Nemrég jelentette be a Walmart amerikai kereskedelmi óriás, hogy 16 milliárd dollárt fizetne a Flipkart nevű e-kereskedelmi cégért, amely jelenleg egész India legértékesebb startupjának számít. Ezzel pedig a Walmart felvenné a versenyt az Amazonnal, hogy minél nagyobb részesedést szerezzen a világ egyik legnagyobb piacán, Indiában – írja a CNN.
A tét nem kicsi, ugyanis India a világ leggyorsabban növekvő gazdasága, ami azt is indokolja, miért röppentek föl olyan hírek, hogy az Amazon igyekezett beelőzni, és ellenajánlatot tenni a Flipkartért. Az Amazon egyébként nem kommentálta ezeket a híreszteléseket.
Ha azonban az Amazon el is veszíti a Flipkartért folyó versenyt, ez még semmiképpen sem jelenti azt, hogy véget érne a harc az indiai online kereskedelmi piacért, amely a számítások szerint várhatóan a jelenlegi méretének négyszeresére fog nőni egy évtizeden belül.
India túlságosan fontos terep ahhoz, hogy bármelyik cég figyelmen kívül hagyja.
Jelenleg ugyanis sehol a világon nincs még egy ekkora lehetőség
– hangsúlyozta Siddharth Shekhar Singh, az Indian School of Business professzora. A várakozások szerint tehát a két óriás között csak még élesebb lesz a verseny az indiai pozíciókért.
Bárhogy is alakul a harc, az Amazon biztosan nem fogja megadni magát, és a talpon maradáshoz bőven meg is vannak az erőforrásai. A cég vezetője, Jeff Bezos jelenleg a világ leggazdagabb embere, és igencsak elkötelezett az indiai jelenléttel kapcsolatban.
Bezos korábban jelezte, legalább 5 milliárd dollárt tervez az Amazon beruházni az országban.
Ráadásul az e-kereskedelmi gigász már eddig is több mint 3 milliárd dollárt tolt be az indiai leányvállalatába a hivatalos adatok szerint. Az indiai sajtó szerint az Amazon legutóbb április végén helyezett el 400 millió dollárnyi tőkét az országban.
Bár az indiai viszonyok átlátása nem könnyű feladat, akkora piacról és potenciálról van szó, amely mára megkerülhetetlenné vált. A BMI Reseacrh adatai szerint például az indiai kereskedelmi piac a tavaly mért 48 milliárd dollárosról 80 milliárdosra nőhet 2021-ig, ami nagyjából 19 százalékos ével bővülési ütemnek minősülne. Mi több, a későbbiekben csak még további növekedés várható.
A Morgan Stanley prognózisa szerint 2026-ra a piac mérete elérheti a 200 milliárd dolláros szintet is.
Az egyik legfontosabb terep az alapvető háztartási termékek piaca. Az Amazon pedig tavaly már meg is kapta az állami engedélyt ezek árusításához, miközben a Flipkart szintén ezen a területen kíván tovább bővülni.
Itt jön be a képbe a Walmart, amelynek hatalmas áruházláncként
megvan a szakértelme ezen a vonalon, és igen sokat segíthet a Flipkartnak az online kereskedelemben.
Ezzel együtt az Amazon szintén igen erős pozícióban van, vagyis komoly meccsre lehet számítani.
Kissé nehezíti viszont a Walmart helyzetét, hogy a Flipkart felvásárlása igen sokba került. Összevetésképpen, a 16 milliárdos üzlet majdnem ötször olyan nagy, mint a legutóbbi jelentős akció volt 2016-ban, amikor a Walmart megvette a Jet.com e-kereskedelmi vállalatot.
Emellett pedig a Walmartnak várhatóan még több pénzt kell majd beleölni a Flipkartba,
hogy felfejlessze arra a szintre, hogy hatékonyan tudja felvenni a versenyt az Amazonnal – tette hozzá Satish Meena, a Forrester Research elemzője.
A felek tehát, úgy tűnik, felálltak egymással szemben, és elkezdődhet a gigászok csatája. Mindazonáltal hamarosan egy meglepetés versenyző is előkerülhet a Walmart és az Amazon mellett. A szintén e-kereskedelemben utazó eBay ugyanis éppen tavaly adta el indiai üzletét a Flipkartnak, azonban a vállalat nemrég közölte, újraindítaná a működését az országban. Vagyis akár még az eBay is beszállhat a nagy versenybe.