A Samsung, az Apple és a Huawei jelenleg az okostelefon-piac legnagyobb húzónevei. Azonban a negyedik helyen álló Xiaomi olyan lépésre szánta el magát, ami miatt joggal aggódhat a konkurencia. Az ázsiai gyártó az elmúlt évek legnagyobb részvénykibocsátására készül.

A kínai Xiaomi egyre inkább tényező a globális okostelefon-piacon, jelenleg a negyedik legnagyobb gyártónak számít az ázsiai vállalat.

A Xiaomi azonban nem elégszik meg ennyivel, május 3-án közétett jelentésük szerint tőzsdére mennek, ennek helyszíne pedig Hongkong lesz.

Ez lesz a legnagyobb IPO az Alibaba 2014-es,

25 milliárd dollár értékű értékpapír kibocsátása óta.

A cég legújabb modellje, a Xiaomi Mi 6X (Mi A2)Forrás: Xiaomi

Bár a Xiaomi egyelőre hivatalosan nem közölte az IPO mértékét, az elemzők 10 milliárd dollárra számítanak, miután a cégértéket jelenleg 100 milliárd dollárra becslik.

A Xiaomi cégértéke az elmúlt 4 évben több mint kétszeresére nőtt.

Érdekesség, hogy volt néhány év, amikor az okostelefonok piaca nem teljesített olyan jól Kínában, de az addig csak online rendeléssel foglalkozó Xiaomi országszerte 200 üzletet nyitott, ahol nemcsak mobilokat, hanem más technikai eszközöket is árulni kezdtek.

Az ázsiai vállalat termékpalettája ma már igen széles: van okostévéjük, porszívójuk, de még rizsfőzőjük is.

Xiaomi robotporszívóForrás: Origo

A Xiaomi a sikerét azonban nem csak Kínának köszönheti, már mind a piaci részesedést, mind az eladott darabszámot tekintve a 4. helyen áll a mobilpiacon. Ráadásul okosan célozza a vállalat az indiai piacot, ahol már a Samsung előtt jár piaci részesedést tekintve.

Globális piaci részesedés márkák szerint:

Az IPO mellett a vállalat leveléből további ambiciózus tervek olvashatóak ki, mivel a Xiaomi a jövőben nagyobb hangsúlyt fektetne az internetes szolgáltatásokra, és hosszútávon már nem hardvergyártóként akarja definiálni magát.

Érdekesebb számok a Xiaomi jelentéséból:

  • A cég bevétele 2017-ben 67,5 százalékkal nőtt 18 milliárd dollárra.
  • A működési eredmény 3,79 milliárd jüanról 12,22 milliárd jüanra ugrott.
  • A külföldi eladások triplájára emelkedtek, a bevételek 28 százalék teszik ki.
  • Az adózás előtti eredmény 6,9 milliárd dollár veszteséget mutat.

A cég bevételei az elmúlt három évben:

Bár a vállalat először zár veszteséges negyedévet, de ez most nem rossz hír, ugyanis tavaly egy nagyobb csomag elsőbbségi részvénytől megvált a Xiaomi. Ezek a papírok az alkalmazottakhoz és befektetőkhöz kerültek, ami egy bevált IPO előtti finanszírozási gyakorlatnak számít.

A cikk forrása volt a Bloomberg, a CNBC, a BBC és a Quartz.