Ezek a mai fiatalok már a reklámokat sem nézik

Aggressive sad young woman holding head and screaming Luke Young Shirt Beautiful Fashion Student Girls Teenage Girls Women Females Remote Evil Facial Expression Screaming Furious Shouting Holding Gossip Beauty Backgrounds Aggression Frustration Problems R
Aggressive sad young woman holding head and screaming
Vágólapra másolva!
A Z generáció egyenlőre megfejthetetlen rejtélynek tűnik a marketingesek számára. Folyamatosan elérhetőek online, mégis nehéz őket megszólítani, a figyelmük pedig csak néhány másodpercig áll a reklámozó vállalatok szolgálatára. Az sem segít a márkáknak, hogy a Z generáció hihetetlen tempóban változtatja a véleményét és ezt gyakran nehéz lekövetni.
Vágólapra másolva!

A Z generációs fogyasztók a marketingesek első számú célpontjai lettek az elmúlt években. Ők adják a médiafogyasztók legnagyobb hányadát és 2020-ra már ők bonyolítják a vásárlások 40 százalékát. Az 1996 és 2010 között született Z generáció tagjai a digitális korszak szülöttei, és ez alapvetően meghatározza a tartalomfogyasztáshoz való viszonyukat.

A hagyományos eszközökkel már nem érhetünk el náluk sikereket,

megszólításukra az online felületek jelentik a fő platformot: leginkább mobilon, közösségi oldalakon, valamint kép- és videó-megosztókon érhetők el - mint a Facebook, Instagram, Snapchat, YouTube vagy Pinterest.

illusztráció Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Christian Charisius

Az elérésükhöz széles digitális eszköztár áll rendelkezésre, azonban a Z generáció egyáltalán nem szereti a reklámokat. Előszeretettel használnak reklámblokkoló programokat és az online hirdetéseket sem tolerálják, azokat idegesítőnek és szükségtelennek tartják.

Kantar Millward Brown kutatásából kiderül, hogy a leginkább a kültéri reklámokat és a mozifilmek előtt vetítetteket tolerálják, a legkevésbé viszont a mobilos, az asztali számítógépes és az online kereséseknél felugrókat fogadják el.

A tanulmányból megtudhatjuk azt is, hogy nem mindegy, hogy a reklám tartalma milyen. A legjobban a humoros tartalmakkal lehet megfogni őket, de az is fontos, hogy jó legyen a reklám zenéje. Az sem elhanyagolható, hogy történetet meséljen el, azonban egyetlen dolog nem fontos számukra, hogy híresség is szerepeljen bennük.

illusztráció Forrás: AFP/Thomas Coex

A Z generáció tehát nagyon válogatós és konkrét elképzelésük van arról, hogy mi az, ami tetszik nekik.

A márkák helyzetét tovább nehezíti a Z-k lecsökkent figyelemküszöbe is. Mindössze 8 másodpercük van arra, hogy megnyerjék maguknak őket, így a tartalomgyártóknak ennyi idő alatt is befogadható megoldásokat kell kitalálniuk. Ráadásul a figyelmüket is nagymértékben megosztják, egy átlagos Z már öt képernyő között váltogat, míg az Y generációnál ez a szám még csak három volt.

A márkáknak arra is rá kell jönniük, hogy ezek a fiatalok már nem a fogyasztást, hanem az élményt keresik, azaz hogy a márka révén egy közösséghez tartozhassanak.

A Z generáció hatékony elérésének kulcsa tehát egy jól megfogalmazott üzenet lehet. Fazekas László, a Müpa digitális marketing vezetője elmondta, hogy ezek a fiatalok a hosszú szövegek helyett leadeket, rövid összefoglalókat és infografikákat fogyasztanak, a lista pedig a videós tartalmak iránti rajongással zárul.

illusztráció Forrás: Getty Images/iStockphoto/Deagreez/Deagreez

A Z generáció a márkák tartalmainak passzív fogyasztása mellett már az előállításban is aktív résztvevő, amelyhez minden eszköz adott manapság. Méth Barbara, a Libri marketingigazgatója is rámutat, hogy ma sokkal profibb platformok vannak, így mindenki könnyen kirakhatja, megoszthatja a dolgait.

A felhasználók által generált tartalom (UCG) viszont kétélű fegyver a márkáknak: egyfelől hitelesebb lehet egy másik fogyasztó véleménye, mint a márka által megosztott információ, másfelől viszont ez azt is jelenti, hogy

a vállalatok már nem képesek irányítani a róluk folyó párbeszédet a digitális térben.

Úgy tűnik a fogyasztói hatalomátvétel a Z generáció vezetésével ténylegesen bekövetkezett. A jövőben minél személyesebb és autentikusabb kötelék kell, hogy kiépüljön a márka és a fogyasztók között.