Sok millió dolgozó járhat pórul, ha nem lesz hamarosan megállapodás

brexit Horizontal
Demonstrators fly an EU and a Union flag during a rally following an anti Brexit, pro-European Union (EU) march in London on March 25, 2017, ahead of the British government's planned triggering of Article 50 next week. Tens of thousands of pro-EU protesters took to London's streets Saturday, in defiance of the terror threat, to mark the bloc's 60th anniversary just days before Brexit begins. Britain will launch the process of leaving the European Union on March 29, setting a historic and uncharted course to become the first country to withdraw from the bloc by March 2019. / AFP PHOTO / Daniel LEAL-OLIVAS
Vágólapra másolva!
Londoni pénzügyi elemzők szerint több millió alacsonyabb képesítésű ipari munkás járhat meglehetősen rosszul, ha a brit EU-tagság megszűnése (brexit) után vámok terhelnék Nagy-Britannia és az Európai Unió kétoldalú kereskedelmét.
Vágólapra másolva!

A Költségvetési Tanulmányok Intézete (IFS) nevű független londoni gazdaságkutató műhely pénteken ismertetett tanulmánya kimutatja, hogy a brit alkalmazotti állomány 14 százaléka - 3,7 millió munkavállaló - dolgozik olyan iparágakban, amelyekre rendkívül erőteljes hatást gyakorolna, ha a kereskedelmi kapcsolatok feltételrendszeréről szóló egyezmény híján a kétoldalú kereskedelem a Kereskedelmi Világszervezet (WTO) általános szabályrendszere alapján folytatódna.

A szakmunkások lennének a legnagyobb veszélyben

Ez az alkalmazotti réteg olyan ágazatokban dolgozik, amelyekben

a megtermelt hozzáadott érték e brexit-forgatókönyv esetén az IFS becslései alapján 5 százaléknál nagyobb mértékben zuhanna.

A WTO általános szabályzata alapján az EU - ha nem születik kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodás Londonnal - a brit EU-tagság megszűnése után külső kereskedelmi partnerként kezelné Nagy-Britanniát.

Illusztráció Forrás: AFP/Daniel Leal-Olivas

Ebben az esetben például a járműalkatrészekre 4,5 százalékos, a Nagy-Britanniából érkező autóimportra 10 százalékos, egyes brit agráripari termékekre pedig akár 30-50 százalékos vámot is kivethetne.

Az IFS pénteken bemutatott tanulmánya szerint az alacsonyabb képesítésű férfi munkavállalók

csaknem 20 százaléka dolgozik olyan iparágakban, amelyek nagyon erősen ki lennének téve egy ilyen brexit-forgatókönyv negatív hatásainak.

Ugyanez a magasabban képzett férfiak 15 százalékára, a magas szakképesítésű nőknek nem egészen a 10 százalékára vonatkozik.

Az elemzés szerint a megállapodás nélküli brexittel járó kereskedelmi akadályok különösen erőteljesen sújtanák a feldolgozószektor egyes területeit, köztük például a különböző nyersanyag-feldolgozó vagy gépkezelői munkaköröket.

A Költségvetési Tanulmányok Intézetének számításai szerint az ilyen jellegű munkakörökben dolgozók közül

félmillióra tehető azoknak a száma, akik már idősebbek, és szakképesítésük csak arra a szűkebb munkavégzési területre terjed ki, amelyet jelenleg ellátnak.

Ők különösen nehezen találnának olyan egyéb állást, amely jobban fizet és kevésbé van kitéve a megállapodás nélküli Brexit negatív hatásainak - áll az IFS elemzésében.

A leginkább a szakmunkások vannak veszélyben, de a magasabban képzett munkavállalókat is érintené a megegyezés nélküli kilépés (illusztráció) Forrás: Image Source/© Image Source, all rights reserved./Unknown Photographe

Nem lesz bármi áron megállapodás

Theresa May brit miniszterelnök a kormányzó Konzervatív Párt e héten tartott éves kongresszusán felszólalva kijelentette: Nagy-Britannia megállapodásra törekszik az Európai Unióval a brexit feltételrendszeréről, "de nem bármilyen áron", és nem fél attól sem, hogy esetleg megállapodás nélkül kell kilépnie az EU-ból.

A kétoldalú megállapodás elmaradása és a WTO-szabályrendszer alapján folytatódó kereskedelem valószínűsíthető súlyos veszteségeire azonban

a brit üzleti szektor számos vállalata és képviseleti szervezetei is felhívták már a kormány figyelmét.

Illusztráció Forrás: AFP/Sebastien Bozon

Az Airbus európai repülőgépgyártó konzorcium nemrégiben közölte, hogy kérdésessé válna további jelenléte a brit gazdaságban, ha Nagy-Britannia a jövőbeni kapcsolatrendszer feltételeiről szóló megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból.

Az Airbus 25 nagy-britanniai telephelyétől közvetve vagy közvetlenül 100 ezer brit munkahely függ.

A Jaguar Land Rover brit luxusautó-gyártó minapi figyelmeztetése szerint a vállalatnak évente 1,2 milliárd font (több mint 440 milliárd forint) többletköltséget okozna, ha európai exportját a brit EU-tagság megszűnése után, a WTO-szabályozás alapján vámok terhelnék, és ez a cég puszta fennmaradását sodorná veszélybe.