Évek óta szexista hirdetésekkel toborozza a munkaerőt ez az óriásvállalat

2018.04.26. 10:16

Ha egyetlen kulcskategóriával kellene megadni azt, mi jellemzi a kínai techóriás, az Alibaba munkaerő-toborzó hirdetéseit, akkor az bizonyosan a gyönyörű nők lenne – írja a The Guardian. Nem ez az egyetlen nagyvállalat, amely nyíltan a nemiséghez köthető sztereotípiákkal kampányol.

A magánszféra mellett, a közszolgáltatások szektora is tele van olyan álláshirdetésekkel, amelyek elég egyértelműen férfiakra vagy nőkre szabottak – ezt állítja a Human Rights Watch (HRW), az amerikai központú, nemzetközi emberi jogvédő szervezet. Munkatársai úgy találták, a nemi megkülönböztetésen alapuló, illetve szexista reklámok már évek óta – sokszor változatlan formában – jelen vannak az internet állásportáljain és a közösségi médiában.

Mao Ce-tung beájulna

Úgy tűnik, egyes kínai nagyvállalatok illetve az államigazgatáshoz köthető szervezetek vezetői, nem tanulmányozzák behatóan Kína korábbi vezetője, Mao Ce-tung munkásságát. Vagy ha igen, úgy nem tulajdonítanak annak nagy jelentőséget – legalábbis ezt lehet leszűrni számos álláshirdetésből.

Pedig Kínában a nemek közötti egyenlőség nemcsak afféle marginális téma, hanem – vélik Kínában – a kommunista párt ideológiájának egyik központi eleme.  

„A nők tartják az égbolt felét” – Mao Ce-tung ezzel a kijelentéssel tette egyértelművé, mit gondol a nők szerepéről a kommunizmus sajátos olvasatának megvalósításában. Az egykori vezető arról is ismert volt, hogy a nőket legalább olyan jó forradalmárnak tartotta, mint a férfiakat.

Sok kínai nagyvállalat szexista hirdetésekkel toboroz munkaerőtForrás:YouTube

A dolgok azonban a jelek szerint változnak. Kínában nagy számban jelennek meg olyan álláshirdetések, melyeket nem is titkoltan nőkre vagy férfiakra gondolva írnak ki, noha az országban törvénytelen a munkaerőpiacon a nemek szerinti megkülönböztetés.

Ennél is figyelemreméltóbb az, hogy sok olyan hirdetéssel is találkozni, amelyekben

konkrét paraméterekkel határolják be azt, milyen fizikai adottságokkal rendelkező jelentkezőket várnak.

Számos olyan hirdetést látni, melyben például „erős fizikumú férfiakat” keresnek. A nők felé ennél sokkal pontosabb elvárásokat is megfogalmaznak a munkáltatók.

Például 2015-ben egy pekingi bíróságra kerestek asszisztenst, akinek 18 és 25 év közötti nőnek kellett lennie, „jó bőrszín árnyalattal", és bőrhibáktól mentesnek. Emellett 162 és 173 centiméter között lehetett a magassága, súlya pedig legfeljebb 65 kilogramm.

Számos munkáltató kifejezetten házas nőket szeretne alkalmazni, akiknek már van gyermekük.

Ez látszólag ellentmond annak a vélekedésnek, miszerint a munkáltatók nem szeretnek kisgyermekes nőket alkalmazni, tartva attól, hogy a gyerek miatt sok lesz a munkából kieső idő. A kínai vezetők azonban úgy gondolkodnak, hogy az alapvetően egykézésre berendezkedett országban a már házas, gyermekes nő legalább e két vonatkozás miatt már biztosan nem fogja otthagyni munkahelyét.

Szexista toborzó reklámok nem csak a cégek, hanem a közszféra intézményeinél is megjelennek (illusztráció)Forrás: Getty Images/iStockphoto/ariwasabi/Ariwasabi

Rúdtáncosokkal a geekekért

A HRW már 2013 óta monitorozza a magáncégek és a közintézmények álláshirdetéseit. Elsődleges – de nem kizárólagos – terepük a kínaiak részéről nagyon kedvelt Weibo portál, amelynek több mint 300 millió regisztráltja van.

A szervezet több mint 36 ezer álláshirdetést azonosított 2017 márciusától idén januárig akként, hogy azok nőkkel kapcsolatos szexista attitűdök dominanciáját mutatják.

Jelentése  szerint, az olyan kínai nagyvállalatok, mint a Tencent, a Baidu és az Alibaba, előszeretettel használják hirdetéseikben a nőket arra, hogy azzal megszólítsák a potenciális alkalmazottaikat. Kihívó öltözet, pózok, kivételesen attraktív nők: a nagy techcégek mindent bevetnek a toborzásban.

Különösen az Alibaba az, amelyik sok toborzó hirdetésében használja a nőket szexista módon. Egy 2013-as posztjuk még mindig elérhető a Weibo-profiljukon. Ebben dolgozóikat mutatják félreérthető beállításban, a hirdetés szerint ők azt szeretnék, ha az álláskereső a munkatársuk lenne.

"Imádom a technológiás fiúkat!"
Ennél is merészebbet léptek egy 2012-es videóban, amelyben női rúdtáncosok és vonzó női dolgozók csábítják a technológia iránt érdeklődő férfiakat a vállalathoz - olyan nők, akik egyébként a vállalatnál dolgoznak. Ők azok, akik az "I love tech boys!" felhívást ismételgetik, hogy még nagyobb súlyt adjanak az üzenetnek. A HRW összeállítása a rúdtáncos videóról és egyes toborzási gyakorlatokról, alább tekinthető meg:

 

A HRW egyik munkatársa úgy véli, furcsa látni, hogy éppen ezek a modern és alapvetően progresszív vállalatok építik le egy alacsonyabb színvonalra toborzási stratégiájukat, ami viszont azt mutatja, a nemi megkülönböztetés mélyen beleivódott a kínai társadalomba.

Idén a közszolgáltatási szektor álláshirdetéseinek eddig 19 százalékát adták fel úgy, hogy egyértelművé vették azokban, kizárólag férfiak jelentkezését várják. Tavaly ez az arány 13 százalék volt.

A kínai állami vállalatok és kormányzati szervezetek vezetői között csupán 20 százalék volt a nők aránya, egy 2010-es jelentés szerint. Tavaly, 2017-ben, a Világgazdasági Fórum a nemi egyenlőség viszonyait bemutató listáján, Kína a 100. helyen végzett 144 országból.