Nyugat-Afrika és Ázsia: hullámvölgyek és hullámsírok

Nyugat-Afrika partjainál a Guineai-öböl, Nigéria és más, nyugat-afrikai országok vizei a kalózok tevékenységétől leginkább sújtott területek. Itt 818 millió dollárt költöttek a megelőző és elhárító tevékenységekre. Ebből 33 millió dollárt a helyi, közel 35 millió dollárt pedig a nemzetközi tengerészeti aktivitás emésztett fel.

A tendencia növekszik: 2015-höz képest tavaly majdnem 100 millió dollárral kellett többet áldozni a kalózkodás megfékezésére.

A legnagyobb tétel – 367 millió dollár – a hajók biztonsági személyzettel való ellátása volt.

Ezeken a vizeken 1726 tengerészt, illetve a hajókon utazót érintettek a rablók tevékenységei, akik 100 főt túszul is ejtettek, ketten pedig életüket is vesztették.

Nyugat-Afrika partjainál többeket túszul ejtettek, és halálesetek is írhatók a kalózok számlájáraForrás: OEF

Egyedül Ázsia vizein javult valamelyest a helyzet. Az ázsiai kalózkodás jóval nagyobb vízterületre terjed ki, mint akár a korábban ismertetett kelet-afrikai és nyugat-indiai-óceáni. Az alábbi térképen látni, hogy a hatalmas térséget a megelőzés és a védekezés feladatai kapcsán - és a hajók bejárta útvonalakhoz igazítva - öt nagy régióra lehet elkülöníteni. Ezek voltak a tavalyi gócpontok:

Ázsia vizein az összehangolt fellépésnek köszönhetően tavaly csökkent a jelentett esetek számaForrás: OEF

A teljes térségben 99 incidens történt. Ez 23 százalékos csökkenés 2016-hoz, és 51 százalékos 2015-höz képest.

Örvendetes, hogy mindössze három teherszállító hajót térítettek el a rablók, és mindössze négy emberrablásról érkezett jelentés.

2016-ban még 22 ilyen esetet jegyeztek fel. Ezek a kedvező fejlemények az értékelések szerint a regionális együttműködés megerősödésének köszönhetők.

Ausztrál haditengerészek segítenek iráni halászoknak közel Pakisztán partjaihoz, akik előzőleg napokig hánykolódtak gumicsónakjaikon a vízen, miután egy - feltehetően - kalózhajó elsüllyesztette aztForrás: AFP/Abis Sarah Williams

A gazdasági károkról, illetve költségekről ebből a térségből nem állnak rendelkezésre hiánytalanul az adatok.

Az eltulajdonított áruk értéke 6,3 millió dollár volt.

A becslés szerint, 33 millió dollárt bizonyosan költöttek az érintett államok a kalózkodás elleni biztosításra, de ebből csak az illetékes maláj ügynökség 23 millió dolláros kiadásáról érkezett hivatalos adat.

Az bizonyos, hogy a humán kiadások másik részét a hajókat kísérő fegyveres biztonsági személyzet költségei jelentik.

A Fülöp-szigetek például 16 tengeri marsallt alkalmaz azért, hogy néhány fontos teherhajót Mindanaóról Cebu szigetére kísérjenek.

A négynapos út minden egyes fordulója 13-15 ezer dolláros költséget jelent, mely – ha az utat nem sikerül megtenni ennyi idő alatt – naponta 400-500 dollárral nő.

A Fülöp-szigeteki parti őrség őrjárata Mindanao partjainál, a maláj-indonéz tengeri feketekereskedelem egyik fő helyszínénForrás: Getty Images/Giles Clarke

A humán költség ugyanakkor lényegesen magasabb volt, mint más régióban. Az 1908 érintett tengerész, illetve utas közül 17 életét vesztette, és az elraboltak leghosszabb fogvatartási ideje 264 nap volt.

Latin-Amerika és a Karib-tenger rejti az új veszélyt

Ahogy az alábbi térképrészlet mutatja, a karibi és latin-amerikai kalózok hatalmas területen csaptak le tavaly a vizeken hajózókra. A jelentések szerint itt igen gyakori, hogy luxusjachtokat támadnak meg, és nem áruszállítókat. Az összes jelentett eset 59 százaléka ilyen hajók ellen irányult.

Tavaly több mint másfélszeresére emelkedett a kalóztámadások száma Latin-Amerika és a Karib-tenger térségébenForrás: OEF

Tavaly 71 incidensről érkezett jelentés, ami ijesztő, 163 százalékos növekedés 2016-hoz képest.

A támadásoknak ilyen vagy olyan módon, de 854 személy volt az érintettje, közülük 22-en erőszakos eseményt szenvedtek el, ebből ketten életüket vesztették.

A karibi térségben főként jachtokra csapnak le a kalózok (Illusztráció)Forrás: Youtube/SuperYacht Times

Az okozott kárról nem állnak rendelkezésre adatok. Az elemzők becslést adtak meg ennek értékéről, eszerint közel 692 ezer dollárt tett ki a hajók felszerelésének, és 256 ezer dollárt a személyzet, illetve az utasok értékeinek eltulajdonítása – legalábbis a jelentett esetek alapján.

A jelentés összeállítói arra figyelmeztetnek: az eddigieknél is szorosabb együttműködésre van szükség a nemzetek és a közösségek között azért, hogy visszaszorítsák a kalózok tevékenységét.

A szomáliai aktivitás erősödéséből levonható a következtetés: nem biztos, hogy elegendő az ottani támadások felszámolására az, ha a senkiföldjévé vált térségbe büntetésből nem jutnak el a segélyek és a nemzetközi támogatások, melyek egyébként nélkülözhetetlenek lennének a szélsőséges iszlám terjedésének visszaszorításához és Afrika szarvának felzárkóztatásához.

Kalózok elfogása az Ádeni-öbölbenForrás: Getty Images/U.S. Navy

A karibi kalózkodás megerősödése pedig intő jel, nem csak a térségben igen jelentős gazdasági volument képviselő turizmusnak, hanem az országoknak is. Bárhol megjelenhet az ember- és vagyonellenes bűncselekményeknek ez a formája, ahol – a történelmi előzményektől függetlenül – a körülmények azt elősegítik, például fejletlen gazdasággal, korrupcióval, szegénységgel. Visszaszorítása viszont újabb, óriási emberi és anyagi áldozatokat követelhet, nemcsak az érintett államoktól, hanem a nemzetközi szerveződésektől is.