Dollármilliós iparág lett a biofília

adult affectionate beautiful beauty bonding boyfriend candid casual caucasian country countryside couple day enjoyment field flare fun girlfriend grass happy journey leisure love man meadow nature outdoors park people real relationship road romantic rural
Outdoor shot of young couple walking through meadow hand in hand. Man and woman talking walk through grass field in countryside.; Shutterstock ID 467890253
Vágólapra másolva!
Óriási üzletté nőtte ki magát a biofília, pontosabban annak egyik jellegzetessége, a természet hangjainak munkavégzés vagy épp relaxáció háttereként való hallgatása, írja a The Economist.
Vágólapra másolva!

Alig néhány évtizedre nyúlik vissza annak modern története, hogyan kaptak napjainkban a wellness, a goodwill, a meditáció és a jóga gyakorlatában kitüntetett szerepet a természet hangjai.

A fenntarthatósági trendek előfutára

Manapság egyes építészeti irányzatokban, fenntarthatósági törekvésekben, kimondva vagy épp kimondatlanul, de megjelennek azok az elvek, melyek a biofília koncepciójához köthetők.

A fenntarthatósági elképzelések egy része kapcsolatban hozható a biofília koncepciójával (illusztráció) Forrás: Origo

Nem állítható ugyanakkor, hogy valamennyi fenntarthatósági törekvés összefüggésbe hozható ezekkel az elképzelésekkel, vagy azokból származna. A kifejezés bő három évtizedes karriert tudhat még csak magáénak, és valójában összefoglaló elnevezése több, korábban már létező vélekedésnek.

Mi az a biofília?

A fogalmat először az ismert filozófus és szociálpszichológus, Eric Fromm használta, aki azt kívánta azzal kifejezni, hogy az ember – és úgy általában az élő dolgok – pszichológiai orientációja eredendően a más élő, létező dolgok irányába mutat. Polgárjogot a kifejezés a Harvard Egyetem szociálbiológusa, Edward O. Wilson révén nyert, aki 1984-ben használta azt arra, hogy – állítása szerint – az ember genetikailag kódolt arra, hogy keresse a kapcsolatot az élővel. A tudat alatti motiváció arra irányul, hogy az ember kapcsolatba kerüljön a természettel, mert az pozitív visszacsatolásokat szolgáltat számára. Wilson-t többek között ezért az elképzeléséért is, számos támadás érte, de rajongóinak és támogatóinak száma is tekintélyesre duzzadt.

Az elmúlt években különösen a belsőépítészek körében vált népszerűvé a biofília-irányzat. A belső terek tervezésénél a természetes anyagok használata, a természetes fény szerepe került előtérbe. Ezek mellett hódít a természet hangjainak használta, pihenéshez, szellemi koncentrációhoz, vagy épp munkához.

Vissza a természethez, lehetőleg mikrofonnal

Figyelemre méltó, hogy mielőtt Wilson – több más elmélete mellett – előrukkolt volna a biofília koncepciójával, már az 1960-as és 1970-es években megindultak az első terepmunkák annak érdekében, hogy a természet hangjait rögzítsék, és kereskedelmi céllal értékesítsék.

Az akkor felvett hanganyagok egy része napjainkban is elérhető egyes mobilalkalmazásokon keresztül.

A gyűjtésekben élen járt Irving Teibel, amerikai hangtechnikus, akinek nevéhez köthető, hogy a természet hangjait rögzítve, először kínálta azokat üzleti értelemben tekintett termékként. Teibelt Hermann von Helmholtz német orvos és fizikus elmélete inspirálta, aki az 1860-as években azt írta, hogy

a szél és a tenger hangjai segíthetik visszaállítani az ember pszichológiai egyensúlyát.

A természet felé fordulás, a természeti jelenségek hangjainak nyugtató hatása, régre visszanyúló elképzelés (illusztráció) Forrás: Shutterstock / Jacob Lund/Jacob Lund

A buffalói származású, de New Yorkban vállalkozóvá lett Teibel céget is alapított tevékenységére, melyet Syntonic Researchnek nevezett el. Ő volt az első, aki azzal kísérletezett, hogy a természeti jelenségek hangjait valamilyen elképzelés mentén szerkessze, vagy épp elektronikus zenével keverje.

Teibel egy barátjának végzett munkája közben, a brooklyni Brighton Beachben kérték fel az óceán hangjainak rögzítésére. Bár a felvett anyagot maga is megnyugtatónak találta, mégsem volt azzal elégedett, és több mint száz alkalommal fogott utána neki, hogy a partokat járva megtalálja a „tökéletes óceáni hangzást”.

Egy céges feljegyzés a Twitteren:

Louis Gerstman, egy neuropszichológus azt javasolta Teibelnek, hogy próbáljanak ki más technikát is. Együtt dolgozták fel a Coney Islanden készített felvételt egy IBM360-as számítógépen, szintetikus hangokat keverve ahhoz. Végül 1969-ben teljes lemezként jelent meg az anyag, a beszédes Environments 1: Psychologically Ultimate Seashore címen.

Teibel anyagai ezután változatos kiadásokban kerültek forgalomba, és a kor hippimozgalmaitól kezdve a New Age-irányzatok követőiig, mindenütt megtalálták a maguk közönségét.

Az alkotó maga elsősorban stresszoldó céllal ajánlotta azokat.

Olyan nagy cégek is fantáziát láttak a tíz év alatt tíz további lemezt készítő Teibel munkáiban, mint az Atlantic Records, de vezető amerikai filmesek is felhasználták felvételeit filmjeik stilizálásához.

Okostelefonokra, applikációból

A természet hangjainak úttörője és így a biofília egyik „alirányzatának” előfutára, majd kortárs megvalósítója 2010-ben halt meg, ahogy egyébként a munkáinak helyszínéül szolgáló környezetek is sokat változtak a felvételek óta eltelt időben.

Napjainkban, az újra felfedezett meditáció és wellness korában, az ilyen tematikájú applikációk a legnépszerűbbek közé tartoznak. Például a Headspace nevű alkalmazás 12 millió letöltőnél jár, a Calm nevűé meghaladja a 8 milliót.

Ez utóbbi értékét 250 millió dollárra becsülik, és 2017-ben az év Apple-alkalmazásának választották.

Egyes építészeti irányzatok is megjelenítik a természet fele fordulás igényét Forrás: Sumitomo Forestry Co.

Az alkalmazást használók többféle előfizetés közül választhatnak, az „élethosszig" tartó előfizetésért a cég 300 dollárt kér.

A Forbes hasonlóan nagyra tartja a főként meditációs tartalmakat kínáló Headspace értékét is.

Mindkét alkalmazásban különösen népszerűek az alvást segítő, a szél, illetve a vízesések, valamint madarak és tücskök hangjaival készült anyagok.

Ezekben a nagyon gyorsan, nagyon nagyra növő startupokban az iparág nagyhalai is fantáziát látnak.

A Calm már együttműködik az Amazon Echóval és a Google Home-mal is.

Ugyanakkor a cég vezetői azt mondják, elsődleges területük továbbra is az okostelefon marad, és ezeken a készülékeken próbálnak megszólítani minél több felhasználót.