Mióta kitört a kereskedelmi konfliktus az USA és Kína között, viszonylag kevés szó esik arról, hogy a vámpolitikának milyen közvetett pszichológiai hatásai vannak a fogyasztókra. Ha azonban ezt a tényezőt is számításba vesszük, akkor új áldozatokat is találunk a csatatéren. Például az olasz luxusöltönyöket.

Bár a luxuscikkek hagyományosan kitartanak a vészterhes időkben is, vannak olyan vállalatok, amelyek megüthetik magukat az Egyesült Államok és Kína kereskedelmi konfliktusával. Ilyen például az olasz öltönygyártó Ermenegildo Zegna csoport is – írja a Bloomberg.

Az elmúlt néhány hónapban érezhetően csökkent a vásárlói aktivitás, és ez valószínűleg annak tudható be, hogy

a fogyasztók sokkal jobban megválogatják, mit vesznek meg – mondta Ermenegildo Zegna, a családi cég vezérigazgatója. Erre a folyamatra válaszolva a vállalat azt tervezi, hogy sokkal óvatosabb és konzervatívabb költségvetéssel terveznek a jövőre esedékes kínai beruházások során – mondta Zegna Sanghajban. Noha Kína a társaság legnagyobb piacai között van, a terjeszkedés várhatóan nem lesz olyan erőteljes, mint azt az olasz cégcsoport korábban tervezte.

Kína és a luxus

A globális luxusipar egyébként is igen nagyban függ a kínai vásárlóerőtől. Ez pedig azt jelenti, hogy a szektor igen keményen megérez bármilyen jelentősebb változást a világ legnagyobb gazdaságának fogyasztói hangulatában. Nem meglepő tehát, hogy a múlt héten, amikor a részvénypiacok világszerte komoly eséseket produkáltak, az olyan luxuscégek papírjai is nagyokat zuhantak, mint a Prada vagy a Kering. Európától Hongkongig érezhetők voltak a csökkenések, mivel a befektetők körében feléledt a félelem, hogy a kínai hatóságok vissza akarják szorítani a kínai turisták külföldi luxuscikk-vásárlásait.

A kínai fogyasztók a teljes luxusiparra nagy hatással vannakForrás: AFP/Philippe Lopez

A 63 éves Zegna megjegyezte, most sokkal óvatosabb, mint három hónappal ezelőtt volt. A jövő évre tehát visszafogott költségvetéssel kell számolnia a cégnek, és a bizonytalanságok miatt fokozottan figyelni kell arra, hogy a vállalat a realitások talaján maradjon. Hozzátette, „fel kell készülni a legrosszabbra, és aszerint kell cselekedni."

A turisták otthon költenek

Mindazonáltal akadnak jó hírek is Zegna számára. Ha ugyanis a határellenőrzések szigorodnak, de mindeközben a jüan kitartóan gyengül, akkor a kínai fogyasztók többet vásárolnak majd otthon, mint külföldön. Ez pedig kedvező hatást gyakorolhat a Zagna eladásaira is, főleg, hogy a cég egy 50 boltból álló hálózatot épített ki Kínában.

Következésképpen a jelenlegi felfordulás részben pozitív eredményeket jelent a vállalatnak – hangsúlyozta Zagna. A milánói székhelyű csoport ezzel együtt egyre nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a Kínában a cipők és a kiegészítők értékesítésére, mivel

az ország Y generációja hatalmas fogyasztói piacot jelent.

Végül Zegna azt is jelezte, a cégvezetés továbbra sem tervezi, hogy a családi vállalkozás tőzsdére lépjen.