Nyilvánosságra hozta a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a 2018 júliustól induló valós idejű számlaadat-szolgáltatáshoz kapcsolódó technikai dokumentációt. A leírásból kiderül, hogy a cégeknek pénzügyi, adós és IT kompetenciákra is szükségük lesz.
Az adatszolgáltatásra való felkészülés folyamatát Sztankó Dániel, az RSM Hungary vezető adószakértője ismerteti az Adó.hu-n.
1. Regisztráció az online számlaadat küldéshez a NAV-nál
Az első lépés a regisztráció, amelyet az adózó törvényes képviselője vagy állandó meghatalmazottja tud elvégezni.
2. Technikai felhasználó létrehozása a cégnél
A következő lépés egy virtuális felhasználó létrehozása, ami mellé kapunk még egy aláíró kulcsot és egy cserekulcsot is.
3. Adatszolgáltatás a NAV rendszerének
Ettől kezdve van lehetőség az adatszolgáltatásra. Az adatszolgáltatásnak automatikus, azaz emberi beavatkozás nélkül működő folyamatnak kell lennie, amely a számla lezárásakor automatikus módon adatot szolgáltat az adóhatóságnak a következő lépésekben:
- az adatszolgáltatásra kötelezett számla kiállítását követően a beküldendő számlaadatok előállítása
- token – az adatszolgáltatás teljesítéséhez használatos egyszeri jegy – igénylése az adóhatóságtól
- az adóhatóságtól érkező válasz feldolgozása, a token és érvényességének tárolása
- adatszolgáltatás beküldése az előállított számlákról a NAV által meghatározott séma szerint
A NAV által megküldött token egy azonosító, mely az adatszolgáltatás beküldéséhez szükséges és csupán öt percig érvényes. A token kérés tartalmazza az adózó adószámát, az aláírókulcsot és a technikai felhasználó login nevét, mindezt titkosítva.

4. A NAV-tól visszaérkező válaszok kezelése
- A NAV-tól visszaérkező válasz fogadása, a tranzakció azonosítójának (ID) tárolása.
- Az adatszolgáltatási státuszok lekérése.
- Ez alapján az adóhatósági válasz tárolása, feldolgozása és az adatszolgáltatásokhoz tartozó hibák javítása.
Lényegében ezek a fő lépések, de az Adó.hu-n olvasható cikk ennél jóval alaposabban kitér a részletekre.