Elvesztették a védjegyvitát a rock legnagyobb bálványának tartott Elvis Presley hagyatékának jogtulajdonosai egy brit kézműves sör kapcsán. A végső döntés alapján, nem kifogásolható az, hogy a sörgyártó a király keresztnevét is használja IPA-típusú termékének nevében.
A brit kézműves sörök egyik gyártója, a BrewDog, 2015-ben mutatta be grapefruit ízesítésű, IPA-típusú sörét a nagyközönségnek. Az „Elvis Juice" névre keresztelt ital nagyot robbant a piacon, és az Egyesült Királyság harmadik legnépszerűbb kézműves sörévé vált.

Kizárólagos szellemi tulajdon-e a király neve?
Alig egyetlen év alatt a semmiből, nagyjából 800 millió forintnak megfelelő forgalmat produkált 2016-ban az azóta csak még népszerűbbé váló termék az Egyesült Királyságban. A sör dobozos és üveges változatban is forgalomba került.
A termék diadalútját – legalábbis a gyártó szemszögéből – némileg beárnyékolta az, hogy még ugyanebben az évben az Authentic Brand Group (ABG), amely Elvis Presley nevével és a neve alatti események és egyéb kezdeményezések kapcsán felügyeli a jogi kérdéseket, kifogást emelt a névhasználat ellen.
Elvis Juice has taken the Bronze!!#GABF17pic.twitter.com/yD71BYva31
— BrewDog USA (@BrewDogUSA) 2017. október 7.
A britek szellemi tulajdonnal foglalkozó hivatala elsőfokú határozatában igazat is adott az ABG-nek. A hivatal szerint, a termék megnevezése alkalmas arra, hogy a vásárlók úgy véljék, hivatalos, „márkaneves" termékről van szó. Nem volt elegendő számukra az sem, hogy a gyártó válaszként a saját nevét odabiggyesztette a sör neve elé.
A gyártó azonban fellebbezést nyújtott be. A hivatal - hosszas mérlegelés után - megváltoztatta határozatát. Ebben kimondják, hogy
a közös elemként megjelenő „Elvis" név álláspontjuk szerint nem elegendő a vásárlók megtévesztéséhez.
Vagyis a fogyasztók nem gondolják azt, hogy direkt kapcsolat van a rocklegenda Elvis és az Elvis Juice néven forgalmazott sör között – áll a CNBC beszámolójában. Így a gyártó használhatja az „Elvis" nevet termékein.

Egyre nagyobb üzlet a sör
A gyártó üdvözölte a hivatali határozatot. Bejelentették, győzelmüket azzal ünneplik meg, hogy ezen a hétvégén minden olyan bárban vagy vendéglátóhelyen, ahol forgalmazzák a sört, ingyen kaphat egy üveget abból minden vendég, ha ehhez Elvis-jelmezt ölt.
Hands up if you're excited to try our new mixed packs!
— BrewDog USA (@BrewDogUSA) January 18, 2018
These bad boys will be making their way into stores soon.
Think you know what the mystery fourth is? Sound off below. pic.twitter.com/Tv9P9EOGnn
A kézműves sörök piaca az Egyesült Államokban is dinamikusan növekszik. A 107 milliárd dolláros sörpiac nagyjából ötödét ezek a sörök adják a 2016-os adatok szerint. Az Elvis Juice gyártója már korábban úgy döntött, belép erre a hatalmas piacra, és saját üzemet épít söreinek Ohio államban.