Pokolba a rövid távú profittal?

2018.06.07. 12:16

Az Egyesült Államok legtekintélyesebb és legbefolyásosabb gazdasági szakemberei, az úgynevezett Üzleti Kerekasztal „lovagjai” mintha 360 fokos fordulatot hajtanának végre korábbi felfogásukban, és a rövid távú profitszerzés vágya helyett ma már inkább a hosszabb távon elérhető nyereséget tekintik üzleti filozófiájuk alapkövének.

„Arra biztatunk minden nyilvánosan jegyzett vállalatot, vegyék fontolóra, hogy a jövőben már ne tegyenek közzé negyedéves profit-előrejelzéseket, amelyekben az egy-egy részvényre jutó nyereséget igyekeznek előre jelezni” – írja közleményében két közismert üzletember, Warren Buffett és Jamie Dimon. Ha az üzleti élet szereplői megfogadják ezt az ajánlást, az megváltoztathatja a manapság mindent eluraló rövid távú profitszemléletet.

Warren BuffettForrás: Coca Cola

Ráadásul széles körű támogatást élvez az elképzelés - írja a Seeking Alpha gazdasági portál.

Ugyanis nem arról van szó, hogy két gazdasági szaktekintély úgymond szeretett volna valami nagyot mondani, majd azt sietve közzé is tették, hiszen ezzel nem a saját véleményüket, hanem a legnagyobb amerikai vállalatok közel 200 vezérigazgatóját tömörítő Üzleti Kerekasztal álláspontját fogalmazták meg. 
Ezek a negyedéves prognózisok szerintük a túlzott eredménykényszer miatt gyakran túlságosan is a rövid távú profitszemlélet felé viszik el a cégeket. Eközben háttérbe szorul a hosszú távú üzleti stratégia, a vállalat növekedési céljai és a fenntarthatóság.

S végső soron a technológiai beruházásokra és a kutatás-fejlesztésre fordított kiadásokat kurtítják meg. Ezek pedig olyan tényezők, amelyek alapvetően meghatározzák a cégek hosszabb távú jövőképét.