Napjaink járművei még messze vannak attól, hogy magukat irányítsák, azonban rengeteg technológia segíti a vezetőket. Van, ami a távolságot figyeli más tárgyakhoz képest és fékez, ha kell, van, ami figyelmeztet, ha elbóbiskol vagy rossz sávba hajt a sofőr, míg más technológia automatikusan beparkol a legszűkebb helyekre is.
Ezeknek a fejlesztéseknek egyetlen célja van, hogy biztonságosabbá tegyék a közlekedést.
Ha azonban egyre több, egyre okosabb és biztonságosabb autó van az utakon, akkor nem kellene a biztosítási díjaknak is alacsonyabbnak lenniük? – teszi fel a jogos kérdést a MarketWatch gazdasági oldal.
Ehhez képest egy amerikai tanulmány szerint
2017-ben 7,9 százalékkal drágultak a biztosítások, ami a legmagasabb adat 2002 óta.
Hiába egyre több az új autó, még mindig sok öreg jármű van forgalomban, így a biztonsági ráta javulása vélhetően kitolódik időben.
Az Egyesült Államokban a kocsik átlagos kora 11 év.
Emellett a megtett kilométerek száma is nőtt az elmúlt években, az Államok autópálya-felügyelete szerint 1,3 százalékkal többet autóztak az országban, mint egy évvel korábban.
2016-ban összesen 5150 ezer milliárd kilométert tettek meg, és ötödik éve nő ez a szám.
A képlet pedig innentől kezdve egyszerű: a több kilométer több balesetet jelent.
Emiatt több biztosítási kérelmet töltenek ki, ami a statisztikákban is megmutatkozik, így az árak drágulnak.
Hogy pontosan mekkora nagyságrendről beszélünk, arra itt egy szemléletes adat: míg 2013 első negyedévében 100 biztosításból 5,56-ot érvényesítettek, addig ez 2017 második negyedévében már 6,12 volt.
Bár a különbség nem tűnik elsőre nagynak, ez bizony 10 százalékos emelkedés.
Fontos megemlíteni, hogy nemcsak a mérföldek nyomják fel az árat, hanem az is, hogy napjainkban egyre drágábbak a balesetek. Ebbe szerencsésebb esetben a csak a jármű érintett, máskor viszont az egészségügyi számlát is fizetnie kell a biztosítónak.
A kifizetett biztosítások nagysága 11 százalékkal emelkedett az elmúlt két évben,
ami részben épp a fejlettebb technológia miatt ekkora.
Például egy 1990-es Honda Civic lökhárítója kevesebb mint 10 elemből áll, ugyanez a szám egy 2016-os modellnél már több mint 30.
Emellett sokat drágultak a szélvédők, és a különböző karosszériaelemek is többe kerülnek, mint a hagyományos, alumíniumból készült részek.
Tovább nehezíti a biztosítók dolgát, hogy bár a technológia egyértelműen a biztonságosabb autózás felé mutat, de még annyira új, hogy
nincs elég rendelkezésre álló adat ahhoz, hogy egyértelműen számszerűsíteni lehessen a hatását.
Azonban már néhány biztosító társaság ad kedvezményt meghatározott felszereltségű autókra az Egyesült Államokban.
A szakértők azonban nem az esetleg olcsóbb biztosítás miatt javasolják a fejlett rendszerekkel rendelkező autók vásárlását, hanem azért, mert ha ezek a rendszerek csak egyetlen balesetet is megelőznek, akkor már megérte a beruházás.