Történelmi fordulópontnál a franciák, bajban a baguette

jambon-beurre szendvics
A picture taken on March 4, 2015 in Paris shows a ham sandwich on the zinc counter of a bar. The price of the "Jambon-Beurre" sandwich (ham and butter), eaten a billion times in France in 2014, continued to rise but slower than others catering products, according to a price index released on March 5, 2015. AFP PHOTO / LOIC VENANCE / AFP PHOTO / LOIC VENANCE
Vágólapra másolva!
Franciaország a kulináris élvezetek országa, ahol már régiónként is különböző, de ugyanakkor kiváló minőségű és finom ételeket lehet kóstolni. Azonban a nemzetközi gasztronómiai trendek nem kerülik el az európai államot sem, és ez meglátszik az ország hamburgerfogyasztásán is.
Vágólapra másolva!

A francia gasztronómia messze földön híres. Minőségi borok, remek sajtok, híres pékárukultúra és a sort még hosszan lehet folytatni.

Azonban a globalizációnak köszönhetően a tradicionális étkek mellett megjelentek más nemzetek ételei is, sőt a jellegzetes francia pékárut,

a baguette-et letaszította a trónról a hamburger.

A BBC azt írja, hogy napjainkban Franciaországban már több amerikai típusú hamburgert esznek, mint a baugette-ből készült jambon-beurre szendvicset.

Ez a történelem során most fordul elő először.

Jambon-Beurre szendvics Forrás: AFP/Loic Venance

Egy tanulmány szerint évente 1,46 milliárd hamburgert adnak el Franciaországban,

míg a szeletelt sonkás baguette-nél ez a szám 1,22 milliárd darab volt.

A trend egyértelmű: a franciák egy évtizede még 14-szer kevesebb hamburgert ettek, mint manapság. Persze ez nem jelenti a baguette halálát,

naponta így is 3 millió darab fogy az országban.

- mondja egy francia étterem vezetője.

Egyre népszerűbbek Európában is a hamburgerek Forrás: Thinkstock

Az első benyomásra azt lehetne hinni, hogy a trendet a gyorsétterem-láncok fordították meg, de ez nem teljesen igaz. A francia éttermek menüinek 85 százalékán található meg a hamburger, és tíz hamburgerből csak hármat ad el gyorsétterem.

A hamburger az a fogás, ami a legnagyobb arányban megtalálható az éttermek étlapjain.

Persze ez nem jelenti azt, hogy a gyorséttermek ne lennének hatással a jelenségre, a Quartz szerint Franciaországban

egy átlagos éttermi étkezés hossza 80 percről (1975-ös adat) 30 percre csökkent.

A hamburger felé fordulás trendjét erősítheti az is, hogy ezeket a szendvicseket több helyen okosan kombinálják más helyi termékekkel, például sajtokkal vagy dijoni mustárral. A McDonald's például kínál McCamambert és McBaguette menüket is.

Az újítások úgy tűnik, hogy használnak, hiszen míg alig két évtizede még tüntetések voltak a francia McDonald'sok előtt a gyorsétterem terjedése miatt, addig 2017-ben

az Egyesült Államok után Franciaország volt a gyorsétteremlánc második legnagyobb piaca.

A hamburgerek nemcsak Franciaország gasztronómiáját bolygatták fel, a trend egész Európára jellemző, elsősorban a gourmet burgereket fogyasztják egyre többen.

A The Guardian szerint a brit hamburgerezési szokások is meredeken emelkedtek az elmúlt évtizedben, és a szektor 3,3 milliárd fontos üzletággá nőtte ki magát 2017-re.