Magyarország a fenntartható felzárkózás útján

2018.09.09. 15:08

A Lego bejelentette, hogy 2030-ra teljesen műanyagmentessé szeretnék tenni a népszerű építőkockák és egyéb játékok gyártását. Az IBM tanulmányából pedig az derült ki, hogy Magyarország a hetedik legvonzóbb ország a befektetők számára. A Toyota komoly gondokkal küzd, hiszen egymillió autót kellett visszahívnia, és Szantorinin a helyiek megunták a turistákat, ezért korlátozásokat vezetnek be.

Átlepte az Amazon az ezermilliárd dolláros álomhatárt

Az Apple után alig egy hónappal, az elmúlt időszakban produkált hihetetlen mértékű tőzsdei részvényár-emelkedésnek köszönhetően, az Amazon szintén elérte az ezermilliárd dolláros álomhatárt

illusztrációForrás: Getty Images/David Ryder

Míg az Apple-nek 38 év kellett ahhoz, hogy átlépje az ezermilliárd dolláros küszöböt, Jeff Bezos cégének ehhez elég volt 21.

Több mint egymillió autót hív vissza a Toyota

A Toyota által bejelentett visszahívás 1 millió 30 ezer járművet érint, többségük benzin-hibrid Prius modell. A visszahívás Japánban, Észak-Amerikában és Európában, illetve a cég közlése szerint, valószínűleg más régiókban értékesített autókat is érint.

illusztrációForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Uli Deck

A Toyota szerint a motor közelében futó vezetékekkel lehetnek gondok, ez pedig potenciális gyulladásveszélyt jelent. A meghibásodás a 2015 júniusától 2018 májusáig Japánban gyártott járműveket érinti. Gond lehet a Prius és a C-HR kompakt modellek SUV plug-in verzióival, amelyet Japánban, Európában, Ausztráliában és más országokban is értékesítettek.

Szárnyalás előtt az Ikarus

Varga Mihály pénzügyminiszter bejelentette, hogy jövőre mintegy 4000 milliárd forintot szán a kormány fejlesztések finanszírozására, egyebek mellett a versenyképesség javítása érdekében. A Nagyvállalati Beruházási Támogatási program keretében a kormány több mint négyszázmillió forinttal támogatta az Ikarus mintegy 1,2 milliárd forintos fejlesztését.

Varga Mihály pénzügyminiszter és Széles Gábor, az Ikarus Járműtechnika Kft. tulajdonosa a cég székesfehérvári gyárábanForrás: MTI/Bodnár Boglárka

A tárcavezető szerint az Ikarus sikerei bizonyítják, hogy nemcsak az autógyártás, hanem a buszgyártás is kitörési pont lehet a hazai ipar számára, és megjegyezte, hogy a cél a hazai igények kielégítése, ami évi 1100-1200 busz legyártását jelenti.

Sencsen 15 év alatt ötszörösére növelte metróhálózatát

A metropolisz Kína egyik technológiai központja, és - Kantonnal együtt - a Gyöngy folyó egyre inkább beépülő deltájának, hatalmas befektetéseket vonzó városa. A sok odaköltöző és az óriási átmenő forgalom miatt a város elhatározta a tömegközlekedés fejlesztését.

illusztrációForrás: AFP/Imaginechina/Xu Wenge

A sencseni metróhálózat fejlesztését Peking nem pusztán támogatja, hanem maga is szorgalmazza, hiszen a város népessége nagyon gyorsan nő. A városban jelenleg mintegy 580 kilométeren futnak a metróvonalak, összesen öt viszonylatban. Több vonal, illetve bővítés jelenleg is építés alatt áll, ezek több lépcsőben készülnek el. A tervek szerint 2035-re a város 1335 kilométernyi új metróvonallal fog gyarapodni. Ez közel ötszöröse a mostani hálózathossznak.

Két hónapig lehet még fizetni a régi ezresekkel

Újabb szakaszához ért a Magyar Nemzeti Bank bankjegycsere-programja, mert a régi 1000 forintos címletekkel már csak két hónapig lehet fizetni. Az MNB tájékoztatása szerint a címletek kivonása a forgalomból jó ütemben halad, jövőre jön az új 500 forintos is.

Az új 1000 forintosFotó: Csudai Sándor - Origo

Ez azt jelenti, hogy 2018. november 1-től már csak a 2017 után kibocsátott bankjegyekkel lehet vásárolni. A régi bankjegyet az MNB kivonja a forgalomból.  Az MNB szerint az 1000 forintos bankjegyek cseréje kedvező ütemben halad. Ennek köszönhetően 2018. augusztus végéig a forgalomban levő 1000 forintos bankjegyeknek már több mint háromnegyed része újakra cserélődött.

Szantorini megunta a turistákat, korlátozások jönnek

Jövőre már naponta csak 8 ezer kirándulót engednek be a szigetre, mivel sem az infrastruktúra, sem a készletek nem elengedőek ahhoz, hogy ennél több turistát ellásson Szantorini. A görög sziget egyike a legnépszerűbb turisztikai célpontjainak, a legforgalmasabb napon több mint 10 ezer látogató érkezik.

illusztrációForrás: NurPhoto/Creative Touch Imaging Ltd/NurPhoto/Creative Touch Imaging Ltd

Az új rendszer értelmében, ha túl sok hajó érkezik egyszerre, akkor lesznek olyanok, amelyeket elirányítanak, mondván, térjen vissza másnap. A Cruise Lines Industry Association (CLIA), vagyis a hajózási társaságok egyesülete szerint a sétahajók tavaly 546 millió euróval járultak hozzá az ország gazdaságához, és ebből 15 százalék esik Szantorini szigetére. A sziget lakóit megosztja az új törvény.

A fenntartható gazdasági fejlődés útján vagyunk

Matolcsy György a debreceni Közgazdász Vándorgyűlésen elmondta, hogy Magyarország számára Ausztria a cél a felzárkózás szempontjából, az ország a fenntartható fejlődés útján jár, és ott is marad, versenyképességi fordulatra azonban szükség van.

Matolcsy GyörgyForrás: MTI/Koszticsák Szilárd

A Magyar Nemzeti Bank elnöke szerint a 2010 óta végrehajtott gazdaságpolitikai fordulat révén Magyarország a fenntartható felzárkózás útján van, és itt is marad. Hozzátette, hogy Magyarország remek területi és gazdasági lehetőségekkel rendelkezik, és fenn van Európa Dublintól Debrecenig tartó innovációs térképén.

Magyarország az egyik legkedveltebb befektetési célpont

Az IBM Global Location Trends legújabb, 2017-es adatokat tartalmazó jelentése szerint Magyarország a hetedik legkedveltebb befektetési célpont a világon.

illusztrációForrás: AFP/Andrew Cowie

Menczer Tamás tájékoztatásért és Magyarország nemzetközi megjelenítéséért felelős államtitkár szerint az országot a gazdasági környezet teszi vonzóvá a befektetők számára. Tavaly az IBM felmérése szerint 121 külföldi befektető által végrehajtott beruházás valósult meg Magyarországon összesen 17 500 munkahelyet teremtve, ami az évente készülő felmérés 2002-es indulása óta a legmagasabb érték.

A Lego is nemet mond a műanyagra

Niels B. Christiansen, a Lego vezérigazgatója szerint a vállalat hamarosan teljesen átállhat a műanyagmentes gyártásra, azonban ez nem oldható meg egyik pillanatról a másikra. A Lego számára fontos a fenntarthatóság, ugyanakkor a vásárlók által megszokott minőséget is szeretnék biztosítani.

 

illusztrációForrás: Lego

Christiansen hangsúlyozta, hogy pontosan még ő sem tudja, mikorra tud átállni úgy a vállalat a fenntarthatóságra, hogy az ne érintse negatívan a Lego profitját. Hozzátette, a Legónál úgy érzik, hogy az áttörés már nincs messze.