Kim Dzsongun ökrös szekérre ülteti át népét

klímaváltozás, kínai farmerek illusztráció
Chinese farmers drive their oxcarts to transport dried soil to be used as fertilizer in a dried-up reservoir during a severe drought in Luliang county, Qujing city, southwest Chinas Yunnan province, 29 March 2010. Meteorologists have attributed the once-in-a-century drought parching southwest China to climate change. The drought has left more than 18 million residents and 11.7 million head of livestock suffering drinking-water shortages over a region encompassing the southwestern provinces of Yunnan, Guizhou, Sichuan, the Guangxi Zhuang Autonomous Region and the municipality of Chongqing, data from the Ministry of Civil Affairs showed. The direct reason for the drought is light rain and high temperatures, said Ren Fuming, a leading expert at Chinas National Climate Center. His opinion was echoed by Zhang Peiqun, also a meteorologist with the center. Zhang said the rainfall in worst-hit Yunnan since September last year is the lowest in about 50 years while the average temperature since the beginning of winter is the highest. He said the reasons underlying it were the complicated ocean currents and anomalous atmospheric circulation.
Vágólapra másolva!
Komoly nyomás alá helyezték az észak-koreai hatóságok az állam polgárait azért, hogy gépjárműveik helyett inkább a szekerezést válasszák a közlekedésben, mivel a nemzetközi szankciók miatt fogytán az ország üzemanyag-tartaléka. Úgy tűnik, most az egyszer nem a fővárosi polgároknak kedvez a rezsim.
Vágólapra másolva!

Sokkal kevesebb autót látni a főváros útjain azóta, mióta a phenjani vezetés úgy döntött, megpróbálja visszafogni a lakosság üzemanyag-felhasználását. Autó és motor helyett a polgároknak ökrös szekerekre kell pattanniuk.

Csordogál és be is gyűjtik

A Daily NK hírportálnak nyilatkozó források szerint, a fővárosban a súlyában mért üzemanyag ára egyre emelkedik. 1 kilogramm benzin ára 13-18 ezer won körül mozog, ami 14-19 dollárnak felel meg. Az ország más régióiban is ennyit kell már érte fizetni. A gázolaj valamivel olcsóbb, 7-8 ezer észak-koreai wonért lehet kapni.

Ez rendkívül nagymértékű áremelkedés 2017 márciusához képest, amikor 1 kilogramm benzin 8 ezer wonba került.

Szekerekre ültetik át az embereket Észak-Koreában az üzemanyaghiány miatt (illusztráció) Forrás: AFP/Imaginechina/Liu Zhongcan

Az ENSZ Biztonsági Tanácsának egyik határozata korlátozza azt, hogy Észak-Koreába üzemanyag-szállítmányok érkezzenek. Ennek ellenére, vélhetően Kínából még mindig átcsorog valamennyi, igaz, jóval kevesebb, mint amennyire szükség lenne.

Az egyre kisebb tartalék felhasználásban pedig a vezetés – hagyományosan – előnyben részesíti a katonaságot, és ez alkalommal a gazdálkodókat is.

Ez utóbbi oka vélhetően az, hogy az amúgy is szűkös élelmiszerellátás minél kevésbé akadozzon.

A forrás szerint azonban a hatóságok be is gyűjtik a lakosságnál lévő, fel nem használt üzemanyagot, és a katonaság részére adják át.

Nem motorizált közlekedési eszközre

Azzal egyidejűleg, hogy az üzemanyagot einstandolják, a hatóságok arra is felszólítják az embereket, hogy

közlekedésükhöz használjanak nem motorizált járműveket.

Nem motorizált közelekdési eszközöket javasolnak az állampolgároknak a hatóságok Forrás: robertharding/Gavin Hellier/Gavin Hellier

Így – a beszámolók szerint – Észak-Koreában megszaporodtak a szekerek és biciklik az utakon.

Az ökrös szekerek használatát néhány olyan felvétel is alátámasztja, amelyet a dél-koreai határhoz, illetve a demilitarizált zónához közeli területekről sikerült készíteni.

A források szerint azonban nem csak egyre kevesebb üzemanyaghoz lehet hozzáférni, egyre drágábban, más kapcsán is hiány mutatkozik. Állítólag már a rendőrség és az állambiztonsági szervek állományában lévők, valamint a kiemelt fontosságú termelőegységnek számító lőszergyárakban dolgozók élelmiszeradagját is felére csökkentette a kormányzat az elmúlt hetekben.