A verseny a külföldi terjeszkedés felé tolja a magyar kkv-kat

kamion, teherautó, fuvarozás, fuvarozó cégek, áruszállítás, adóemelések
Vágólapra másolva!
Bár a magyar vállalkozások szeretnének külpiacra lépni termékeikkel, szolgáltatásaikkal, kevesen merik meglépni ezt az érzést. Akik már kijutottak, azt mondják, megéri a külpiaci jelenlét, bár nem veszélytelen. Hazánkban azonban kicsi a piac, így a magyar kkv-k is rákényszerülhetnek, hogy külföldön is szerencsét próbáljanak.
Vágólapra másolva!

Négy éve a magyar cégek elsősorban a hazai piacban látták a lehetőségeket, a válság után a hagyományos exportpiacaink még gyengélkedtek, az új, egzotikus célpontok pedig túl távolinak tűntek - írja a Piacésprofit.hu.

A cikk hivatkozik a Regus 2014-es felmérésére, amely azt állapította meg, hogy háromszor annyi hazai mikro-, kis- és középvállalkozás (mkv) tervezte, hogy inkább a belföldi tevékenységét stabilizálja vagy fokozza, mint ahányan külföldre terjeszkedni szerettek volna. Ez azonban már a múlté, hiszen a K&H kkv bizalmi index kutatása nemrég kimutatta, hogy megváltozott a helyzet.

Azoknak a cégeknek, amelyek exportálnak, átlagosan az árbevételük 26 százaléka származik a külföldi értékesítésből, azaz a teljes bevételük mintegy negyede külföldi vevőktől érkezik.

Az exportálók harmadánál nőtt is az exportbevétel az elmúlt öt évben.

Akik exportálnak, azok azt mondják, megéri - az exportálók árbevételénekk negyede külföldről jön Forrás: MTI/Füzesi Ferenc

Az exportáló vállalkozások közül a legtöbben gépeket, szerszámokat, alkatrészeket visznek külföldre, de az építőipari és a mezőgazdasági termékek is jellemző külkereskedelmi cikkek. Az exportálók többsége a szomszédos országokban értékesít, az Európai Unió határain túlra csak a cégek 10 százaléka szállít árut. A legnépszerűbb célpiacok Ausztria, Románia, Szlovákia és Németország.

Mielőtt bárki belevágna, érdemes tanácsot kérnie ügyvédtől, biztosítási szakembertől és egy bankártól is, hogy milyen kockázatokkal jár az exporttevékenység.

A határokon – különösen az EU határain – túlmutató ügyletek esetében ugyanis a partnerek egészen más stílusú szabálytalanságokat, csalásokat követhetnek el, mint a csak hazai piacon működő vállalkozások.

De fontos elem a szállítás is, mellyel gyorsan és sérülésmentesen el kell jutnia az árunak a külföldi országba. Célszerű biztosítást is kötni az árura.

A sikeres külpiacra lépésre hat tanácsot ad a Piacésprofit.hu cikke, melyben egyébként további részleteket és tanácsokat is megtudhatnak az export iránt érdeklődők. Egyrészt pozicionáljuk a terméket, másrészt válasszuk ki a célországot, harmadrészt határozzuk meg az üzleti modellt, negyedrészt legyünk jelen a piacon! Az ötödik tanács a személyes kapcsolat jelentőségére hívja fel a figyelmet, a hatodik tanács pedig arról szól, hogy mindig fejleszteni kell, hiszen a piacok állandóan változnak.