Ebben az évben a kisebb szereplők hozták össze a legerősebb növekedési számokat az amerikai luxusautó-piacon, de Donald Trump politikája teljesen felforgathatja a terepet. Főleg, hogy a legnagyobb szereplők jelentős részben az Egyesült Államokon kívül gyártják le az USA-ban eladott modelleket.

Az amerikai luxusautó-piac lehetséges nehézségeire jó példát jelent a Volvo Car Group, amely az idei első félévben 40 százalékos bevétel-növekedésről jelentett. A kínai tulajdonban lévő svéd márka ugyanis 1,1 milliárd dollárt ruházott be egy amerikai termelőüzembe, viszont csak importra támaszkodva értékesít autókat az Egyesült Államokban. Ráadásul az első modell, melyet a jövőben már az új üzemben fognak gyártani (az S60 sedan), idén eddig csak nagyjából 8 százalékát tette ki az összesített amerikai eladásoknak.

Mi több, a három további legnagyobb nyertes, a Land Rover, az Alfa Romeo, valamint az Audi nem is gyártanak gépjárműveket az Egyesült Államokban – írja a Bloomberg a Kelley Blue Book kutatása alapján.

Az USA bekeményít

Donald Trump amerikai elnök korábban közölte, vizsgálatot rendelt el azzal kapcsolatban, hogy mekkora kockázatot jelentenek az autóimportok a nemzet biztonságára nézve, illetve bejelentette, fontolgatja, hogy 25 százalékos adót vessen ki minden importált autóra és autóalkatrészre. Ezzel együtt az elnök számos beszédében és Twitter-bejegyzésében támadta az USA-ba érkező német luxusautókat.

Nem véletlen tehát, hogy az iparág vezetői csakúgy, mint az elemzők és a kereskedők csökkenő bevételekre számítanak az idei második félévre, illetve

közös lobbicsoportba tömörülve igyekeznek föllépni a büntetések ellen. A szereplők arra figyelmeztetnek, hogy a vámok magasabb költségeket és ennek következtében magasabb árakat jelentenek, vagyis végső soron kevesebb modell lesz elérhető az Egyesült Államokban.

Donald Trump odavághat az autóimportnakForrás: AFP/Str

Az európai gyártók ugyanis vagy elkezdik majd visszafogni az USA-ba irányuló termelést, vagy csak olyan termékeket adnak el az Egyesült Államokban, melyekről biztosan tudják, hogy a többletköltségek mellett is értékesíthetők – jelezte Michelle Krebs, az Autotrader nevű weboldal elemzője.

Visszatérve a Volvóra, a cég eladásai 35 százalékot erősödtek júniusban, amit jelentős részben a Svédországban gyártott XC90 sportmodell értékesítései hajtottak. Emellett szintén fontos szereplő volt a XC60-as SUV, melyet Svédországban és Kínában állítanak elő. A Volvo egyébként májusig 0,15 százalékkal 0,54 százalékra növelte az amerikai piaci részesedését, ami a legnagyobb ütemű erősödés a luxusautó-gyártók körében.

Hakan Samuelson, a Volvo vezérigazgatója még a múlt hónapban jelezte, vállalata rákényszerülne az amerikai értékesítések megvágására, amennyiben az USA-ban elfogadják a Trump által belengetett vámokat.

Ezzel párhuzamosan a Land Rover a valaha volt legjobb júniust produkálta a múlt hónapban, összesen 6982 egység eladásával, ami éves alapon 21 százalékos növekedésnek felel meg – köszönhetően a Range Rover Sport modellnek. Az Alfa Romeo több mint duplájára, 2249 egységre növelte az eladásait.

Kicsik és nagyok

Bár ezek a kisebb luxuspiaci márkák igen szép növekedést produkálnak, még mindig jelentősen le vannak maradva a legnagyobbak mögött. A BMW eladásai például júniusban 1,5 százalékkal 29 407 egységre nőttek.

Ezzel pedig még tovább szűkült a Mercedes-Benz piacvezető előnye ebben az évben. Az idei első félév eladásai összesen 2,9 százalékkal bővültek.

A Daimler tulajdonában lévő Mercedes-Benz márka amerikai eladásai 9,7 százalékkal zsugorodtak az elmúlt hónapban, ami idén az eddigi legnagyobb csökkenés volt. A bukás ráadásul úgy jött össze, hogy a Németországban gyártott GLC modellek 77 százalékos erősödést produkáltak. A Mercedes-Benz egyébként fenntart egy gyártóüzemet az USA-ban (Alabama államban), és már a második éve uralja az USA luxusautó-piacát – még úgy is, hogy az idei eladásai júniusig 1,9 százalékkal estek.

Volvo S60Forrás: Volvo

Egy másik nagy szereplő, a Volkswagen tulajdonában lévő Audi, már az egymást követő második hónapban produkál gyengülő növekedést. Júniusban 0,3 százalékkal bővültek a márka eladásai a májusi 0,6 százalékot követően. Az értékesítéseket a Mexikóban gyártott Q5 SUV, illetve a Németországban előállított A4 sedan vezette. Végül a Toyota kezében lévő Lexus már az egymás utáni negyedik hónapban hozott össze csökkenő eladási számokat. Júniusban 2,6 százalékos volt a zsugorodás, de idén eddig még mindig 0,9 százalékos pluszban van a márka.