A kínai technológiai óriások térnyerésének egyik legfrissebb jele, hogy az ország bankjai is igyekeznek lecsapni a megoldásaikra. A pénzintézetek ugyanis ma már sokkal inkább a külsős pénzügyi technológiai megoldásokra támaszkodnának ahelyett, hogy saját belső szolgáltatásokat építenének ki.

Egyre nagyobb a nyomás a világ második legnagyobb gazdaságának bankjain, ahogy a kínai technológiai szektor jobbnál jobb pénzügyi technológiai (fintech) megoldásokat fejleszt ki. Most már ott tartunk, hogy a pénzintézetek inkább külsős partnerek bevonásával próbálnak fejleszteni, és nem saját maguk akarnak belső szolgáltatásokat létrehozni. A bankok ugyanis felismerték, hogy a fintech cégek annyira megerősödtek, hogy érdemi versenytársak lehetnek a hagyományos pénzintézetekkel szemben – idézi a CNBC Nicholas Zu, a Moody's pekingi vezető elemzőjének véleményét.

A háttérben az áll, hogy a beruházási lehetőségek hiánya, a magas okostelefon és internet lefedettség, valamint a háztartások vagyonának rohamléptékű növekedése igen sajátos környezetet teremtett a kínai pénzügyi szolgáltatások területén.

Megfordul a világ

A bankrendszer jelentős részét ugyanis állami kézben lévő, vagy az államhoz szorosan kapcsolódó, hitelintézetek teszik ki. Ezek pedig hagyományosan állami cégeknek szeretnek hitelezni, mivel azok lényegesen kevesebb kockázatot jelentenek, szemben a sok egyszerű fogyasztóval. Most azonban a helyzet kezd radikálisan megváltozni. A mobilfizetések, illetve az elektronikus kereskedelem terjedése elkezdte lehetővé tenni, hogy a technológiai cégek hatalmas adatmennyiséget halmozzanak föl a fogyasztókról, ebből adódóan pedig sokkal jobban föl lehet mérni az igénylők hitelkockázatait.

Ahogy azonban a kormány jelentős szigort gyakorol a technológiai cégek fölött, a bankok pedig szeretnének többet hitelezni a lakossági ügyfeleknek, a két fél egyre jobban rá van utalva egymásra. A közös munka pedig már el is kezdődött. Mára majdnem minden közepes méretű kereskedelmi banknak van megállapodása az olyan technológiai óriásokkal, mint az Alibaba, a Tencent és a Baidu. Ez a hullám pedig két éve szinte töretlenül tart.

A kínai bankok már nem kerülhetik meg a technológiai cégeketForrás: Imaginechina/Meng zhongde

A fejlődést nagyrészt az teszi lehetővé, hogy az elektronikus fizetés elképesztő mértékben terjedt el Kínában az elmúlt időszakban.

Az Alibabához köthető Alipay felhasználóinak száma legalább 520 millióra bővült az utóbbi években, a mobilhasználók körében mért penetráció pedig meghaladja az 51 százalékot. Összevetésképpen, Kína három legnagyobb bankjának az applikációi mindössze 7-11 százalékos penetrációt voltak képesek elérni.

Digitális pénzügyek

Ráadásul az Alipay mögött közvetlenül álló Ant Financial (az Alibaba leányvállalata), valamint a Tencent mára kiépített egy teljes pénzügyi szolgáltatási hálózatot. Ebből kiemelkedik a Yu'e Bao nevű pénzpiaci alap, amelyet az Alipaybe integráltak, és négy év alatt a világ legnagyobb pénzpiaci alapjává nőtte ki magát. A kezelt eszközállomány azonban 1450 milliárd jüanra (213 milliárd dollár) mérséklődött, de csak azért, mert a Yu'e Bao más pénzpiaci alapokat is beindított annak érdekében, hogy visszafogja a szabályozók aggodalmait a túl nagyra nőtt alappal kapcsolatban. Mindeközben egy speciális alkalmazás, az Ant Fortune mára több mint 4 ezer vagyonkezelési terméket foglal magában.

Az okostelefonok ereje hatja a változásokatForrás: 123rf.com

Ez a siker pedig egyre kapósabb, tehát nem véletlen, hogy az Ant Financial szerint a technológiai szolgáltatások díjai lesznek az üzletének legfontosabb tartópillérei a következő 3-5 évben. Az elmúlt néhány hónapban pedig a cég számos kínai bankkal kötött együttműködést. Bár a bankok hivatalosan nem nyilatkoztak az ügyben, a legutóbbi éves jelentésekben előkerültek utalások az együttműködésekre. A Huaxia Bank például jelezte, teljes körű partnerséget kötött számos technológiai céggel, beleértve a Tencentet is.

Az okostelefonok ereje

Ezzel együtt vannak olyan pénzügyi cégek is, amelyek sikerre vitték a saját fejlesztésű technológiai megoldásaikat.

A pénzügyi és biztosítási óriás Ping An például közölte, a OneConnect nevű technológiai ága 441 bankkal kötött partnerséget, a szolgáltatásai pedig, Kína egészében, a városi kereskedelmi bankok közel 89 százalékában elérhetők.

Noha a szigorú állami szabályozások a technológiai és a pénzügyi cégek számára egyaránt komoly kihívást jelentenek, az okostelefonokra támaszkodó kínai fogyasztók ereje egyre kevésbé megkerülhető az iparágakban. A kínai fintech vállalatok a jövőben elképesztően erős szereplők lesznek, ahogy a mobilfizetések egyre jobban hódítanak – mondta Ben Bystrom, a Morgan Stanley és a Merrill Lynch korábbi tokiói vezetője. Globális perspektívából ma az látszik, hogy ezek a kínai vállalatok soha nem látott versenyképességgel bírnak – tette hozzá –, vagyis mindenképpen figyelni kell rájuk.