Első körben érdemes tisztáznia, milyen igényei vannak, és a bérelni kívánt helyiség mennyire felel meg ennek. A bérleti díjba beleszámolták a folyosók, pihenők, liftek használatát. Pontosítsák azt is, hogy mekkora az iroda alapterülete, akadnak ugyanis olyan bérbeadók, akik a falvastagságot is a hasznos területhez számolják. Az sem teljesen mindegy, hogy mi a bérelni kívánt terület rendeltetése,
nem árt előzetesen tájékozódni, hogy a helyiségben tervezett tevékenység nem ütközik-e valamilyen jogi akadályba.
Ennek pontos tisztázása mind a két fél számára biztonságot jelent.
Egyezzen meg főbérlőjével a szerződés keretein belül már a legelején, hogy mekkor értékű kaukciót kér, s a bérleti költségeket tekintve milyen mértékben, hogyan számíthat díjemelkedésre. Ne akkor szembesüljön növekvő és váratlan költségekkel, amikor a legkevésbé szeretné.
Tudja meg, hogy szerepel-e úgynevezett használati klauzula a szerződésben,
amely pontosan kikötheti, hogy a bérlő mit tehet egy irodában és mit nem. Foglalják bele a szerződésbe azt is, mi történik, ha idő előtt kell felmondani a bérletet.
Ha kell, pontról pontra írják bele a szerződésbe, hogy ki felelős a fenntartási munkákért, valamint a javításért; beleértve a fűtő és a légkondícionáló helyiséget. Az úgynevezett üzemeltetési (szolgáltatási) díjban foglalt tételeket célszerű pontosan megfogalmazni. A szolgáltatási díj általánosan kiterjed az épület üzemeltetésére fordított eszközök és munkaerő költségeire, a takarítással, őrzéssel, karbantartással kapcsolatos kiadásokra. Emellett, legtöbbször magában foglalja az épület biztosításának díját, az ingatlanadót, továbbá az épület üzemeltetőjének profitját.
A legtöbb bérbeadó a hosszú távú szerződést részesíti előnyben, ám nem mindenki lát, vagy tervez évekkel előre. Lehet, hogy
jobb választás a rövidebb távú szerződést kötni egy meghosszabbítási opcióval.
Ez lehetséges, hogy magasabb bérleti díjat jelent, de jó alternatíva lehet, ha nem szeretne hosszú távra elköteleződni. Hazai viszonylatban gyakran átlagos bérleti időtartamként 3-7 éves időszakot jelölnek meg a piac szereplői. 3 évnél rövidebb időre szinte biztos, hogy nem kötnek szerződést az ingatlantulajdonosok, és csak 5 éves futamidő esetén számíthatnak a bérlők kedvezőbb kondíciókra.
A bérleti díjban csakúgy, mint a fenntartási költségeknél, pontról pontra egyezzenek meg a bérbeadóval arról, hogy az iroda mely részét hogyan alakíthatja át, s az átalakított részeket a bérleti szerződés lejárta után az eredeti állapotba helyre kell-e állítania. Hasonló a helyzet a helyreállítási munkákkal: azokat a módosításokat amelyek általában az ingatlan értékét növelik, a bérbeadó állja.
Ha szüksége van rá,
bizonyosodjon meg róla, hogy a bérleti szerződés nem tiltja a cégtábla kihelyezését az épületre, hogy az utcáról is látható legyen, ez itt a cég székhelye.
Egyezzenek meg ki visel egyéb bérleti díjjal járó adó – vagy járulékterheket, biztosítást vagy más kiadásokat, illetve hogyan fedezik a rezsiköltségeket. Ellenőrizzék, hogy a szerződés tartalmaz-e információt a bérlet továbbadásáról. Bár apróságnak tűnik, mégis fontos rendelkezés a bérlő elhelyezésének a kérdése, a cserehelyiség biztosítása.
Ennek tisztázása a bérbeadó szempontjából a legfontosabb: ha a szerződő felek magánszemélyek esetén úgy rendelkeztek, akkor a helyiségbérlet megszűnése esetén nem jogosult a bérlő elhelyezésre. Ha a szerződést egy közjegyzői kiegészítéssel egészítik ki, amelyben a bérlő vállalja, hogy a felmondási idő végén elhagyja a helyiséget, elkerülhető a peres eljárás és szükség esetén közvetlenül a végrehajtóhoz lehet fordulni. Így meg lehet spórolni egy akár évekig is elhúzódó iroda kiürítési procedúrát.
Ugyan egy bérleti szerződés nem igényel ügyvédi ellenjegyzést, mégis célszerű, főleg a nagy értékű szerződések megkötése miatt ügyvédhez fordulni és az ő tanácsát kikérni, mi több, magának az okiratnak a szerkesztését is rábízni. Mielőtt bármit aláírna érdemes egy pénzügyi szakemberrel is tisztázni, hogy a bérbeadással járó költségeknek milyen adó-járulékvonzata van, akár a bérbeadó, akár a bérbevevői oldalon áll.