Már 100 milliárd forint minősített fogyasztóbarát hitelt vettek fel

Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel, illusztráció
Vágólapra másolva!
A minősített fogyasztóbarát hitelek tarolnak az új hitelek piacán, és már minden második hitelfelvételnél a fix kamatozású, a Magyar Nemzeti Bank fogyasztóbarát minősítésének megfelelő hitelt folyósítanak - hangzott el a jegybank Pénzügyi fogyasztóvédelmi jelentésének ismertetésén.
Vágólapra másolva!

Tavaly szeptemberben indultak a minősített fogyasztóbarát lakáshitelek (mfl), azóta az új hiteleknél gyors ütemben nő az arányuk, és

május végére a fix kamatozású minősített hitelek összege elérheti 100 milliárd forintot

- mondta Freisleben Vilmos, a jegybank fogyasztóvédelmi igazgatóságának vezetője. Mint hangsúlyozta, az MNB igyekszik a minél hosszabb futamidjű hitelek felé tolni a fogyasztókat, és a minősített fogyasztóbarát hitelek arányát növelni, mivel a fix kamatozás jóval kiszámíthatóbbá teszi a törlesztőrészleteket. Kiemelte, hogy

a régi lakáshiteleket is egyre többen alakítják át minőstett hitellé, ennek azonban szerződésmódosítási ára van, a hitelciklus végén már nem éri meg változtatni.

A minősített hiteleknél a fix kamatok mellett maximáltak a folyósításig felmerülő költségek, és nincsenek rejtett költségek, jegybanki online oldal működik, amely könnyen összehasonlíthatóvá teszi a banki ajánlatokat. Továbbá a jogszabályban rögzített alacsonyabb elő- és végtörlesztési díjakkal számolhatnak a hitelfelvevők.

Az minősített hitelek részesedése az új folyósításokon belül idén márciusra elérte az 50 százalékot, és a piaci verseny élénküléséhez vezetett.

A tisztességes hitelezés érdekében az MNB 21 jogszabálysértő pénzügyi intézménnyel szemben lépett fel és 19 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot rótt ki, illetve 11 banknál érte el a szerződési feltételek módosítását.

A fogyasztók megfelelő tájékoztatásának megsértéséért 65,5 millió forint bírságot róttak ki, és továbbra is kiemelt kockázatként tartják számon a fogyasztók tájékoztatásának hiányosságait.

Az értékesítés során feltért jogsértések közül kiemelte a bevásárlókártyaként értékesített hitelkártyákat, illetve az árubemutatóval egybekötött termékeladás során nyújtott hiteleket.

Mint ismeretes, ma már tilos árubemutatóval összekapcsolni a termékértékesítés.

Minősített Fogyasztóbarát Lakáshitel Forrás: minositetthitel.hu

Továbbra is jelentős kockázat a fogyasztók megfelelő tájékoztatása a pénzpiacokon. Az MNB tavalyi vizsgálatai számos súlyos és kevésbé súlyos hibát tártak fel a pénzügyi intézmények jelzáloghitel-nyújtást megelőző kommunikációjában, többek közt az előtörlesztési vagy a szerződéshez kötődő biztosítóválasztási szabályok, az indokolatlanul visszavont kamatkedvezmények vagy felszámított többletdíjak, illetve az aránytalan okok miatt felmondott ügyfélszerződések miatt.

A kézizálog-hitelezőknél egyebek mellett a teljes hiteldíjmutató (THM) és a reprezentatív hitelpélda nem megfelelő feltüntetése, s a THM nem megfelelő számítása jelentett visszatérő hiányosságot.

Változatlanul kiemelt jegybanki kontroll szükséges a követelésvásárlási tevékenység esetén.

Az életbiztosítási piacon az MNB etikus biztosítási koncepciójának hatására történt piactisztulás és költségcsökkenés kedvező állapotának fenntartása a cél. A unit-linked befektetési életbiztosításoknál az MNB elvárás a biztosítási időszak lejárta előtt az ügyfelek együttműködő tájékoztatása.

A lakásbiztosításoknál a piaci verseny további erősítése, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál pedig az elektronikus kapcsolattartást választó ügyfelek e-mailes (esetleg az ügyfél hibájából előálló) kommunikációjának zavarából előálló problémák fogyasztóbarát kezelése szükséges.

Változatlanul lényeges fogyasztóvédelmi feladat a hazai vagy külföldi pénzügyi felügyeletek hatókörébe sok esetben nem tartozó eszközök, így a kriptovalutákkal kapcsolatos ügyfélkockázatok tudatosítása.

Tavaly a pénzpiaci, biztosítási és tőkepiaci intézményekhez összesen mintegy 365,7 ezer lakossági ügyélpanasz érkezett. Mivel e szektorokban 2017 végén közel 44 millió lakossági szerződést tartottak nyilván, így átlagosan ezer lakossági szerződésre 8 panaszt tettek az ügyfelek.

Az MNB-hez az előző évben közel 33 ezer fogyasztóvédelmi kérelem és ügyfélszolgálati megkeresés érkezett, ami csökkenés az előző évhez képest.

Az MNB a minősített fogyasztóbarát hitelek előtérbe kerülését szorgalmazza. Forrás: MTI/Balaton József

Egy, az MNB által megrendelt felmérés szerint

a magyar fogyasztók 27,4 százaléka tágabb értelemben sérülékenynek számít a pénzügyi tudatosságát, illetve pénzügyi helyzetét vizsgálva

. Ezt az arányt a továbbiakban a pénzügyi tudatosság erősítésével lehet csökkenteni.

E cél elérése érdekében az MNB évi 5 tematikus fogyasztóvédelmi kampánnyal, a Pénzügyi Navigátor eszközrendszerrel, valamint valamennyi kommunikációs felületével segíti a fogyasztók döntések előtti tájékozódását.

Az idei évre immár országosan, minden megyeszékhelyen – s rendszeres kitelepülései révén más településeken is – elérhetővé vált

Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat, amely indulása óta több mint 50 ezer ügyfél megkeresését intézte.