A Tesla bekeményít, és árakat emel Kínában

2018.07.10. 19:30

A Tesla nagyjából 20 százalékkal emelte meg Kínában a Model X és S autók árát, amivel az első olyan amerikai autógyártó cég lett, amely az amerikai-kínai kereskedelmi háború hatására árat emelt a világ legnagyobb autópiacán.

A Tesla kínai áremelése részben szimbolikus lépés is, mert jelzi, milyen hatással lehet az USA és Kína közti kereskedelmi konfliktus az egyes termékekre a kölcsönösen kivetett vámok miatt. Az USA-ban termelő autógyártók ugyanis a vámok hatására csak alacsonyabb haszonkulccsal tudják eladni a termékeiket a világ legnagyobb autópiacának számító Kínában, melyre azonban igen erősen támaszkodnak – írja a CNBC.

Az áremelkedések tehát végső soron ronthatják az eladási számokat, a Teslának pedig árakat kell emelnie, mivel egyszerűen nem engedheti meg magának, hogy teljes egészében lenyelje a vámokból adódó kellemetlen hatásokat – mondta Efraim Levy, a CFRA elemzője.

Árak és piacok

A Tesla ráadásul különösen nehéz helyzetben van, mivel a vállalat igen lendületesen égeti a pénzt, és komolyan küszködik azzal, hogy profitot tudjon termelni. A kínai piac pedig kulcsfontosságú Elon Musk vállalata számára, mivel a világ második legnagyobb gazdasága adta a Tesla bevételének nagyjából 17 százalékát a múlt évben.

Egy S típusú szedán Tesla alapmodell jelenleg 849 900 jüanba (128 779 dollár) kerül a kínai piacon, szemben a májusi 710 579 jüannal. Mindeközben a Model X sportkocsi nagyjából 927 200 jüanba kerül, szemben a májusi 775 579 jüannal.

Mindeközben a Tesla tervei között szerepel egy sanghaji gyár felépítése is, hogy a cég könnyebben tudja kiszolgálni a kínai piacot, melyre évente több mint 15 ezer autót szállít. Nem meglepő, hogy a Bloomberg információi szerint Elon Musk kedden várhatóan Sanghajba látogatott, majd a hírek szerint a szerdát és a csütörtököt Pekingben tölti. A Tesla szóvivője nem kommentálta a fenti értesüléseket.

Elon Musk cégének helyzetét is megnehezítik a vámokForrás: Anadolu Agency/2016 Anadolu Agency/Stringer

Ezzel párhuzamosan a BMW – amely szintén gyárt az USA-ban kínai piacra szánt autókat – ugyancsak jelezte, hogy meg fogja emelni a Dél-Karolinában előállított járműveinek árát. A vállalat pénteken közölte, egyszerűen képtelen rá, hogy teljes egészében lenyelje az új vámok hatásait.

A hasonló cipőben járó, szintén német Daimler egyelőre igyekszik megtartani a versenyképes pozícióját Kínában, míg a Ford csütörtökön közölte, jelenleg még nem kíván árakat emelni, inkább összehúzza a haszonkulcsot.

A nagy összefogás

A fentiek mellett Angela Merkel német kancellár és Li Ko-csiang kínai miniszterelnök hétfőn megerősítették, hogy elkötelezettek egy multilaterális kereskedelmi rendszer mellett.

A felek Berlinben alá is írtak egy 20 milliárd eurós megállapodást, amire hivatkozva Li hangsúlyozta, ez jó példája annak, hogy a nemzetek miként tudnának együttműködni egymással.

A partnerség egyébként több kormányzati ügynökség mellett olyan vállalatokat is érint, mint a BASF, a BMW, a Volkswagen, a Daimler, a Siemens vagy a Bosch.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK