Tiltaná a Lidl az energiaitalok vásárlását 14 év alatt?

2018.07.16. 11:55

A Lidl Magyarország vizsgálja a lehetőségeket a vásárlói igények figyelembevételével, már ami az itthon 170 bolttal működő kiskereskedelmi lánc terveit illeti azzal kapcsolatban, hogy tervezik-e Magyarországon is tiltani a 14 éven aluliak energiaital-vásárlását.

A német hátterű lánc arról nem adott tájékoztatást, hogy az esetleges szigorítás itthon mikor és milyen korosztályi besorolással léphet életbe.

Vannak már európai előzmények

Európában egyelőre nem egységes az, hogy ha valahol szigorítanak, akkor az kiket érint.

A Lidl Hollandiában július elején jelentette be, hogy 14 év alattiaknak októbertől nem árul energiaitalokat.

Arra hivatkoznak, hogy a magas dózisú koffein- és cukortartalom orvosi szakvélemények szerint nyugtalanságot és túlhajszoltságot, akár szívritmuszavart is okozhat.

IllusztrációForrás: Photononstop/Aurélie Cluzel

Az illetékes hatóságok ezért ott azt javasolták, hogy 14 év alatti gyerekek ne fogyasszanak ilyen terméket.

A Lidl és az Aldi nagy-britanniai boltjaiban márciustól nem adnak el energiaitalt 16 éven aluliaknak, míg Litvániában már 2014 óta zéró tolerancia van: törvény tiltja, hogy 18. életévüket be nem töltött vásárlók energiaitalt fogyasszanak.

Uniós szinten is foglalkoznak a kérdéssel

2015-ben az EU szintjén is felmerült, hogy korhatárhoz kössék a koffeinszármazékok fogyasztását, és itthon is vannak viták arról, hogy ez szükséges lenne-e, mert

egy 2010-es felmérés szerint a 10-14 év közötti magyar gyerekek ötöde energiaitalt iszik reggelire.

Van olyan európai ország, ahol a Lidl már nem ad el 14 év alattiaknak energiaitaltForrás: AFP/Justin Tallis

A kérdést valójában a 2011-ben bevezetett népegészségügyi termékadó (chipsadó) sem oldotta meg, mert az olyan termékekre vonatkozik, amelyek egyszerre tartalmaznak taurint és koffeint, de előbbi hatóanyagot a gyártók végül kivezették az energiaitalokból, és így kikerülték az adóterhet. A Lidlt a Világgazdaság faggatta arról, terveznek-e nálunk is a hollandiaihoz hasonló tiltást – írja a Portfolio.hu a lap beszámolójából készült cikkében.

A termékkategória iránti kereslet egyébként évről évre emelkedik, mivel a Nielsen tavalyi kutatása szerint az energia- és sportital-kiskereskedelem forgalma már meghaladta a 23 milliárd forintot.