/Liu Debin

A cég most mégis bajban van. Termelése nem képes kiszolgálni az egyre növekvő vásárlói igényeket, gyártókapacitásának egy részét pedig az utóbbi időben arra fordította, hogy többféle, limitált kiadású változatát állítsa elő az italnak. Üzleti szempontból a döntés helyénvalónak bizonyult, például a második világháborúban, Japán felett aratott győzelem 70. évfordulójára forgalomba hozott párlat üvegjét 2000 jüanért (kb. 80 ezer forint) lehet megrendelni a vállalat weboldalán – illetve, amíg volt abból.

Vagy például a Flying Fairy márkanévre keresztelt fajtából már a webáruházakból sem tudnak a vásárlók rendelni.

A JD.com-on, Kína egyik legnagyobb online piacterén, egy 80 éves üveget 30 ezer dollárnak megfelelő jüanért lehet elvinni.

A gyártónál továbbra is szeretnék vásárlóikat limitált italszériákkal megörvendeztetni Forrás: AFP/Imaginechina/Li Yuze

A helyzetet bonyolítja, hogy a vállalat állami tulajdonban van. Vagyis – figyelembe véve Kína jelenlegi gazdasági berendezkedését – tekintettel kell lennie kisebb versenytársaira is.

Növelni kell a termelést, még ha nem is egyszerű

Az értékesítés volumene 2017-ben – az előzetes kalkulációk szerint – meghaladta a 60 milliárd jüant, azaz a 2400 milliárd forintot. 2018-ra a cégnél 10 százalékos növekedést várnak.

A vállalat ígéretet tett arra, hogy megpróbálja növelni termelését. Ám a „baijiu" nevű, cirokból, rizsből, kukoricából vagy búzából készülő, 53 százalékos alkoholtartalmú italnak szigorú technológiai előírások alapján kell készülnie, meghatározott ideig.

A cégnek ugyanakkor arra is ügyelnie kell, hogy a boltok készletei ne öregedjenek el (a termék értéke így magasabb az ajánlott normál áraknál), hanem a frissebb gyártásból kerüljön a mindennapok vásárlóinak kosarába.

A számítások szerint, évi 4 százalékos termelésnövelésre kell berendezkedni a következő 3-5 évre, hogy a Flying Fairy márkanév termékeit kiegyensúlyozott gazdálkodáson alapuló termeléssel tudják előállítani majd értékesíteni.

Hatalmas készpénzállományon ülnek, melyet akár máshol is befektetnének, mint az italgyártás Forrás: AFP/Imaginechina/Chen Yong

A cégnél úgy látják, a vállalat hatalmas készpénzállományát – 69 milliárd jüan, azaz 2800 milliárd forint – ugyanakkor nem csak a gyártásba, hanem más üzleti területeken is érdemes lenne befektetni.

Emellett továbbra sem szeretnének lemondani a kisebb mennyiségben gyártott, különleges variációkról.

Ezen túlmenően pedig, egyeztetéseket folytatnak a viszonteladókkal és kereskedőkkel az optimális készletekről és az ajánlott fogyasztói árakról.