Ezek 2018 legnagyobb világmárkái

Google
MOUNTAIN VIEW, CA - SEPTEMBER 02: The new Google logo is displayed on a sign outside of the Google headquarters on September 2, 2015 in Mountain View, California. Google has made the most dramatic change to their logo since 1999 and have replaced their signature serif font with a new typeface called Product Sans. Justin Sullivan/Getty Images/AFP
Vágólapra másolva!
Megjelent a világ legnagyobb márkáit tömörítő idei ranglista, amelynek talán legfontosabb újdonsága, hogy immáron két kínai cég is bekerült a top 10-be. A Tencent mellett ezzel már az Alibaba is a világ élvonalában van.
Vágólapra másolva!

Két kínai cég is bekerült a világ 10 legnagyobb márkája közé, mégpedig olyan óriások mellé, mint a Google vagy az Apple. Az Alibaba ugyanis az idei listán felkerült a 9. helyre, mivel a Jack Ma által vezetett társaság közel duplájára, 113 milliárd dollárra növelte a márka értékét – írja a CNN. A növekedést jórészt az támogatta, hogy az online kereskedelmi óriás tovább terjeszkedett olyan területekre, mint például a mobil fizetések vagy a felhőalapú informatikai megoldások.

A sencseni székhelyű Tencent még tavaly betört a legjobb 10-be, és azóta a társaság még tovább tudta növelni márkájának értékét.

Az idei listán a Tencent az ötödik helyen szerepel a Google, az Apple, az Amazon, valamint a Microsoft mögött, de megelőzte a Facebookot. A kínai cég márkaértéke tavaly óta 65 százalékkal 179 milliárd dollárra emelkedett.

A technológia térnyerése

A Tencent jelentősége részben abban áll, hogy a cég fejleszti például a WeChat nevű platformfüggetlen közösségi mobilalkalmazást, amely lényegében megkerülhetetlen Kínában, és 1 milliárd körüli a napi aktív felhasználóinak száma.

A vállalat piaci kapitalizációja 490 milliárd dolláros, amivel nagyobb, mint az Egyesült Államok legértékesebb bankja, a JPMorgan Chase.

A BrandZ által kiadott top 10-es lista egyébként így áll össze (sorrendben): Google, Apple, Amazon, Microsoft, Tencent, Facebook, VISA, McDonald's, Alibaba, AT&T. A listavezető Google a tavalyi évhez képest 23 százalékkal, 302 milliárd dollárra növelte a márkaértékét.

Az Alibaba is felkerült a világmárkák top 10-es listájára Forrás: AFP/Str

A jelentés hangsúlyozza a technológiai cégek fokozatos térnyerését, ami jól érzékelhető, ha megnézzük, 2006-ban hogy állt össze a top 10-es lista: Microsoft, General Electric, Coca-Cola, China Mobile, Marlboro, Walmart, Google, IBM, Citi, Toyota.

Ázsia hasít, de még az USA uralkodik

A Tencent top 5-be való betörése mellett a jelentés az alábbi tényezőket emelte ki a legfontosabbak között az idei listán.

A kiskereskedelmi márkák produkálták a legnagyobb értéknövekedést 35 százalékkal, amivel már a második egymást követő évben lettek győztesek.

Ez pedig jelentős részben az e-kereskedelmi vállalatok szárnyalásának tudható be.

Ezt támasztja alá az is, hogy a két legnagyobb egyéni növekedést produkáló márka (mindkettő kínai) épp ebből a kategóriából került ki: a már említett Alibabát megelőzte a JD.Com 94 százalékos bővüléssel.

Amellett, hogy az ázsiai régió általában is a legnagyobb ütemű fejlődést mutatja, még mindig az Egyesült Államok uralja a listát 57 márkával.

Ázsia egyébként már a milliárdosok számában is meglepő eredményt produkált.

Leküzdött kihívások

A kínai vállalatok gyors ütemű fejlődése azért is jelentős, mert úgy tűnik, ezek a cégek egyre jobban képesek legyőzni a velük szemben álló kihívásokat – hangsúlyozta Doreen Wang, a BrandZ vezetője.

Az egyik ilyen jelentős kihívás a nemzetközi fogyasztók megnyerése,

mivel sokak még mindig kétségekkel fogadják a kínai vállalatok termékeit Nyugaton.

Egyre lendületesebb az online kereskedelem térnyerése Forrás: Facebook

Ez azonban egyre jobban változik, főként a fiatalok körében. Bár az amerikai piac megnyerése még sok időbe telhet, a terjeszkedés sebessége igencsak impozáns, ezt pedig a befektetők is érzékelik.

Jó példa erre az Alibaba, amely már megvetette a lábát Brazíliában, Chilében és Latin-Amerika más országaiban is, miközben az online piactere, az AliExpress rendkívüli ütemben közeledik ahhoz, hogy vezető e-kereskedelmi platform legyen – tette hozzá Wang. A cég egyébként masszívan jelen van olyan országokban is, mint Izrael, Spanyolország vagy Dél-Korea.