A kínaiak rájöttek, hogy jó üzlet a használt autó

Pekingi Autószalon
A model poses by G. Patton cars on display at the China International Exhibition Center new venue during the "Auto China 2014" Beijing International Automotive Exhibition in Beijing on April 20, 2014, Leading automakers are gathering in Beijing for the kickoff of China's biggest car show, but lackluster growth and environmental restrictions in the world's largest car market have thrown uncertainty into the mix. More than 1,100 vehicles are being showcased at the auto show, which opens to the public on April 21. CHINA OUT AFP PHOTO
Vágólapra másolva!
Kína rengeteg pénzt költ arra, hogy az ország környezettudatosabbá váljon, és az elektromosautó-gyártásban is jelentős eredményeket ért el az utóbbi néhány évben, ráadásul úgy tűnik, hogy a jövőben ők uralhatják majd ezt a piacot is. Azonban a kínaiak évekig nem vásároltak használt autókat, csak újat, mert nem bíztak a kocsik minőségében, de a pekingi kormány is erősen szorgalmazta az új járművek vásárlását. Ez viszont most változikm, és egy jövedelmező üzletág alakulhat ki.
Vágólapra másolva!

Nyugaton teljesen szokványosnak számít a használt autók vétele, Kínában viszont sokáig ismeretlen volt a dolog. A legtöbb országban a használt autók piaca a többszöröse az új autókénak. Az Egyesült Államokban tavaly például 39 millió használt autót értékesítettek és csak 17 millió újat. Ezzel szemben Kínában éppen az ellenkezője volt megfigyelhető, hiszen 29 millió új autó mellett csak 12 millió használt kocsi talált gazdára.

Ennek egyik oka, hogy a 2000-es évek végéig a kínai gyártók nagyon rossz minőségű autókat készítettek, amelyek könnyen elromlottak.

Emellett nehéz volt azt is kideríteni, hogy az előző tulajdonos egyáltalán legálisan jutott-e hozzá a járműhöz, és gyakran a szervizelésnek sem volt nyoma. A használtautó-piac emellett igen veszélyes terep volt, ahol sűrűn előfordult átverés és csalás.

Illusztráció Forrás: AFP/Imaginechina/Xu Wenge

A regionális politikai vezetés sem tette könnyebbé a helyzetet. Annak érdekében, hogy több bevételt szerezzenek az autógyárak az új járművek értékesítésével, megtiltották a tartományok közötti használtautó-kereskedést. A központi kormányzat is inkább az új autók eladását szorgalmazta.

Azonban most minden át fog alakulni, és a használt autók iránti kereslet fokozatosan nő. Tavaly a szektor 19,3 százalékkal nőtt, míg az új autók piaca csak 3,2 százalékkal. Elemzők szerint 2020-ra a használtautó-értékesítés elérheti a 20 milliót, de még mindig évek kellenek majd ahhoz, hogy utolérjék az Egyesült Államokban tapasztalható arányt.

Ha ez bekövetkezik, akkor Kína könnyűszerrel lehet majd a világ legnagyobb használtautó-piaca.

A gyártók is felfigyeltek a változásra. A General Motors például saját szolgáltatást indított, amelynek keretében hitelesített és megbízható használt gépjárműveket lehet vásárolni az online platformjukon. Kínában divatos az online kocsivásárlás, főleg az olyan oldalakon, ahol össze lehet hasonlítani az árakat, többfajta finanszírozási lehetőség van, és biztosítást is lehet kötni a kocsira.

Illusztráció Forrás: AFP/Str

A befektetők is nagyon bíznak a használtautó-piacban, és tavaly már 2,5 milliárd dollárt pumpáltak az ágazatba. Csak az idén júniusban az online vállalatok - amelyek ezen a területen tevékenykednek - 225 millió dollárnyi tőkeinjekciót kaptak. Az egyik közülük az Uxin, amely bejelentette: reális esély van arra, hogy a vállalatnak még az idei évben sikerül 500 millió dollárt gyűjteniük.

Ez nemcsak a vásárlóknak jó, hanem a környezetnek is. Egy autó életében a széndioxid-kibocsátás 35 százaléka már a gyártási fázisban keletkezik, tehát még egy mérföldet sem tett meg a kocsi, máris szennyezi a környezetet. A használt autók vételével azonban ez a probléma is csökkenthető.