Az Amazon teljesen felforgatta a kereskedelmet

2018.10.10. 21:03

Az online vásárlás mostanra kimutatható eredményeket hozott a kiskereskedelem árazási gyakorlataiban. Egy friss kutatás szerint az Amazon térnyerése szépen lassan eltüntetni az árkülönbségeket a legnagyobb boltok között.

Ahogy egyre több fogyasztó az interneten intézi a vásárlásait, az e-kereskedelmi vállalatok (mint az Amazon) és a hagyományos fizikai áruházak (mint az USA-ban a Walmart) közti verseny az árak egységesítését hozza magával – derül ki egy friss kutatásból.

A tanulmányt jegyző Alberto Cavallo (a Harvard Business School professzora) széles körben megvizsgálta az elérhető amerikai kiskereskedelmi adatokat, mivel meg akarta érteni, miként hat az online kereskedelem terjedése a kiskereskedelmi vállalatok árazási gyakorlataira. Cavallo végül arra jutott, hogy statisztikailag kimutatható, az árak egyre kevésbé térnek el egymástól területi alapon az Egyesült Államokban – írja a MarketWatch. Mindez azt jelenti, hogy az e-kereskedelem által elindított verseny alapvetően uniformizálja a boltok árait.

Az internet kihívásai

Ami fontos, hogy Cavallo a Walmart esetében azoknál a termékeknél tudta kimutatni az árak térbeli különbségeinek jelentős zsugorodását, amelyek az Amazonon is elérhetők. Egyetlen igazán komoly kivétel volt. Az élelmiszer- és italárak egyre nagyobb különbséget mutattak az egyes földrajzi területek között. A kutató egyébként a Walmart, a Safeway, valamint a Best Buy árait vetette össze.

A tanulmány legfontosabb megállapításai között szerepel, hogy

az árak sokkal gyorsabban változnak, mióta az online vásárlás egyre gyakoribbá vált. A rendszeres árak (nem számítva a leárazásokat és egyéb kedvezményeket) 2008 és 2010 között még átlagosan 6,7 hónapig tartottak ki, azonban 2014 és 2017 között már csupán 3,65 hónapig.

Az e-kereskedelem már kimutatható hatással van az árazási technikákraForrás: AFP/Frederic J. Brown

Még ennél is gyorsabban változnak azonban az árak azokon területeken, ahol az online kereskedelem már előnyre tett szert a fizikai áruházakkal szemben – ilyen például az elektronikai cikkek piaca. Azoknak a termékeknek az ára pedig, amelyek könnyen elérhetők az Amazonon, az átlagosnál 20 százalékkal rövidebb ideig aktuális.

Sokkok és áthárítások

Cavallo megjegyezte, mivel az árak sokkal gyorsabban változnak, a kiskereskedelmi cégek sokkal lendületesebben tudnak reagálni olyan jelentősebb sokkhatásokra, mint például az üzemanyagárak változása vagy az árfolyamok ingadozása. Következésképpen az ilyen sokkokból eredő költségeket a cégek sokkal könnyebben és gyorsabban tudják áthárítani a vásárlóikra.

Azokban az esetekben pedig, amelyekben az árak nem változnak gyorsan, illetve sokkal kevésbé egységesülnek, Cavallo szerint érdemes lenne felvetni a fair árazás kérdését. Az ugyanis, hogy a fogyasztók mit tekintenek fair árazásnak, országonként, szektoronként és időszakonként változik. Következésképpen további kutatásokra van szükség azzal kapcsolatban, hogy az árazási technikákkal hogyan kapcsolódik össze például az átláthatóság, a korrektség érzete vagy akár az infláció alakulása – teszi hozzá a szakember.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK