Ezekre nagyon figyeljen, amikor irodabérleti szerződést köt

Vacancy Rate Of Office Space Rises To Five Year High BANK Business CONSTRUCTION ECONOMY FINANCE money recession GettyImageRank1
MIAMI - OCTOBER 07: An "Offices for Rent" sign stands in front of an office building on October 7, 2009 in Miami, Florida. Accordign to reports, U.S. office vacancies rose to a five-year high of 16.5 percent in the third quarter, as job losses continued and employers abandoned office space in the recession. Joe Raedle/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Sokan nem is gondolnák, de irodát bérelni teljesen már, mint egy lakást, vagy házat. Egy irodabérlet mindig nagy pénzügyi ráfordítás egy cégnek, ugyanis általában hosszú távra terveznek, a bérbeadók is jobbára több év lekötése esetén adnak kedvezményt a cégeknek. Arra nincsenek pontos formai szabályok, hogy hogyan kell egy ilyen szerződésnek kinéznie, ám az biztos, hogy egy jó okirat mind a bérbe adó, mind a bérbe vevő érdekeit egyformán védi. Alább összeszedtük, hogy miket érdemes a szerződésben előre tisztázni, hogy a jövőbeli vitás helyzeteket elkerülhessük, és ne kelljen vagyonokat ráfizetnünk az üzletre.
Vágólapra másolva!

Megfelelő-e a bérelni kívánt helyiség?

Első körben érdemes tisztáznia, milyen igényei vannak, és a bérelni kívánt helyiség mennyire felel meg ennek. A bérleti díjba beleszámolták a folyosók, pihenők, liftek használatát. Pontosítsák azt is, hogy mekkora az iroda alapterülete, akadnak ugyanis olyan bérbeadók, akik a falvastagságot is a hasznos területhez számolják. Az sem teljesen mindegy, hogy mi a bérelni kívánt terület rendeltetése,

nem árt előzetesen tájékozódni, hogy a helyiségben tervezett tevékenység nem ütközik-e valamilyen jogi akadályba.

Ennek pontos tisztázása mind a két fél számára biztonságot jelent.

Tárgyalják le a feltételeket már az elején

Egyezzen meg főbérlőjével a szerződés keretein belül már a legelején, hogy mekkor értékű kaukciót kér, s a bérleti költségeket tekintve milyen mértékben, hogyan számíthat díjemelkedésre. Ne akkor szembesüljön növekvő és váratlan költségekkel, amikor a legkevésbé szeretné.

Tudja meg, hogy szerepel-e úgynevezett használati klauzula a szerződésben,

amely pontosan kikötheti, hogy a bérlő mit tehet egy irodában és mit nem. Foglalják bele a szerződésbe azt is, mi történik, ha idő előtt kell felmondani a bérletet.

Kiadó irodák, mindenféle alapterületűek Forrás: AFP/Getty Images/Joe Raedle

Ki a felelős és miért?

Ha kell, pontról pontra írják bele a szerződésbe, hogy ki felelős a fenntartási munkákért, valamint a javításért; beleértve a fűtő és a légkondícionáló helyiséget. Az úgynevezett üzemeltetési (szolgáltatási) díjban foglalt tételeket célszerű pontosan megfogalmazni. A szolgáltatási díj általánosan kiterjed az épület üzemeltetésére fordított eszközök és munkaerő költségeire, a takarítással, őrzéssel, karbantartással kapcsolatos kiadásokra. Emellett, legtöbbször magában foglalja az épület biztosításának díját, az ingatlanadót, továbbá az épület üzemeltetőjének profitját.

A saját időkereteit vegye figyelembe

A legtöbb bérbeadó a hosszú távú szerződést részesíti előnyben, ám nem mindenki lát, vagy tervez évekkel előre. Lehet, hogy

jobb választás a rövidebb távú szerződést kötni egy meghosszabbítási opcióval.

Ez lehetséges, hogy magasabb bérleti díjat jelent, de jó alternatíva lehet, ha nem szeretne hosszú távra elköteleződni. Hazai viszonylatban gyakran átlagos bérleti időtartamként 3-7 éves időszakot jelölnek meg a piac szereplői. 3 évnél rövidebb időre szinte biztos, hogy nem kötnek szerződést az ingatlantulajdonosok, és csak 5 éves futamidő esetén számíthatnak a bérlők kedvezőbb kondíciókra.

Változtatások az irodán

A bérleti díjban csakúgy, mint a fenntartási költségeknél, pontról pontra egyezzenek meg a bérbeadóval arról, hogy az iroda mely részét hogyan alakíthatja át, s az átalakított részeket a bérleti szerződés lejárta után az eredeti állapotba helyre kell-e állítania. Hasonló a helyzet a helyreállítási munkákkal: azokat a módosításokat amelyek általában az ingatlan értékét növelik, a bérbeadó állja.

Ne feledkezzen meg az apróságokról

Ha szüksége van rá,

bizonyosodjon meg róla, hogy a bérleti szerződés nem tiltja a cégtábla kihelyezését az épületre, hogy az utcáról is látható legyen, ez itt a cég székhelye.

Egyezzenek meg ki visel egyéb bérleti díjjal járó adó – vagy járulékterheket, biztosítást vagy más kiadásokat, illetve hogyan fedezik a rezsiköltségeket. Ellenőrizzék, hogy a szerződés tartalmaz-e információt a bérlet továbbadásáról. Bár apróságnak tűnik, mégis fontos rendelkezés a bérlő elhelyezésének a kérdése, a cserehelyiség biztosítása.

Irodák kiadók Forrás:Photononstop/Alain Le Bot

Ennek tisztázása a bérbeadó szempontjából a legfontosabb: ha a szerződő felek magánszemélyek esetén úgy rendelkeztek, akkor a helyiségbérlet megszűnése esetén nem jogosult a bérlő elhelyezésre. Ha a szerződést egy közjegyzői kiegészítéssel egészítik ki, amelyben a bérlő vállalja, hogy a felmondási idő végén elhagyja a helyiséget, elkerülhető a peres eljárás és szükség esetén közvetlenül a végrehajtóhoz lehet fordulni. Így meg lehet spórolni egy akár évekig is elhúzódó iroda kiürítési procedúrát.

Kérjen tanácsot

Ugyan egy bérleti szerződés nem igényel ügyvédi ellenjegyzést, mégis célszerű, főleg a nagy értékű szerződések megkötése miatt ügyvédhez fordulni és az ő tanácsát kikérni, mi több, magának az okiratnak a szerkesztését is rábízni. Mielőtt bármit aláírna érdemes egy pénzügyi szakemberrel is tisztázni, hogy a bérbeadással járó költségeknek milyen adó-járulékvonzata van, akár a bérbeadó, akár a bérbevevői oldalon áll.