Hogyan lehet üzletileg is sikeres egy szociális célokért küzdő cég?

7 foglalkozás, szociális munkás
Szociális munkások, terapeuták: talán ezeken a területeken a leginkább nyilvánvaló, hogy még a fejlett robotok sem képesek ugyanazt az empátiát, odafigyelést és megértést nyújtani a segítségre szorulóknak, mint azok, akik most részt vesznek ellátásukban
Vágólapra másolva!
Kutatások szerint az európai szociális gazdasági szektor jelenleg több, mint 11 millió embernek ad munkát, ez az aktív munkaképes lakosság 6 százalékát teszi ki. Noha az arány országonként változó, de az látszik, hogy egy komoly befolyású szektorról van szó. Itthon is egyre több a társadalmilag hasznos, megvalósult kreatív ötlet, de nem mindegyik jut el a tartósan fenntartható vállalkozás fázisáig. A titok nyitja az üzleti személet a szociőlis célok mellett.
Vágólapra másolva!

Integrált sportklub, ahol mozgásukban korlátozottak és épek együtt sportolnak; az első fogyatékossággal élő emberek által alapított kávézó; megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató étterem; kisgyerekes anyukák reintegrációját programra tűző közösségi tér és kávézó, látássérült emberek információs szabadságát speciális informatikai szolgáltatásokkal biztosító vállalkozás. Ez csak néhány hazai példa a társadalmi hasznosság és az üzleti szemlélet sikeres találkozására - írja az Mmonline.hu.

Az OFA (Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.) megbízásából a Miskolci Egyetem által készített 2017-es kutatás szerint társadalmi vállalkozás bármilyen típusú szervezet lehet, ha van társadalmi célja és kimutatható társadalmi hatása, valamint a piacról, értékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból származó bevétele.

A társadalmi vállalkozások napjainkban a nonprofit szektor és a hagyományos for-profit szektor között foglalnak helyet.

A legtöbb hazai társadalmi vállalkozás a hátrányos helyzetű csoportok munkaerőpiaci integrációjáért dolgozik. Forrás: Shutterstock

A Miskolci Egyetem kutatása szerint a társadalmi vállalkozások a munkaerőpiaci helyzet javításáért, az elhelyezkedés segítésért, munkalehetőség biztosításért (21 százalék); a településhez, helyi közösséghez kötődő célokért (12 százalék); valamint a megváltozott munkaképességűek, fogyatékkal élők helyzetének javításért (11 százalék) tevékenykednek leginkább. További lényeges területek a korcsoportjukból adódóan hátrányos helyzetűek, fiatalok, idősek segítése, a környezet védelme, valamint az érdekvédelem és a romák helyzetének javítása.

A társadalmi vállalkozások 12 százaléka az életgörbe indulási szakaszában van, legnagyobb része (47 százalék) növekedési fázisban, 36 százaléka az érettség, 5 százaléka pedig hanyatló fázisban.

A megkérdezett szervezetek szerint a siker titka az egyensúly megteremtése a társadalmi és üzleti célok között.

A szakértelem, a jó minőségű termék vagy szolgáltatás, a létező társadalmi szükséglet beazonosítása, valamint a vezetők személyes érzékenysége és elkötelezettsége mellett kiemelten fontos a vállalkozási szemlélet és ismeretek, a stratégiai gondolkodás, a hosszú távú tervezés, és a pénzügyi forrásokhoz való hozzáférés. Ez utóbbiakat azonban ma még egyértelmű gyengeségnek tartják a társadalmi vállalkozók Magyarországon.

A témáról bővebben olvashatnak az Mmonline.hu hasábjain.