Zavarja cégében a fluktuáció? Itt az ellenszer!

főnök kontra vezető, manager, business, megbeszélés, meeting,
Business associates talking together and smiling
Vágólapra másolva!
Zuhanó minőség a termelésben, félreértés miatt csúszó határidők, pletykák és bizalmatlanság a vezetőség felé. Ezek a leggyakoribb tünetei a belső kommunikációs problémának. A kommunikáció tág és sok cég számára nehezen megfogható, viszont ha le akarjuk győzni a fluktuációt, foglalkoznunk kell a területtel.
Vágólapra másolva!

Tegyük fel a következő kérdéseket, javasolják Csikós-Nagy Katalin, fluktuációkezelő szakértő és Tóth Nikolett, HR-tanácsadó, pszichológus a Hrportál.hu-n:

  • A dolgozóink vajon tisztában vannak a céggel kapcsolatos, és egyben őket is érintő legfontosabb információkkal?
  • Hogyan kommunikálunk egy-egy változást az alkalmazottak felé? Képesek vagyunk elkerülni az ellenállást?
  • Mikor adunk lehetőséget a dolgozóinknak arra, hogy elmondhassák véleményüket?
  • Mikor volt cégünknél utoljára elégedettségfelmérés?

Ha a kérdésekre adott válaszaink negatív képet mutatnak, azt is érdemes végiggondolnunk, milyen történéseket tudunk kapcsolni a döcögő belső kommunikációs folyamatainkhoz.

Hallottunk már alaptalan pletykát a cégen belül? Hányszor hangzott már el az a mondat, hogy "én azt hittem, ez nem az én feladatom"?

Sok dolgozó úgy érzi, ők nem számítanak, a vezetők döntenek, és csak közlik a döntést. Sajnos a munkavállalók gyakran nem tudják, hogy egyes változás rájuk milyen hatással lesz.

A megoldáshoz először meg kell értenünk a fluktuációkezelés modelljét.

A modell lényege, hogy a belső kommunikációt az alapoktól kell felépíteni.

Ha a piramis tetejével kezdenénk az építkezést (például egy nyilvános Facebook oldallal), akkor biztosra vehetjük, hogy a dolgozók ott adják majd ki magukból a negatív érzéseiket - ezt inkább oldjuk meg vállalaton belül!

Mi lehet a megoldás?

Több csatornán kommunikálni, és figyelembe venni a közönséget.

A dolgozói fórum egy járható út, de fontos, hogy helyt adjon a kétirányú kommunikációnak. Ne "untassuk" a munkavállalókat száraz adatokkal - mondjuk el őszintén, hogy egyes változások mit jelentenek számukra!

Amellett, hogy komoly konfliktusokat eredményezhet egy-egy elmaradt tájékoztatás vagy épp egy félrecsúszott információ, a belső kommunikáció problémái a külvilág előtt sem maradnak titokban. Ha a dolgozók nem kapnak lehetőséget arra, hogy elmondják véleményüket a vezetőiknek, gondolataik az interneten landolnak majd. Ez komoly probléma, hiszen ilyen esetben a cég már nem tudja kontrollálni az eseményeket, az oly sok energiával felépített munkáltatói márkánk pedig akár visszavonhatatlanul is megsérülhet.

A munkatársakkal való kétirányú beszélgetés kulcsfontosságú a fluktuáció szempontjából Forrás: PhotoAlto/Eric Audras

Fontos, hogy módot találjunk a négyszemközti beszélgetésekre a munkavállalókkal.

Ennek oka, hogy így partneri viszonyt tudunk velük kialakítani, amely által erősödik a bizalom és a kötődés.

Persze ennek megvalósítása és a folyamat maga nagyban függ a vállalat méretétől. Nagy létszám esetén nem tudjuk megvalósítani, hogy évenként több négyszemközti beszélgetés is létrejöjjön, ám a 21. századi technika a segítségünkre lehet a probléma orvoslásában.

Applikációk, hangulatvisszajelző táblák, 1 percet igénybevevő kérdések

- így akár anonim módon is elmondhatják véleményüket a dolgozók.

A problémák mellett érdemes az ötletekről is megkérdezni a munkavállalókat

- nagyon sokszor náluk van a megoldás, csak épp nincs felület, ahol megoszthatnák velünk.

Vezessünk be fogadóórát!

Fontos, hogy a dolgozók tudják, a vállalat legfelső szintjén is elérhető a cég. Ez a hozzáállás növeli a bizalmat, amely nélkül nem tudjuk megoldani a fluktuációs problémát.