Óriási fejlődést valószínűsítenek a polgári légiközlekedésben a következő évtizedekre az iparág meghatározó szereplői. Ahogy az Origo megírta, a jelenlegi előrejelzések szerint pilótának állni vélhetően az egyik legbiztosabb munkát jelenti majd a következő két-három évtizedben.
A BBC most arról ír, hogy a légitársaságok kezdnek felhagyni az eddigi gyakorlatukkal, miszerint - egyszerűen fogalmazva - férfiakat a pilótafülkében, nőket pedig az utaskabinban látnak inkább szívesen, légiutas-kísérőként. Bár a női repülőgép-kapitányok száma még mindig alacsony, az arányuk növekszik.
Az Air Line Pilots Association (ALPA) jelentése szerint a kereskedelmi pilóták mindössze 5,18 százaléka nő globálisan.
A legmagasabb arányban az indiai légitársaságoknál vezetik a gépeket női kapitányok, itt arányuk - átlagosan - eléri a 12,4 százalékot - ez a közlés megegyezik az ISWAP jelentette számokkal.
A legnagyobb arányban az IndiGo nevű cégnél dolgoznak női pilóták, közel 14 százalékban a cég pilótaállományában.
A Spice Jet 13 százalékot jelentett, míg a harmadik - szintén indiai - társaságnál, az Air Indiánál, kicsivel 13 százalék alatti az arány.
Az ismertebb nevű, nagyobb társaságoknál rendre 10 százalék alatti a mutató. Például a British Airwaysnél 6 százalék alatti, a KLM-nél 4,2 százalék, míg az Emiratesnél például alig 1,5 százalék.
S hogy melyik cégnél dolgozik a legtöbb női pilóta abszolút értéken?
Szintén egy indiai, regionális társaságnál. A Zoom Air 30 fős pilótaállományából 9 nő, ami közel egyharmados arány.
A Boeing kommentárja szerint az indiai légiközlekedés erősödése érthető okokra, nevezetesen a középosztály szélesedésére és erősödésére vezethető vissza. Mind többen választják a hatalmas országon belül tett útjaikra is a repülést a hagyományos vonatozás helyett, és minden várakozás szerint ez tovább erősíti a légiközlekedési szektort az országban.
Ami a jövedelemkülönbségeket illeti: a friss kutatások szerint - illetve a brit cégek esetében a jelentésadási kötelezettségek alapján -
igen nagy különbségek mutatkozhatnak a férfiak és a nők javadalmazásában a polgári légiközlekedésben.
A teljes iparágra tekintve a mediánon számolt különbség 9,7 százalék. Az eltérések viszont társaságonként óriásiak lehetnek. A British Airwaysnél látható 10 százaléktól az EasyJet 45,5 százalékán át egészen a listavezető Ryanair 71,8 százalékáig terjedhetnek a különbségek. Igaz, ezek a cégek azt állítják, az azonos munkakörben dolgozó női és férfi munkavállalóik bére között nincs különbség, az eltérést pedig részben a ledolgozott óraszám is magyarázhatja.