Egy szektornak kimondottan kedvez a kereskedelmi háború

Farmerkészítés , Kína
XINTANG, CHINA - FEBRUARY 10: A worker sews blue jeans in Yilin textile factory on February 10, 2012 in Dongguan, Guangdong province, China. The town of Xintang, nicknamed "the denim jeans center of the world, claims to produce 60% of the world global output of jeans. (Photo by Lucas Schifres/Getty images)
Vágólapra másolva!
Miközben az amerikai vállalatok jelentős része fogja a fejét és panaszkodik Donald Trump Kínával folytatott vámháborúja miatt, legalább egy olyan szektor van, amely kifejezetten örül a konfliktusnak: a textilipar.
Vágólapra másolva!

Az elmúlt években az amerikai textilipar stabilizálódni látszik, miután korábban több ezer állás veszett el és számos gyárat be kellett zárni, ahogy az USA megnyitotta a kereskedést Kínával és más országokkal. Ennek az iparágnak pedig különösen kedvező, hogy Donald Trump amerikai elnök meg akarja védeni a hazai feldolgozóipart, és ennek érdekében Kínával is kész szembeszállni – írja a Bloomberg.

Mi több, a nemrég kivetett 36 milliárdos vámok, illetve az azóta belengetett további 200 milliárd még nem is lenne elég a textiliparnak. Az olyan textíliák ugyanis, mint a szövetek vagy a fonalak számos termékben megjelennek a ruházati cikkektől a biztonsági övekig.

Vagyis ezeknek a végtermékeknek a védelme (vámokkal) elvileg fellendíthetné az amerikai cégek üzleteit, mivel jelentősen megnőhetne a kereslet az USA-ban gyártott textíliákra.

Trump azonban eddig próbálta elkerülni a végső fogyasztási cikkek büntetését, mivel neki sem áll érdekében, hogy szavazókat veszítsen azzal, hogy jelentősen megdrágulnak a termékek az amerikai piacon.

Ellentétes érdekek

Ezen a ponton azonban még az USA-n belül is ellentétes érdekek állnak szemben. A késztermékekre kivetett vámok ugyanis komoly csapást jelenthetnének az amerikai kiskereskedelmi cégek számára, akik igen nagyban támaszkodnak kínai termékekre, és ezek segítségével tudják relatíve alacsonyan tartani a boltok polcaira kerülő árukat. A vámok kivetése tehát végső soron magasabb árakat és a munkahelyek elvesztését eredményezné.

Az amerikai textilipar számára súlyos terhet jelent a Kínával folytatott deficites kereskedelem Forrás: Getty Images/Lucas Schifres

Az Egyesült Államok és Kína közti konfliktus tehát nagyobb tehertételt is jelenthet, ha a Trump beváltja a 200 milliárdos fenyegetését, amely az eddigiek szerint

olyan végtermékeket is érinthet már, mint a táskák, a baseballkesztyűk vagy a légkondicionálók.

Nem véletlen, hogy most már az is felmerült, hogy az Apple ellátási láncát – és így akár az iPhone gyártását – is elérhetik a vámháború hullámai, ha a helyzet tovább fokozódik.

Miközben tehát az amerikai vállalatok egy tekintélyes része az emelkedő költségektől és a magasabb inflációtól retteg, a textilipar velük szemben állva igencsak támogatja az agresszív amerikai kereskedelmi politikát Kínával. Ahogy ugyanis a 2000-es évek elején felpörgött a kereskedelem a két ország között, majd Kína belépett a Kereskedelmi Világszervezetbe (WTO), az amerikai textiliparban majdnem 800 ezer álláshely veszett el.

Haszon és deficit

Ráadásul ha Trump valóban érdemben szeretné csökkenteni a Kínával fennálló kereskedelmi deficitet (amely tavaly 375 milliárd dolláros volt), akkor a textilipar, illetve az ehhez kapcsolódó termékek, egészen nyilvánvaló célpontot jelentenének. A számok ugyanis azt mutatják, hogy míg 1999-ben az USA 8,5 milliárd dollárért importált textíliákat és ruházati cikkeket Kínából, és csupán 176 millió dollárban exportált,

tavaly ez már 45 milliárdos import és még mindig kevesebb mint 1 milliárdos export volt.

Mindez tehát azt eredményezte, hogy csak a textíliák és a ruházatok területéről 44 milliárd dolláros kereskedelmi szakadék keletkezett a két ország között.

Nem meglepő tehát, hogy a textilipar örül a Trump által bevezetett és beígért vámoknak, azonban a jövő egyik nagy kérdése az lesz, hogy az amerikai iparágak érdekei milyen formában kerülnek majd szembe egymással, ha folytatódik a kereskedelmi háború – és mindez hogyan érinti majd a fogyasztókat, akik nem utolsósorban választók is.