Ezért nem sikeres minden cégnél ugyanaz az értékesítési stratégia

maze Businessman Men Marketing Exit Sign Guide Light Bulb Complexity Courage Motivation Achievement Success Expertise Leadership Solution Challenge Strategy Confusion Problems Adversity Opportunity Decisions Choice Creativity Ideas Business Research Pensi
businessman sitting and looking to out of the maze
Vágólapra másolva!
A kis- és középvállalkozások (kkv) körében az egyéni vállalkozóktól a több milliárdos éves árbevételű, több száz fővel folgozó középvállalkozásokig terjed a skála. Marketing szempontból ezért nem lehet az egész kkv szektort egyben kezelni, hanem célszerű kategóriákra bontani.
Vágólapra másolva!

Ehhez alapvetően két tényezőt szokás figyelembe venni: az alkalmazottak számát és az éves forgalmat. Ez alapján dől el, melyik cég milyen kategória. Ez üzleti értelemben jó felosztás, de marketing szempontból nem biztos, hogy sokat el fog mondani - írja Berényi Konrád online marketing tanácsadó a Digital Hungaryn.

Egy olyan cégben, ahol a vásárlók partneri cégek, a marketinges folyamatok nem a megszokott módon működnek, nincsenek felelősök például. Viszont egy néhány fős cégnél, amely magánszemélyeknek, vagy folyamatosan cserélődő céges vevőkörnek értékesít, egy marketinges tényleg marketinges, azaz felelős az értékesítésért.

Így sem a forgalom, sem a létszám nem ad egyértelmű támpontot.

De ez még egy webáruháznál is így van, hiszen ha a tulajdonos kiszervezi a feladatokat, akkor egymaga koncentrálhat a marketingre.

Berényi Konrád szerint nincs egyfajta, általános érvényű marketing stratégia Forrás: Getty Images/iStockphoto/ismagilov/Ismagilov

Berényi Konrád ezért azt javasolja, hogy a cégekből aszerint célszerű csoportokat alkotni, hogy a marketinggel kik és hányan foglalkoznak, illetve az ügyvezető foglalkozik-e a marketinggel, netán egy alkalmazott.

Lényegében három nagy kategória alakítható ki ezen szempontok alapján:

  • önálló marketing vezetővel rendelkező cégek (akár beosztottakkal)
  • cégvezetői/ügyvezetői szintű marketing tevékenység
  • marketing ügyintézővel rendelkező cégek, ahol a marketingesnek nincs döntési jogköre

Ha olyan szolgáltatást értékesítünk, mely a kkv-knak szól, érdemes tisztában lenni ezekkel a kategóriákkal. Míg egy ügyvezetővel akár szóbeli előkézítéssel is meg lehet állapodni közvetlenül, addig egy marketinges biztosan sok előkészítőt anyagot fog elvárni, ugyanakkor pontosabban is tudja, hogy mire van szüksége.