Feszes a tempó, ezért kell karcsúsítani néhány hazai élelmiszerláncnak

2018.06.04. 11:37

Ahogy az Origo arról beszámolt, jó évet tudhatnak maguk mögött a hazai élelmiszerláncok. Május 31-ét követően sorra jelennek meg a 2017-es év év üzleti eredményeit bemutató jelentések, és - írja a Blokkk.com a Trade Magazin rangsora alapján - ezekből kiderül, nem mindegyik áruházláncnál volt felhőtlen az öröm.

A CBA, a COOP és a Reál Hungária bolthálózata összesen több mint háromszáz egységgel csökkent 2017-ben. Az élelmiszeres piac 6 százalékos, folyóáras átlagos növekedését egyik hálózatnak sem sikerült elérnie. A verseny nagyon erős a multik és a hazai hálózatok között.

Kíméletlen a nyomás a kisboltokon

A május 31-i határidőt követően megjelentek a 2017-es esztendő boltos beszámolói is, és ezekkel együtt az értékelések, mérlegek is.

A boltos rangsoroknál természetesen figyelembe kell venni azt is, milyen nagyon a boltok, milyen jellegű egységek üzemeltetésére rendezkedik be a lánc.

Illusztráció123RF

Például az Auchan 19 nagy alapterületű hipermarkettel nagyobb forgalmat csinál, mint a Penny kétszáznál több diszkonttal. A kisbolt-nagybolt versenyképességének különbözősége éppen a legnagyobb gondja a magyar láncoknak.

A kisboltok üzemeltetése több munkával és fajlagosan nagyobb költségekkel jár mint a nagyobb áruházaké.  

Sok településre kell egy-egy kisboltba kevés árut eljuttatni, ami például rengeteg fuvarköltséget jelent, egy-egy darab, kilónyi, vagy liternyi élelmiszerféleségre számolva, szemben a nagyobb alapterületű hálózatokkal. A szervezeti elaprózottság további hátrányokat is okoz, például több boltvezető, vagy éppen pénztár kell ugyanakkora forgalomhoz egy kisebb alapterületű boltokból álló bolthálózatban.

2017-ben az élelmiszeres boltok forgalma - folyó áron, tehát a pénztárban hagyott pénzzel számolva - 6 százalékkal nőtt, a Coop-nál 4 százalékkal, a Reál Hungáriánál 2 százalékkal és a CBA-nál 1 százalékkal emelkedett.

A három lánc egyébként 1500 milliárdot visz a 4800 milliárdos élelmiszerbolti piacból, ami 30 százalék feletti piaci részesedést jelent.

A magyar FMCG-láncoknak kemény versenyben kell helyt állniuk a multik mellettForrás: MTI/Jászai Csaba

Bezárások éve

A láncok, amikor a boltjaikról beszélnek, igyekeznek minél szélesebb hatókört, vásárlói elérést bemutatni. Ez nem véletlen, hiszen például a közös beszerzésben a beszerzési ár ettől nagyon is függ, a toplista pedig, ha pontos, akkor egy fontos üzenet a beszállítóknak is.

Fontos az is a magyar láncoknál, hogy mindenütt vannak franchise partnerek, vagy a lánchoz szorosan kötődő tagok és olyanok is, akik csak lazábban, például pusztán egyszerű árubeszerzéssel kapcsolódnak oda (egyszerűbben: csak vásárolnak a láncok nagykereskedéseiben, kisebb, nagyobb gyakorisággal).

Az előbbiek alapján például a CBA-nál ezer körül, a Coopnál két és félezer körül mozog a láncokhoz szorosabban kötődő boltok száma. A Reálnál - itt inkább csak a bolt alapterülete alapján lehet sorolni - a nagyobbak száma félezer alatt mozog. Ugyanakkor a Coop a korábbi években nem adta meg a lánchoz szorosan nem tartozó boltjainak számát, így nála csak az "összesen" alapján lehet figyelemmel kísérni a változásokat A 2017-es rangsorhoz a CBA és a Coop adott adatokat, a Reálé viszont becsült adat.

A magyar élelmiszeres láncoknál, az azokhoz szorosabban, vagy lazábban kötődők körében 2017-ben mintegy háromszázzal csökkent a boltok száma.

Összesen mintegy 300 egységgel csökkent a hazai bolthálózatok üzleteinek száma tavalyForrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Ez a boltszámban 3 százalékos mértékű csökkenést jelent. Ebben volt boltbezárás is, de az is lehet, hogy ha egy bolt kiszorult a láncok köréből, még nem biztos, hogy be is zárt.

A magyar láncok körében a boltmustra végeredménye a következő:

Hazai kiskereskedelmi láncok
Magyar láncok boltjai 2016 2017 Változás mértéke
CBA 2177 2086 -91
Coop 5012 4910 -102
Reál 2185 2049 -136
Összesen: 9374 9045 -329

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Összességében egyébként a teljes magyar boltos élelmiszer kiskereskedelemben ezerrel csökkent a boltszám 2017-ben.

A kiskereskedelmi láncok tavalyi rangsora pedig - a Trade Magazin összeállítása alapján - a következő (a 2017-es forgalmi értékek milliárd forintban megadva, egyes esetekben becsült érték):

  1. Tesco 808,8
  2. Coop 604
  3. SPAR 562,5
  4. CBA 508
  5. Lidl 450
  6. Reál 398,2
  7. Auchan 363,5
  8. Penny Market 260,1
  9. Aldi 208
  10. DM 93,9
  11. Rossmann 78,4