Ennyibe került a Keleti Szörny februári portyája

woman holding shopping basket in supermarket Consumerism Merchandise Women Groceries Young Adult Adult Child Standing Choosing Drinking Eating Shopping Buying Holding Cooking Oil Customer Healthy Lifestyle Choice Order Part Of Retail Lifestyles Indoors Cl
woman holding shopping basket in supermarket
Vágólapra másolva!
Sokba került a brit kiskereskedelemnek a hosszantartó, szokatlanul hideg és télies februári időjárás. Az Egyesült Királyságra, különösen annak északi területeire lecsapó, hóviharral, állandósult fagyokkal járó, késő téli meteorológiai jelenség, a „Beast from the east”, azaz a „Keleti Szörny", alaposan visszavetette a vásárlói kedvet.
Vágólapra másolva!

Inkább otthon maradtak a brit vásárlók a fagyos, hóviharokkal súlyosbított, február végi, március eleji időjárásban, és felmelegíthető készételeket ettek friss áru vásárlása helyett – írja egy felmérés eredményére hivatkozva a The Guardian. A boltlátogatások száma így 5 százalékkal elmaradt az egyébként ilyenkor szokásostól.

Ilyen állapotok uralkodtak a Brit-szigetek számos térségében nagyjából egy hónappal a cikk megjelenése előtt:

Taroltak a konzervek

A cudar időjárás meglátszott a termékek forgalmán is. Az előkészített, pár perc alatt fogyaszthatóvá tehető konzervlevesek forgalma valósággal kilőtt: mintegy 28 százalékkal adtak el többet az ilyen termékekből a vizsgált egy hónapos időszakban, mint egy évvel korábban. De jól fogytak a forró italok is: az emberek több mint 8 százalékkal többet fogyasztottak ezekből a hideg miatt.

Ugyanakkor a legnagyobb kiskereskedelmi egységek összesített vesztesége 22 millió fontra tehető a vizsgált időszakban.

Pontosabban ennyivel kevesebb pénzt hagytak a kasszáknál a fogyasztók azért, mert nem volt kedvük kimozdulni a kellemetlen időben.

Ez nagyjából 7,7 milliárd forintnak megfelelő összeg.

Jóval kevesebbet vásároltak az emberek az ítéletidő miatt, és inkább a készételeket, konzerveket fogyasztották (illusztráció) Forrás: Getty Images/iStockphoto/Pixfly/Pixfly

Az összkép nem rossz

A vásárlási kedv ugyan számokban kifejezhetően csökkent a Keleti Szörny portyázása alatt, a kiskereskedelmi láncoknál azonban így is jól alakult az első negyedév. 2018 első 12 hetének összesített eladási értéke 2,5 százalékkal volt magasabb, mint az előző év azonos időszakában.

Különösen a húsvéti időszak húzta fel a forgalmat, amely idén korábbra esett, mint tavaly.

Az adatok szerint, idén a britek közel 15 millió darab csokitojást vásároltak, ami 69 százalékkal több a tavalyi érténél.

A vásárlási kedvet az sem csökkentette, hogy a boltok árai ebben a 12 hetes időszakban 2,5 százalékkal magasabbak voltak átlagosan, mint egy éve. Az is biztosra vehető, hogy a vásárlókért folytatott kereskedelmi harc a cégek között egyre élesebb lesz a jövőben. Ahogy az Origo is megírta, már a legnagyobb brit lánc, a Tesco is tart német riválisaitól, miközben a másik három hazai vállalat is arra törekszik, hogy növelje piaci részesedését.

A legnagyobb láncok összesített forgalma nőtt az Egyesült Királyságban az év első 12 hetében a tavalyi évhez képest Forrás: AFP/NurPhoto/Michal Fludra

A brit kiskereskedelmi piacból az alábbiak szerint részesedtek a láncok az év elejétől a 2018. március 25-ig tartó időszakban. A zárójelben az egy évvel korábbi részesedési arány mértéke szerepel:

  • Tesco: 27,6% (27,6%)
  • Sainsbury's: 15,8% (16,1%)
  • Asda: 15,6% (15,8%)
  • Morrisons: 10,4% (10,5%)
  • Aldi: 7,3% (6,8%)
  • Co-op: 6% (6,1%)
  • Waitrose: 5% (5,1%)
  • Lidl: 5,3% (5%)
  • Iceland: 2,1% (2,2%)
  • Ocado: 1,2% (1,2%)
  • Egyéb boltláncok: 1,8% (1,8%)
  • Kisboltok, független kiskereskedők: 1,7% (2%)